субота, 6. јул 2019.

KAD SRBIN VOZI RIKSU

RIKSA! KAD SRBIN VOZI RIKSU U BELOME SVETU! KOCIJAS - PSUJE KO KOCIJAS ILI JE SAMO ROMANTICAN VOZAC KOCIJE ZA ZALJUBLJENE PO MENHETNU !
Rikša je vrsta prevoznog sredstva, koje se pokreće ljudskom snagom  nogama ili biciklom uglavnom ima mesto za jednog ili dva putnika.
Riksa je dakle vozilo  vozilo koje pokreće ljudska snaga. I u brojnim gradovima zapadne Evrope danas je taksi-bicikl atrakcija za domaće i strane turiste. U brojnim zemljama južne i jugoistočne Azije još uvijek se koristi i kao redovno prevozno (taksi)-sredstvo.
Tako da danas, od ukupno 200 rikši koliko je dozvoljeno po propisima grada Čikaga, po nekim procenama skoro 70% voze upravo Srbi i Crnogorci. Od četiri devojke koje voze rikšu, dve su naše.Prevozno sredstvo koje radi na jednu kinesku snagu. Ceo svet se smejao rikšama i malim kineščićima i uopšte ideji o takvom sredstvu prevoza. Ekolosko prevozno sredstvo.Veliki konkurent bicikli.Riksa je korisna i po zdravlje vozaca,musterije i okoline.Vozac stalnim trcanjem nabija kondiciju,musteriji jeftinije nego taxi,a posto nije motorno vozilo ne izbacuje nikakve stetne gasove i time cuva i okolinu. SVE BI OVO BILE koristi ovog prevoznog sredatva zar ne?  A nekada se zaista nije moglo proci ulicama Pekinga bez  bučnih poziva nametljivih vozača šarenih rikši.Vući rikšu nije tako zabavno kao i sedeti u njoj. Cao ( jedan od najstarijih vozaca) često zbog previše posla propusti svoj ručak, a raditi je posebno teško tekom zimskih dana i letnjih vrućina - kaze on. Rikša je najpopularniji oblik prevoza za turiste u pekinškim hutonzima. Hutonzi su inace ulicice  pune  kafica i prodavnica. One ne pružaju samo jedinstven pogled na pekinšku tradicionalnu arhitekturu i životni stil, već i daju priliku vozačima rikše da ispričaju priče o starom Pekingu. Rikse su dakle prisutne kao prevozno sredstvo u Kini ,Japanu ,Indiji. A kao sto vidimo i u Americi u Cikagu su hit (gde nasi momci i devojke drze monopol). I kapiram ja te Azijate jer oni su tradicionalisti ( a i realno imaju zaista dugu istoriju) ali eto i ostatak sveta je uveo rikse makar kao turisticku atrakciju!Hutong čine jedinstvene stare gradske ulice. U njima možete naći rikše, drevna vozila za prevoz putnika, još uvek čuvane za prevoz turista. Ovo je glavni način kretanja kroz hutong oblast. Uske, krivudave uličice predstavljaju "stvarni život" Pekinga, gde prolazi povezuju dvorišta tradicionalnih kuća. Hutong ima mnogo malih restorana, barova i kafića. Sa vrha zvonika možete posmatrati okolinu.I da, sada postoji i riksa na struju ( i u Srbiji) ali nije to to. Hej koji je to stepen ludila ,koji osecaj da te drugi covek trceci vuce u riksi?! Meni je zao i konjica, a ne coveka, ali zaista oduvek su postojali robovi  - to nikad nije prestalo.
Kočija ili kočije je naziv za kola, odnosno kopneno vozilo na  tockovima za prevoz putnika koje pokreću životinje, najčešće konji. Kočije se od ostalih vozila na stočnu vuču ističu prije svega zato što su izrađene za prevoz putnika, odnosno što su njihovoj udobnosti žrtvovane veličina tereta  i brzina. Zbog toga su se tradicionalno smatrali jednim od statusnih simbola više klase koje su ih jedino mogli priuštiti; sa razvojem velikih gradova su se počele koristiti za taksi službu, odnosno gradski prevoz. Krajem 19. veka su kočije služile kao model za izradu tzv. kočija bez konja, odnosno prvih putničkih automobila. Razvoj automobilskog prometa je u potpunosti istisnuo kočije kao prijevozno sredstvo; danas se koriste isključivo u ceremonijalne svrhe ili kao turistička atrakcija. Glavna razlika između kočija i fijakera je ta što su kočije bile zatvorene, a fijakeri otvoreni. Ljudi su više za duža putovanja koristili kočije, a za nasljena mesta fijakere.
Nesto razmisljam o toj romantici da dodje momam na belom konju po tebe i odvede te u bolji zivot. Pa okej riksa, mozda i nije bas ono pravo, ali kocija specijalno ukrasena, moze i muzikica  pa uz bat kopita lagano da odkaskas sa gospodinom" pravim". Ili da uskocis u belu PAN AMERU.... Ili bolje crnu...
Uz ovu pricu nekako se setim utiska voznje u gradskom prevozu bez klime ovih dana. Mislim da se ne moze uporediti ni sa cim. Sve je bolje svakako . I da nije ovaj ubrzani zivot noge  bi bile najbolje prevozno sredstvo. Na zalost posao i sve ostalo nam je predaleko i nemamo vremena za setnju. A u GSP u kazem ovih dana na plus 40 svi psuju kao kocijasi - mada ja iskreno ne znam zasto ih "bije' takav glas. Na Palicu kod Subotice jedan brka vozi fijaker i tako  podseca na Deda Mraza i pojavom i poklonima ( za voznju naplacuje koliko mu das) a sve vreme ne umorno poklanja price o istoriji Subotice i Palica i anegdote koje su se desavale svih tih 30-tak godina koliko vozi fijaker!
DANAS AMERIKA IMA 15000 AERODROMA I  TAMO LJUDI AVION KORISTE KAO MI AUTOBUS OVDE. I TO JE U REDU. MEDJUTIM, NEKAD  COVEK PROSTO CEZNE ZA ROMANTICNOM VOZNJOM FIJAKEROM, A BOGA MI I RIKSE SU DOBRE ZA PROMENU NACINA PREVOZA I TE KAKO. NISAM NASLA PODATAK DA LI DANAS POSTOJE ONE NEKADASNJE KOJE VUKU LJUDI ( MADA U KINI POSTOJE I PECINE  U KOJIMA LJUDI ZIVE I SKOLUJU SE), PA TAKO NE MOGU DA TVRDIM. MOZDA  IH VISE NEMA JER NIJE TOTALNO HUMANO DA JEDAN COVEK VUCE DRUGOG AL OPET INTRIGIRA SVAKAKO KAKAV JE TO OSECAJ. 
I NA KRAJU IZADJITE NEKAD IZ AVIONA, AUTA, VOZA PA PROSETAJTE ILI SE PROVAZAJTE RIKSAMA, FIJAKEROM, KOCIJAMA I OSETITE STVARAN SVET OKO SEBE (PIRKANJE VETRICA, BLISKE KONTAKTE SA PRIRODOM I LJUDIMA...)

Нема коментара :

Постави коментар