уторак, 27. децембар 2022.

UMIRU DRUSTVENE MREZE?

 TAMAN KAD SAM POMISLILA  ETO SAD SMO SVI 'UMREZENI' I POD BUDNIM OKOM VELIKOG BRATA ZIVIMO SVOJE ZIVOTICE KAD ONO DRUSTVENE MREZE POCINJU DA SE RASPADAJU.  NE KAZEM DA TO NIJE DOBRO. NAPROTIV. ALI KRENIMO REDOM. PRVO O RASPADU,A ONDA I NEKOLIKO NAJNOVIJIH "BISERA" DRUSTVENIH MREZA.

 

Instagram umire, Tviter implodira, a TikTok je samo za određenu vrstu ljudi. I šta ćemo sad?Objavljivanje na Insta sada iz nekog razloga izgleda nekako jezivo. Očigledno, ništa od ovoga nije važno ako niste samosvesni tinejdžer (biti krindž znači biti slobodan, itd.). Ali sam razgovor sugeriše da se dešava šira promena: ljudi više ne znaju kako da koriste društvene medije. Zato što društveni mediji propadaju.

Ideja da je Instagram mrtav kuva se već neko vreme. Mladi ljudi sigurno ne objavljuju kao nekada, a otvoreno „estetski ugodna“ mreža je nešto što pripada sredinom 2010-ih, kada su ljudi postavljali slike hrane i zalazaka sunca. Ove godine je takođe došlo do masovnog egzodusa sa Tvitera nakon haotičnog preuzimanja od strane Elona Maska. Sećate se one nedelje u kojoj su ljudi u panici objavili svoja Mastodon korisnička imena i na brzinu pokrenuli substack naloge? Čak sam video da se ljudi vraćaju na prvu platformu za pisanje, Tumblr, koji je raširenih ruku dočekao devojčice i sve koji se tako osećaju na internetu. Čini se da se ljudi koji su navikli da budu hroničnoi bore da shvate kuda dalje.

Vaš 16-godišnji mlađi brat će vam, isto kao i vaš PR menadžer, reći da ljudi ionako sada koriste samo TikTok. Ali za ljude koji ne vole da objavljuju vesele klipove gde pričaju u kameru, TikTok nikada neće biti udoban ili privlačan. U međuvremenu, BeReal bi mogao biti zabavan za gledanje ekrana radnih laptopa vaših ortaka i selfija nakon kovid-depresije, ali ima svoje granice. BeReal ne podržava razgovore. Ne skrolujete BeReal da biste bili u toku sa aktuelnim događajima. Prelazak na „online“ sada uključuje samo listanje raznih aplikacija dok ne shvatite da ni na jednoj od njih nema ništa značajno. Dakle, šta dalje?

„Ljudi definitivno teže drugačijim načinima da provode vreme na mreži u odnosu na vreme društvenih medija koji su dominirali 2010-ih“, kaže Biz Šerbert, urednik kulture u Digital Fairy kreativnoj agenciji i stručnjakinja za omladinu i internet kulturu. Ona misli da to ne znači da ljudi provode više vremena van mreže, već da provode više vremena na platformama koje su više u skladu sa njihovim interesima: Twitch, Discord, VR, šta god.

Ona objašnjava: „Ovi potezi često pokazuju kako su ljudi provodili svoje vreme na mreži pre homogenizacije interneta od strane društvenih mreža: sobe za ćaskanje iz 2000-ih su sada Discord serveri, a Blogspotovi i Tumbler su sada Substack blogovi.

Dr Zoetanja Sujon, viši predavač za komunikacije i medije i autor knjige The Social Media Age, ne misli da su velike društvene platforme (Tviter, Instagram, Fejsbuk itd.) još mrtve, „iako vidimo dosta promena na terenu “.

Umesto toga, primećuje ona, ove platforme se obično koriste za različite stvari kako se razvijaju. „Ono što vidite kada bolje pogledate je da ljudi i dalje redovno koriste Fejsbuk – ali sada za dosadnije stvari: zakazivanje, planiranje lokalnih događaja, fotografije, rođendane, itd. Drugim rečima, vole da se 'zabavljaju' na drugim platformama - Fejsbuku u 2012/13, Snepčetu/Instagramu u 2018 – ali se prilično oslanjaju na uspostavljene platforme za svakodnevni život.”

U suštini, dok glavne platforme možda više nisu baš „kul“, da tako kažem, to ne znači nužno da gube dugovečnost. Možda mislite da je Fejsbuk mrtav zato što bi ljudi mlađi od 25 godina pomislili da je iskreno bizarno na njemu objaviti foto-album njihovog noćnog izlaska (osim ako nije bio na meta, ironičan način??), ali to ne negira činjenicu da tamo još ima ljudi. Treba samo da pogledate opšte izbore u SAD 2016. da biste videli šta se dešava kada banalizujemo moć i uticaj tih skrivenih zajednica.

Dr Mark Vong, predavač javnih politika i istraživačkih metoda sa Univerziteta u Glazgovu, uradio je opsežno istraživanje društvenih medija i digitalnih interakcija. On kaže da su etičke posledice određenih platformi imale ogroman uticaj na to kako ih koristimo 2022. Manje je verovatno da ćemo ceo život emitovati na platformi u vlasništvu Meta, na primer.

On objašnjava: „Sa nedavnom promenom poverenja ljudi u društvene medije i ko je na vrhu lanca komandovanja, ove platforme više ne mogu da se kriju iza iluzije da su društveni mediji neutralni ili objektivni. Drugim rečima: tačno smo videli šta se može dogoditi kada previše verujemo u nepouzdane izvore.

Mnogi ljudi teoretišu da bi budućnost mogla biti više oflajn. Iako je to verovatno malo verovatno. Šerbert misli da će naši životi na mreži jednostavno izgledati drugačije. „Budućnost društvenih medija je bogatija i intimnija – ličiće na njihove rane dane, kada su influenseri s brojnim sledbenicima pre svega bili istankutni po nečemu, a tek onda postajali ‘influenseri’, npr. modni urednici koji su postajali prvi uticajni modni influenseri na Instagramu“, kaže ona.

NE ZNAM VISE STA BIH REKLA O TIK TOKU. TOLIKO IZAZOVA KOJI DOVODE DECU U OPASNOST, TOLIKO BESPOTREBNOG SADRZAJA KOJI NAS OKUPIRA. PA IPAK OVO JE PREVRSILO SVAKU MERU. Istraživanje tvrdi da je TikTok algoritmu potrebno samo 2,6 minuta od početka korišćenja da pokaže ranjivim devojkama video klipove koji promovišu restriktivne planove ishrane i samopovređivanje.

TikTokov algoritam preplavljuje ranjivu decu od 13 godina video klipovima o samopovređivanju i poremećajima u ishrani, i to svega nekoliko minuta nakon što se pridruže platformi. Kako stvari stoje, kompanija ne čini ništa da to spreči, prema novom istraživanju objavljenom u četvrtak.

U istraživanju Centra za borbu protiv digitalne mržnje (CCDH), britanske neprofitne organizacije, navodi se da TikTok-ov moćni algoritam za preporuke tinejdžerkama posle samo 2,6 minuta počinje da prikauuje sadržaj koji uključuje eksplicitne video snimke za mršavljenje, restriktivne planove ishrane i samopovređivanje.

straživači su otkrili da su nalozima koje su postavili sa karakteristikama ranjivih tinejdžera ovakvi video snimci prikazivani 12 puta više od standardnih naloga.

„Rezultati su noćna mora svakog roditelja: fidovi mladih ljudi su bombardovani štetnim, mučnim sadržajem koji može imati značajan kumulativni uticaj na njihovo razumevanje sveta oko njih, kao i na njihovo fizičko i mentalno zdravlje“, napisao je Imran Ahmed, izvršni direktor CCDH-a. u izveštaju pod nazivom Deadly by Design.

U SAD, TikTok je pretekao Instagram i Facebook kao platforma izbora za mlade. Dve trećine svih tinejdžera koji koriste platformu u proseku 80 minuta svakog dana. Popularnost joj je u velikoj meri vođena njenim moćnim algoritmom za preporuke, koji korisnicima prikazuje sadržaj u njihovom fidu „Za vas“ i predstavlja primarni način na koji korisnici komuniciraju sa aplikacijom.

„To je prelep paket, ali apsolutno smrtonosni sadržaj“, rekao je Ahmed. Brzina i žestina algoritma su ono što ga čini tako opasnim."

VICE News je pregledao neke od snimaka za koje su istraživači CCDH-a otkrili da su servirani na „For You“ fidu novootvorenih naloga nekoliko tinejdžerki. Nekoliko video snimaka je sadržalo žilete i diskusije o samopovređivanju, dok je jedan video snimljen iz bolničkog kreveta sadržavao pitanje: „Nisi čak ni toliko debeo, zašto si tako nesiguran?“ i odgovor korisnika: „Vidim stvari KOJE NIKO drugi ne vidi.“

Najekstremniji sadržaj uključivao je video snimke koje su snimili članovi zajednice okupljene oko zajedničkog poremećaja u ishrani, koji raspravljaju o temama kao što su tinejdžeri koji idu u školu nakon što su pokušali da samoubistvo, ili tinejdžerke koje raspravljaju o metodama samopovređivanja, i „thinspo“ videi koji imaju za cilj da motivišu gubitak težine. U jednom slučaju, ranjivom tinejdžerskom nalogu su prikazana tri video snimka drugih tinejdžera koji razgovaraju o planovima za samoubistvo u roku od jednog minuta dok su listali video snimke.

„To je kao da ste zaglavljeni u sali iskrivljenih ogledala, gde vam stalno govore da ste ružni, da niste dovoljno dobri, možda i da bi mogli da se ubijete. To je zaista u najmanju ruku zahtevno iskustvo za tu decu jer pred njima je lavina informacija. I to je način na koji TikTok algoritam funkcioniše“, rekao je Ahmed novinarima na brifingu za novinare ove nedelje.

TikTok je osporio nalaze istraživanja, tvrdeći da metodologija „ne odražava istinsko ponašanje ili iskustava stvarnih ljudi“.

Portparol kompanije je rekao da se „redovno konsultuje sa zdravstvenim stručnjacima, otklanja kršenja naših politika i pruža pristup resursima podrške svima kojima je potrebna“. TikTok je dodao da je u procesu uklanjanja sadržaja označenog u ovom izveštaju koji krši njegove politike.

CCDH je objavio TikTok Vodič za roditelje kako bi pomogao roditeljima tinejdžera koji pate od ovih problema kako da uoče zabrinjavajuće ponašanje i detalje o tome kako aplikacija funkcioniše. Ali Ahmed veruje da bi zakonodavci trebalo da preuzmu vođstvo, a upravo ove nedelje je u Kongresu predstavljen dvopartijski zakon koji bi, ako bude usvojen, potpuno zabranio aplikaciju u SAD zbog straha od uticaja kontrole kineske vlade na TikTok.„Ovo je klasičan trenutak za regulatore da se umešaju i kažu da moramo da imamo neku vrstu sporazuma o neširenju takvog sadržaja, da nećemo samo stvarati algoritme koji stvaraju sve više zavisnosti i sve su smrtonosniji“, rekao je Ahmed. „Ali mi to nemamo, nemamo ništa, nemamo uputstva od vlade ili regulatora, od FTC-a, bilo gde drugde.”

Dok se zaista ne desi raspad sistema drustvenih mreza evo saveta kako da ih malo iskulirate

Nema ništa loše sa malo društvenih mreža, ali kada se TikTokovi od nekoliko sekundi pretvore u bindžove od sat vremena, Instagram priče u mentalne bodovne table šta se kome svidelo, a Fejsbuk profili u ne toliko zabavna otkrića političkih uverenja vašeg ujaka, vreme je da se napravi mala pauza. 

Samo pauza, pošto potpuno napuštanje društvenih mreža nije ni opcija ni želja mnogih. I dalje ima dosta načina na koje nam aplikacije koje okupiraju naše vreme sa telefonom zapravo doprinose. Ali dosta toga može i da se izgubi kada skrolovanje oduzme dosta našeg vremena, misli, i energije.

Uspešna pauza od društvenih mreža će biti drugačija za svakoga. Neki ljudi će možda hteti da ugase svoje profile na društvenim mrežama na neko vreme, a drugi će možda hteti samo da ograniče neke apekte. Najbitnije je da iz društvenih mreža pokupite ono korisno a ostavite ostalo.

Drugim rečima: Shvatite šta vam se sviđa, pronađite odgovarajuća podešavanja i pratite sledeće savete.

Shvatite šta vam smeta

Da li vas iscrpljuje gledanje tuđih života? Da li količina lajkova odgovara vašoj toksičnoj potrebi za odobravanjem od drugih ljudi? Da li postajete švorc zbog internet kupovine? Postoji mnogo razloga zbog kojih možete poželeti pauzu. Važno je razumeti svoje razloge kako biste odlučili kako da dizajnirate svoju pauzu.

Odaberite određene aspekte i aktivnosti društvenih mreža  

Kada znate u čemu je problem, možete da odaberete od kojih društvenih mreža želite pauzu i koje aspekte želite da zaustavite a s kojim da nastavite.

Na primer, možda odlučite da koristite TikTok samo da biste gledali videe koji vam vaši prijatelji šalju. Ili možda i dalje želite da skrolujete kroz Instagram ali da sami ne postavljate ništa. Dok te promene ne zaustavlaju u potpunosti vaše korišćenje društvenih mreža, svakako ga smanjuju. 

Postavite sebi minimum 

Takođe pomaže da odredite najmanju količinu vremena koliko želite da vaša pauza traje. Ovo vam daje cilj. Ako znate tačno koliko vam je dana preostalo, onda će preživljavanje svakog dana biti malo lakše. Možete to shvatiti i kao izazov protiv samih sebe. Ali nemojte odmah da zaronite u bindž kada vreme za to dođe - razmotrite kako se osećate i odlučite da li želite ili vam je potrebno još nekoliko dana.

Ne objavljujte. Javljate se ljudima

Veliki deo drštvenih mreža je povezivanje sa drugim ljudima, izazivanje reakcija ili prosto želja da budemo viđeni. 

Umesto postavljanja sećanja na Fejsbuku, pozovite ljude s kojima ste stvorili tu uspomenu i zajedno se prisetite tog vremena. Umesto postavljanja još jedne zumirane fotografije vaše hrane na Instagram priči, pošaljite to svojoj mami kao znak da ste živi. Umesto postavljanja privlačne fotografije u nadi da će je ta jedna osoba videti, samo je pošaljite direktno toj osobi.

Izbrišite aplikacije i zamolite prijatelje da vam ne daju lozinku 

Želja za pauzom od drštvenih mreža se lako javlja ali sama borba od poriva da se društvene mreže koriste je teška. Kako biste rešili ovaj problem, obrišite aplikacije koje ne želite da koristite sa svojih uređaja. Ako nisu tu, ne možete da ih koristite. Osim ako ih ne otvorite preko internet pretraživača. Kako biste to sprečili, zamolite prijatelja kome verujete da vam promeni lozinke i dogovorite se oko toga kad opet možete da se ulogujete u svoje naloge. 

Idite na odmor ili nađite bilo šta drugo daradite

Ovo je možda protivno zdravom razumu, jer da li postoji išta bolje za postovanje od slika sa odmora? Ali kad radite drudge stvari osim gledanja u telefon to vas podseća da zapravo postoje druge stvari pored gledanja u ekran. 

Ako je odmor nemoguć, uzmite da radite nešto kada imate poriv da uzmete telefon. Pročitajte knjigu, istegnite se, rešite Rubikovu kocku.

Podsetnik: nikog zapravo nije briga

Svako je glavni lik u svom životu a statista u životima njihovih pratilaca u najboljem slučaju. Samo nekoliko ljudi na vas obraća pažnju koliko i vi sami, tako da će vaša pauza od društvenih mreža zapravo najviše značiti vama samima. Uzmite koliko god vremena da vam je potrebno. 

Ali takođe ne zaboravite: daljina čini stvari dražim

Uz to, sigurno ima ljudi koji iskreno vole da vas vide na društvenim mrežama, i biće presrećni kad se vratite sa svoje pauze. Nadamo se da ćete i vi biti srećniji. 

PA RAZMISLITE. ZA SADA MOZDA SAMO PAUZA ONOLIKO KOLIKO VAM SE CINI DA JE DOVOLJNA. A KAD NISTE NA PAUZI MNOGO VODITE RACUNA O SADRZAJIMA KOJE GLEDATE VI ILI VASA DECA. KOLIKO GOD SE TRUDITE DA IZBEGNETE DRUSTVENE MREZE VAS KONTROLISU NA OVAJ ILI ONAJ NACIN. TAKO DA IAKO SE ZAISTA RASPADNU NIJE STETA. NEGO STO SE ONDA NECEMO VRATITI U ONO LEPO VREME KADA DRUSTVENE MREZE NISU POSTOJALE NEGO CEMO OPASNO ZAGLIBITI U METAVERZUMU.




Нема коментара :

Постави коментар