петак, 24. март 2023.

NIJE SVE NI TAKO LOSE

 MOZE NASLOV DA BUDE I NIJE SVE TAKO DOBRO ,MADA NEKOM JE SVE U VEZI META  UNIVERZUMA DOBRO A NEKOM SVE LOSE, KAO I MOJE DVE ZADNJE PRICE O VESTACKOJ INTELIGENCIJI. PA IPAK ZAPITAJMO SE - DA LI JE TAJ META UNIVERZUM TOLIKO POTREBAN ?

Da li ste ikada bili u iskušenju da pobegnete od svih nevolja i poteškoća tako što ćete uroniti u meta-univerzum? Prosto se isključite iz ove i uključite u virtuelnu realnost na sat ili dva da smirite misli. Zvuči primamljivo, zar ne? Definitivno, pod uslovom da niste upoznati sa činjenicom da meta-univerzum trenutno prolazi kroz težak period. Da, dobro ste pročitali, pomešana realnost trenutno preživljava previranja koja mogu uticati na njenu blisku budućnost.

Satya Nadella, CEO Microstoft-a, jednom prilikom je izjavio da je meta-univerzum revolucionaran zbog osećaja prisustva koji nudi pojedincima u toku interakcije. Uzimajući to u obzir, Microsoft-ova odluka da ukine svoj meta-univerzum predstavlja veliko iznenađenje. Plus, pored gubitaka od preko 4 milijarde US dolara u četvrtom kvartalu 2022. koje je Reality Labs, odeljenje pri Meti koje se bavi meta-univerzumom trpi, ne možemo a da se ne zapitamo šta se kog đavola dešava sa meta-univerzumom?! 

Umesto da novu godinu započnu potpuno bezbrižno, mnoge ljude koji rade za gigantske IT kompanije oblio je hladan znoj kada nisu mogli da se prijave na svoje korporativne naloge ili im je odbijen ulazak u kancelariju. To je moglo značiti samo jedno – otpušteni su bez ikakve prethodne najave. 

Pored Amazona, Gugla, Coinbase-a i Tesle, da spomenemo samo neke, Microsoft je samo jedan od IT giganata koji su odlučili da otpuste deo svoje radne snage. Softverski kolos je otpustio 5% svog tima, što čini oko 10.000 zaposlenih koji sada traže novi posao. Zbog smanjenja troškova, Microsoft je ukinuo dva projekta meta-univerzuma – Altspace VR i Mixed Reality Tool Kit (MRTK). Kao rezultat toga, projekti mešovite realnosti koji su čekali na razvoj i testiranje će najverovatnije kasniti.  

Šta su Altspace VR i komplet alata za mešanu stvarnost? 

Altspace VR je  Microsoft kupio 2017. godine. Radili su sa softverskim gigantom na razvoju virtuelnih okruženja kako bi umetnicima širom sveta obezbedili digitalni prostor za događaje. MRTK se fokusirao na izgradnju korisničkih interfejsa za projekte meta-univerzuma, i njegova budućnost je trenutno upitna.   

Ali kako je sve ovo u skladu sa Nadellinom izjavom da je meta-univerzum revolucionaran? Iako je Microsoft ugasio Altspace VR, to ne znači da je kraj meta-univerzuma. Umesto toga, čini se da je Microsoft napustio VR u korist XR – virtuelne, proširene i pomešane realnosti. Do 10. marta 2023. Altspace VR platforma će biti konačno ukinuta, a fokus će biti prebačen na podršku imerzivnih iskustava koja pokreće Microsoft Mesh. Na ovaj način, softverska kompanija nije zauvek zatvorila vrata meta-univerzumu, samo je promenila fokus.

Za one koji nisu upoznati, Microsoft Mesh je XR usluga za saradnju koja korisniku omogućava interakciju sa 3D (RT3D) vizualizacijom prijatelja i kolega u realnom vremenu. Mesh je najavljen još 2021. godine sa ciljem da poboljša saradnju unutar timova jedne kompanije. 

Za razliku od Altspace VR-a koji je bio usmeren na druženje, Mesh je više orijentisan na preduzeća. Stoga, korisnici imaju priliku da sarađuju korišćenjem headset-a, računara ili smart telefona u imerzivno prostorno okruženje kroz takozvanu Holoportaciju. Jednostavnije rečeno, Microsoft Mesh omogućava korisnicima da rade zajedno kao da su u istoj kancelariji ili zgradi. 

Ova usluga je integrisana u timove, omogućavajući korisnicima da učestvuju u pozivima kao avatari. Korišćenjem Mesh aplikacije za Hololens, moguće je dizajnirati avatar koji bi predstavljao učesnike u pozivu. 

Ideja za Microsoft Mesh rođena je tokom pandemije COVID-19 kada je većina kompanija morala da usvoji (i prilagodi) rad na daljinu. U skladu sa tim, Mesh predstavlja rekreaciju interakcije između zaposlenih, nastojeći da poveže radnike na način koji nije moguć́ običnim video pozivima.


Neki bi rekli da Metino VR odeljenje pod nazivom Meta Reality Labs nije ispunilo očekivanja. U četvrtom kvartalu 2022. godine odeljenje je ostvarilo prihode od 727 miliona dolara, u poređenju sa 877 miliona dolara prihoda iz prethodne godine. Treba napomenuti da je ovo bila prva praznična prodajna nakon što je Meta povećala cene Oculus Quest headset-a. Cena je podignuta sa prvobitnih 100 dolara na 400 dolara u avgustu 2022. 

Gubici u četvrtom kvartalu, s druge strane, iznose zaprepašćujućih 4,279 milijardi dolara. Poređenja radi, operativni gubitak u četvrtom kvartalu 2021. iznosio je 3.304 dolara. U četvrtom kvartalu 2022. lansirana je premijum verzija headseta za preduzeća pod nazivom Meta Quest Pro po ceni od 1.500 dolara. Međutim, ove strašne brojke neće uticati na pozitivan stav kompanije. Menadžment je oduševljen uspehom odeljenja Reality Lab, jer je nadmašilo predviđanja ukupnog prihoda, dnevne i mesečne aktivne korisnike, kao i prosečni prihod po korisniku. 

Naime, Metin prihod od svih odeljenja i aplikacija iznosi 32,1 milijardu dolara, što nadmašuje predviđanje prihoda od 31,53 milijarde dolara. Mark Zuckerberg, CEO kompanije, predstavio je predstojeću fiskalnu godinu kao „godinu efikasnosti“, uprkos odluci rukovodstva da otpusti 11.000 radnika. CEO je tvrdio da će kompanija ostati jaka i pored masovnih otpuštanja, naglašavajući da Reality Labs nije na udaru. Naprotiv, kompanija je opravdala tekuće investicije koje će se možda i povećati. 

Bio je posebno optimističan u vezi sa Meta-inim predstojećim poduhvatom – novim VR headsetom Quest 3 koji bi trebalo da izađe tokom 2023. godine. Veruje se da će novi gedžet postaviti temelje za novu tehnologiju VR i AR headset-a Takođe se očekuje da doprinese povećanju prihoda odeljenja, kao i da popularizuje Metin Horizon World VR ekosistem koji Zuckerberg reklamira kao budućnost društvene, zabavne i poslovne interakcije.

Iako brojke mogu izgledati sumorno i pesimistično, konačni odgovor je ne. Meta-univerzumu se ne bliži kraj, barem ne uskoro. Pored nedavnih investicija Kine u meta-univerzum, Svetski ekonomski forum (Word Economic Forum – WEF) najavio je razvoj svog meta-univerzuma 2023. Ideja koja stoji iza toga je mogućnost Foruma da se pozabavi gorućim globalnim problemima. Kako bi učestvovali u razvijanju meta-univerzuma pod nazivom Global Village, preko 80 učesnika iz poslovnog, finansijskog i neprofitnog sektora će se okupiti virtuelno. 

Global Village će imati konferencijske sale, mesta za diskusiju i simulacije koje primenjuju VR tehnologiju kako bi istakle globalne probleme. Na osnovu izveštaja Svetskog ekonomskog foruma, meta-univerzum bi bio poslovno orijentisan pre prelaska na meta-univerzum fokusiranog na potrošača. Na primer, primenom digitalnih blizanaca, privredni meta-univerzum bi mogao da poboljša efikasnost kompanije. Renault, popularni francuski proizvođač vozila, jedna je od kompanija koje koriste industrijski meta-univerzum. 

Global Village, meta-univerzum Svetskog ekonomskog foruma, koristiće Microsoft-ove tehnologije, tačnije Microsoft Mesh. Microsoft je jedan od dva glavna partnera Foruma u meta-univerzumu, ali očekuje se da će desetine zainteresovanih strana na kraju koristiti tu tehnologiju za sastanke. 

Pored Svetskog ekonomskog foruma, Microsoft se takođe udružio sa američkom vojskom kako bi vojnicima obezbedio uređaj pomešane realnosti za vojnu obuku. Očekuje se da će se headset sa integrisanim sistemom vizuelnog povećanja (IVAS), koji će vojnici koristiti, ažurirati u skladu sa povratnim informacijama vojnog osoblja. Američka vojska naručila je oko 10.000 IVAS headsetova za dodatno testiranje na terenu. 

Ipak, izgleda da ovaj poduhvat nailazi na prepreke, pošto su senatori odbili zahtev američke vojske od 400 miliona dolara za kupovinu 6.900 IVAS uređaja. Ipak, ugovor sa američkom vojskom je od velikog značaja za Microsoft i njegov VR uređaj. 

 

Časovi i predavanja ne moraju nužno biti dosadni. U meta-univerzumu, nastavnici bi mogli da ponude iskustva iz prvog lica svojim učenicima. Na taj način učenici bi mogli da postanu veliki kao galaksija ili da se za tren oka smanje do veličine virusa. Takođe bi mogli da putuju kroz prostor ili vreme i tako pomognu u izgradnji Kineskog zida, ili da šetaju prometnim ulicama u starom Rimu. Primeri su neograničeni, a jedino što učenici treba da urade je da stave headset i uskoče u svet obrazovanja. 

I ne, glavna ideja nije da se škole i tradicionalne učionice zamene meta-univerzumom, već samo da se  predavanja obogate sa nekoliko minuta impresivnog iskustva. I to je ono što Dreamscape Learn iz Kalver Sitija u Kaliforniji radi. Osnovan u partnerstvu sa Dreamscape Immersive, kompanijom za VR zabavu, i državnim univerzitetom u Arizoni, Dreamscape Learn je spojio moć bioskopskih vizuelnih prikaza i pripovedanja priča filmskog kvaliteta sa analitičkim obrazovnim principima i jasnim ciljevima učenja. 

Krajnji cilj primene meta-univerzuma u obrazovanju je da se lekcije koje učenici slušaju ili gledaju transformišu u skup iskustava koje oni žive. Na ovaj način učenici mogu razviti ne samo znanje već i veštine i intuiciju. Na kraju, imerzivna iskustva u obrazovanju imaju potencijal da budu toliko autentična i interaktivna da liče na virtuelno šegrtovanje, a ne na klasičan kurs učenja. Budućnost obrazovanja može biti u meta-univerzumu, pod uslovom da se adekvatno koristi. 

NA PRIMER

 Novi izveštaj objavljen u Žurnalu kliničke onkologije (Journal of Clinical Oncology) u januaru 2023. godine dokazao je da se deep learning modeli mogu koristiti za predviđanje rizika od raka pluća. Jedan model posebno, po imenu Sibil.
To znači da će i zdrave osobe, kao i nepušači, moći da se podvrgnu ovom testiranju. Ukoliko se ispostavi da rizik postoji, Sybil će signalizirati konkretnu regiju koja je ugrožena, a ne čitav grudni koš

Ono što je neobično je što se dijagnostifikovanje raka pluća rapidno povećava među nepušačima ili onima koji retko puše, što je još jedan razlog zašto skrining treba da postane rasprostranjeniji i efikasniji. 

Ne samo to, skining treba proširiti na veći broj okorelih pušača, ali i na nedavno pogođenu grupu. 

Zašto? 

Zato što trenutno postoji ogroman jaz između grupe na kojoj se vrši ispitivanje i dela populacije koji oboljeva. 

Toliko veliki jaz da preko 50% žena širom sveta kojima je dijagnostikovan rak pluća su nepušači, u poređenju sa 15-20% nepušača muškaraca. 

To je takođe glavni razlog zašto su naučnici sa Tajvana pozvani da se priključe istraživanju, budući da oni rade skrining i sa nepušačima.

Kako je Sybil tome pristupila? 

  1. Unapredila je skrining uvođenjem individualizovanih modela rizika za predviđanje raka pluća; 
  2. Ukombinovala je demografske informacije, kliničke faktora rizika i radiološke napomene radi poboljšanja postojećih modela.

    Pored toga, na osnovu samo jednog CT skeniranja male doze, i zahvaljujući prikupljanju podataka u poslednjih 15 godina, Sybil je u stanju da predvidi rak pluća koji se javlja 1-6 godina nakon skeniranja. 

    I ne samo to, nego je ovaj deep learning model u stanju da predvidi i kratkoročni i dugoročni rizik od raka pluća. 

    Nakon inicijalnog skrininga, performans Sybil se dodatno evaluira putem modernih i nezavisnih testova iz Opšte bolnice Masačusets i Memorijalne bolnice Čang Gung u Tajvanu. 

    Za sada, Sybil pokazuje podjednako precizne rezultate među raznovrsnog grupom u pacijenata i iz SAD i sa Tajvana. 

    Najbolji deo je – kod je javno dostupan. 

    Potpuno fantasticno. 

    Samsung, elektronska kompanija koja je najpoznatija po mobilnim telefonima i kućnim uređajima i dalje pokazuje svoju zainteresovanost za Web 3.0. Cilj kompanije je da doprinese razvoju meta-univerzuma svojim hardverom za virtuelnu stvarnost pa možemo da očekujemo novi VR headset na ovom tržištu u budućnosti.

    Naravno, nije u pitanju prvi Samsung pokušaj da osvoji svet virtuelne stvarnosti i razvije Samsung meta-univerzum. U stvari, Samsung je deo meta-univerzuma već određeno vreme, što kompanijine nagoveštaje u vezi sa Samsung VR naočarima čini još uzbudljivijim.

    Kako bi svoju ideju pretvorio u stvarnost, Samsung će uspostaviti partnerstvo sa kompanijama Google i Qualcomm, nekim od najvećih industrijskih giganata koje su dale svoje doprinos virtuelnoj stvarnosti (VR) i razvoju meta-univerzuma. Zajedno, ove kompanije će smanjiti jaz između fizičkih i virtuelnih okruženja i tako nam pružiti priliku da zaronimo dublje u meta-univerzum i istražimo virtuelne svetova na fleksibilniji i verodostojniji način.

    U intervjuu za Washington Post, predstavnici kompanije Samsung otkrili su da se ovaj tehnološki i elektronski gigant sprema za Samsung meta-univerzum. To i nije neko iznenađenje zato što su virtuelna stvarnost i meta-univerzum privlačne industrije i mnoge kompanije pokušavaju da ostvare profit.

    Čak i kompanije koje nisu same po sebi povezane sa ovim granama industrije pokušavaju da nađu svoje mesto na tržištu. Ipak, odluka kompanije Samsung da napravi hardver za proširenu stvarnost (XR) izaziva veliko uzbuđenje. Ipak je u pitanju je kompanija Samsung koja ima etablirani i pouzdani brend i desetine prepoznatih i kvalitetnih proizvoda koji već dominiraju tržištem. Povrh svega, Samsung nije tamo neki početnik u svetu meta-univerzuma pa se možemo nadati da će napraviti kvalitetne VR naočare.

    Različite kompanije su najavljivale različite stvarnosti pa smo se i mi spremali na sličan način i u istoj meri kao i drugi.

    Predsednik i direktor odeljenja za mobilno iskustvo u kompaniji Samsung TM Roh izjavio je u intervjuu za Washington Post

    Predsednik i direktor odeljenja za mobilno iskustvo potvrdio je da Samsung zaista pravi hardver za produženu stvarnost. Međutim, nije poznat tačan datum kada će se proizvod pojaviti na tržištu. Takođe, još uvek je rano za druge detalje o proizvodu, kao što su najvažnije funkcionalnosti ili cena.

    Ipak, ono što se zna jeste da je Samsung stupio u partnerstvo sa kompanijom Qualcomm koja proizvodi poluprovodnike i softvere, a koja će biti odgovorna za čipset (chipset) ovog hardvera. Kada su razmatrali sa kojom će platformom raditi, kompanija se odlučila za Google. Obe kompanije potvrdile su da se raduju ovoj saradnji sa kompanijom Samsung i da se nadaju da će uspeti da ponude nešto novo i revolucionarno VR svetu.


    Najava kompanije Samsung o nastupajućoj saradnji sa Google-om i Qualcomm-om nije prvi Samsung  pokušaj razvoja hardvera za meta-univerzum. Iako su taj uređaj korisnici davno zaboravili, Samsung Gear VR bio je prvi Samsung pokušaj da stupi na VR hardver scenu. Ovaj uređaj predstavljen je tržištu krajem novembra 2015. i nastao je kao rezultat saradnje između kompanija Samsung i Oculus. Ideja je bila da se naprave VR naočare po pristupačnoj ceni i kompatibilne sa većinom Samsung uređaja.

    Međutim, u 2020. godini Samsung je najavio da prestaje sa proizvodnjom ovog proizvoda što se ne može nazvati pogrešnom odlukom, imajući u vidu da Samsung VR naočare nisu bile u stanju da prate korak sa drugima i zadovolje standarde u okviru ove industrije.

    Ali, sama činjenica da Samsung nije imao hvale vredne VR naočare ne znači da Samsung nije aktivno plivao u VR vodama. Na primer, replika Samsung prodavnice na adresi 837 Washington Street u kvartu Meatpacking District na Menhetnu pojavila se na platformi Decentraland.  837X bio je prvi Samsung virtuelni svet i prvi korak ka nastanku Samsung meta-univerzuma. Osim toga, ekološka inicijativa zasnovana na blockchain-a koju su pokrenuli Samsung, Cardano i Veritree predstavljala je još jedan uspešan projekat koji se dogodio i u meta-univerzumu i u stvarnom svetu.  Dok je Veritree, platforma zasnovana na Cardano-u bila zadužena za stvaranje virtuelnog drveća i tokena nakon svake donacije, Samsung je napravio plan da se bori protiv deforestacije sadnjom nekoliko miliona stabala.

    Nakon što se XR headset pojavi na tržištu, možemo očekivati i nove VR proizvode ovog tech i elektronskog giganta, kao što je dodatna oprema za virtuelnu stvarnost. I jednom kada Samsung predstavi naočare za ulazak u virtuelnu stvarnost verovatno ćemo imati priliku da uživamo u novim igrama koje će nam plastično predstaviti sav potencijal Samsung naočara u meta-univerzumu.

    U međuvremenu, 2023. će više nego zadovoljiti vašu radoznalost kada je u pitanju Samsung meta-univerzum. Na primer, Apple za sada najavljuje VR naočare, dok PSVR 2, VR naočare za Playstation 5 možemo očekivati u februaru 2023. Takođe, u prvom kvartalu HTC će predstaviti VIVE XR (Elite), skupocene naočare za mešanu stvarnost. I to je, naravno, samo početak pa ne zaboravite da pratite najave ako želite da budete u toku sa novim VR naočarima.

    Meta-univerzum, kako se sada opisuje, biće evolucija te originalne ideje Drugog života - paralelno vođenje života u virtualnom svijetu sa digitalnim avatarom koji se susreće sa avatarima drugih ljudi - u kombinaciji sa društvenim mrežama kakve su danas poznate.

    Očekuje se da će tehnologija virtualne stvarnosti (VR) i uvećane stvarnosti (AR) biti pokretačka sila trodimenzionalnih virtualnih svjetova za korisnike gdje će njihova iskustva još više brisati granice između realnog i digitalnog života.

    Meta-univerzum je dosta širok pojam koji se generalno odnosi na virtualne svjetove dostupne većem broju ljudi, nalik su stvarnom životu a u njih se ulazi putem interneta.

    Kovanicu metaverse ili Meta-univerzum skovao je pisac Neal Stephenson u svom romanu "Snow Crash" (Snježni sudar) iz 1992.

    Kako ga je opisao šef Facebooka Mark Zuckerberg to su "virtualna okruženja" u koja se može ući umjesto da se samo posmatraju putem ekrana. U suštini to je svijet beskrajnih, povezanih virtualnih zajednica gdje se ljudi mogu sastajati, raditi i igrati služeći se različitim uređajima i pomagalima.

    Metaverzum će uključivati druge aspekte onlajn života kao što su kupovina i društvene mreže, kaže Victoria Petrock, analitičarka koja prati tehnologije u razvoju, prenosi agencija Associated Press (AP).

    "Radi se o sljedećoj evoluciji u povezivanju gdje će se sve ove stvari početi spajati u jednom paralelnom univerzumu tako da živite virtualni život na isti način kako živite svoj fizički život", rekla je Petrock.Termin metaverzum je popularan u Silicijskoj dolini. Kompanija Microsoft takođe je spominjala stapanje stvarnog i digitalnog svijeta. U septembru mjesecu milioni ljudi su posmatrali koncert pjevačice Ariane Grande na Fortnite, američke kompanije za videoigre Epic Games. Najveće svjetske modne kompanije takođe su eksperimentisale kreirajući virtualnu odjeću koja može da se nosi u okruženjima metaversa.

    Zamislite sledeći poslovni sastanak: vi ste u svojoj spavaćoj sobi, a vaš avatar je na sastanku sa drugim avatarima (vašim kolegama) u virtuelnoj sobi. Stavili ste VR naočare i svaki pokret koji napravite, pravi i vaš avatar za stolom virtuelne prostorije. 

    Ili, na primer, želite da kupite patike. Pitanja da li bi vam odgovarala veličina, boja ili nešto treće, više nisu relevantna. Moći ćete virtuelno da ih probate. A ako se dvoumite gde biste otputovali za praznike, samo uplovite u virtuelnu realnost u kojoj ćete kao u stvarnosti doživeti udaljeno mesto ukoliko stavite vaše VR naočare.

    Puno je ovakvih primera poslednjeg stepena razvoja interneta i tehnologije koji se zove Metaverse. Do sada svakodnevno upotrebljavana sintagma „virtuelna realnost“ postaje baš to – virtuelno, ali po osećaju i doživljaju kao da je realno.

    Primena metaversa očekuje se u gotovo u svim oblastima života. Posebno značajnu promenu donosi u online kupovini, menjajući korisničko iskustvo kupaca. Stoga ćemo se u nastavku detaljnije pozabaviti odnosom online prodavnica i virtuelne realnosti, uticajem metaverse tehnologije na celokupan web i budućnosti posla developera.

    Metaverse je mreža 3D virtuelnih svetova nastala kao posledica razvoja interneta i tehnologija. Osmišljena je tako da korisnicima omogući interakciju sa virtuelnim objektima na isti način kao sa stvarnim. 

    Meta-univerzum je mnogo više od online komunikacije. To je kopija realnog sveta ili simulacija realnosti u virtuelnom okruženju. I dok su korisnici pametnih tehnologija širom sveta do sada jasno prepoznavali šta je stvarno, a šta virtuelno, u budućnosti će se ta granica sve teže raspoznavati.

    Ovih pet osobina meta-univerzuma pomoći će vam da njegov princip rada razumete bolje: 

    Interoperabilnost: sposobnost heterogenih sistema da rade zajedno što je bolje moguće kako bi informacije mogle da budu razmenjivane.  U ovom slučaju to znači da 3D digitalni svet omogućava korisnicima da koriste svoja virtuelna sredstva u različitim Metaverse iskustvima 

    Sinronost: kao što smo već naveli, korisnici će moći da komuniciraju u realnom vremenu, ne osećajući razliku između stvarnog i digitalnog sveta  

    Sofisticirana ekonomija: svaki učesnik, uključujući preduzeća, imaće mogućnost da koristi i razmenjuje dobra stvarne vrednosti u Meta carstvu 

    Dostupnost: učesnici se mogu istovremeno priključiti Metaverse platformi budući da nema ograničenja 

    Postojanost: iako Metaverse može ostati bez resursa, on zapravo postoji bez obzira na mesto i vreme, a događaji će nastaviti da se odvijaju i kad se korisnik odjavi

     

    Nepoznati investitor kupio je virtuelnu „nekretninu“ od 450.000 dolara koja se nalazi pored virtuelnog ostrva Snup Doga.

    Koliko god vam ovo možda zvučalo kao ludost, kupovina virtuelnog prostora sve je učestalija investicija multimilionera. Džastin Biber, Ariana Grande, Paris Hilton uveliko uživaju u žurkama na svojim virtuelnim ostrvima.

    I ove nekretnine nisu ni malo jeftine. Nakon što je Mark Cakerberg saopštio da Fejsbuk postaje Meta simbolično najavljujući meta-univerzum, metaverse prostori postali su skuplji za 500 odsto.Cena se, zapravo, određuje kao i na zemlji. Zavisi ko vam je komšija, gde se nalazite, da li je na tom ostrvu puno atraktivnih dešavanja. Tada su iznosi vrtoglavi. Ali, nekima su virtuelnu prostori jednako važni kao stvarni.

    Kada internet pređe na takozvani WEB 3.0 model zasnovan na metaverse-u, predviđa se da će se pravila web razvoja i interakcija zauvek promeniti.

    Izrada veb aplikacija i sajtova, kao i korisničko iskustvo posetilaca, biće najviše pogođeni ovom transpormacijom. Ali, umesto da izbriše postojeće digitalne proizvode, metaverse će ih poboljšati dodavanjem novih funkcija, što će značajno proširiti mogućnosti.

    Poslovni web sajtovi postaće još relevantniji nego što su danas, omogućavajući korisnicima da komuniciraju direktno sa kompanijama u okviru meta-univerzuma. Tradicionalni sajtovi kakve poznajemo, naći će svoje mesto unutar novog sistema, obogaćeni novim funcijama koji će povećati interaktivnost posetilaca.

    Kada je reč o razvoju weba pod uticajem metaverse-a, neminovne su promene i na polju zahtevanih veština od strane web developera. Oni će morati da ažuriraju svoje znanje i promene pristup kreiranju digitalnih proizvoda. Glavni izazov biće da redizajniraju postojeće skupine tehnologija koje pokreću neku aplikaciju, na primer, kako bi stvorili interaktivnije interfejse.

    Zadatak web developera biće i da nađu način da stvore ubedljivu priču koja će privući pažnju korisnika. Stoga je vreme da počnu da obraćaju pažnju na pričanje priča (storytelling). Pričanje priče bi trebalo da „uvuče“ potrošače u prirodnije iskustvo sa određenim brendom koji predstavljate.

    Sa druge strane, vlasnici kompanijskih sajtova programerima i dizajnerima treba da dopuste da eksperimentišu u kreiranju novog korisničnog iskustva na bazi meta-univerzuma. Sve to jeste skupo i rizično, ali je jedini način da se pripreme za nadolazeće promene.

    I TAKO. META UNIVERZUM SVAKAKO NISU SAMO IGRICE I ONLINE KUPOVINA. META UNIVERZUM JE ZAMISLJEN DA ZAMENI STVARNI SVET. KOLIKO JE TO DOBRO ILI LOSE NE MOGU DA ODLUCIM. JEDINO STO SAM IZ SVEGA OVOGA ZAKLJUCILA DA JE META UNIVERZUM  KAO I SVA OVA VRHUNSKA TEHNOLOGIJA I DOBRA I LOSA. NESTO NAM POMAZE NESTO I ODMAZE. IPAK JAKO BIH VOLELA DA OSTANEMO U OVOM SVETU JER SAM SE NA NJEGA NAVIKLA IAKO JE ION VIRTUALNA IGRICA NA NEBESKOM KOMPJUTERU. KAKO JE I MOJE TRAJANJE NA ZEMLJI OGRANICENO NEKAKO BIH VOLELA DA OSTANEMO JOS NEKO VREME U OVOJ REALNOSTI. NARAVNO DA CE SE DESITI IZUZETNE   PROMENE STO MOZDA U KRAJNJEM ISHODU BUDE I DOBRO. NE ZNAM. PROMENE NE MORAJU UVEK DA BUDU GORE OD PRETHODNOG NACINA ZIVOTA, MADA JE CISTO PITANJE PERCEPCIJE STA JE BOLJE ILI GORE SVAKOM POJEDINCU. ZA SADA SAM U CUDU SA OVIM META UNIVERZUMOM I VESTACKOM INTELIGENCIJOM KOJA RAPIDNO NAPREDUJE.  A ONO. STA CE BITI BICE ZELELI MI TO ILI NE.

.

Нема коментара :

Постави коментар