петак, 12. јун 2020.

DESANKA ILI CECA

DESANKA ILI CECA - STA ZNAJU DANASNJA DECA? U UDZBENIKE ZA OSNOVNU I SREDNJU SKOLU UBACUJU CECU I KARLEUSU! NOVA GENERACIJA DECE ODRASTA NA RIJALITIMA,NEPODNOSLJIVOJ POLITICKOJ SITUACIJI, PRETNJAMA PANDEMIJE VIRUSA I SVAKAKVIH BOLESTI. U POTROSACKOM DRUSTVU GDE SVE MOZE DA SE KUPI I PRODA. A SAD JE POSLE PADA MORALA, NA RED DOSLA I KULTURA. KAD JE VEC SVE OTISLO DODJAVOLA....
U okviru izmene programa nastave predmeta Srpski jezik i književnost u gimnazijama, komisija Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja odlučila je da iz trećeg razreda isključi izbor iz poezije Desanke Maksimović, a iz četvrtog - čuvenu zbirku velike pesnikinje "Tražim pomilovanje". To je izazvalo lavinu negodovanja među piscima, kritičarima, prosvetnim radnicima, univerzitetskim profesorima. Prekrajanje književne istorije i nesumnjivih vrednosti srpskog književnog kanona preko sveukupnog dela Desanke Maksimović sa kojim treba da se upoznaju učenici 3. i 4. razreda srednje škole je, najblaže rečeno, delatnost koja pogađa u samo srce našeg identiteta - kaže, za "Novosti", dr Svetlana Šeatović, upravnica Desankine zadužbine. - Odgovor da je "Tražim pomilovanje" vanvremensko i da je "odjek epohe srednjeg veka" jeste poništavanje dugotrajnog rada naučnika koji su tumačili delo ove pesnikinje u 24 zbornika radova i dokazali modernost i univerzalnu vrednost njene poezije. Nažalost, na delu je pisanje neke nove književne istorije, oslonjene na nove vrednosti, gazeći pesnikinju duha, epohe i naroda. Tražimo pomilovanje za Desanku Maksimović!U obrazloženju odluke da se zbirka locira u program nižih razreda i proučava vrlo jednostrano - tek kao segment istorije naše poezije, zatvaraju se mogućnosti modernog tumačenja tog dela, što je nedopustivo. O svevremenosti zbirke "Tražim pomilovanje" svedoči i sasvim posebna tradicija proučavanja ovog dela u valjevskoj gimnaziji, čiji učenici iz godine u godinu u ovim stihovima otkrivaju nove sadržaje, vrednosti i motive.Da li je Desanka Maksimović kažnjena što je prepevala Zakonik cara Dušana, što je opevala streljanje kragujevačkih đaka, što je pevala o ljubavi prema zemlji i precima, što je volela čitav svet! Što je znala da je Srbija velika tajna jer je u njoj mnogo snage i mnogo podlaca! Što je uprkos svemu, kriknula: Žao mi je čoveka!
Gimnazijalci treće i četvrte godine u Srbiji više neće čitati poeziju slavne književnice, jer se ona, kako ističu, "ne uklapa u epohu"! Dodaje se da bi učenici mogli da "pogreše u vrednovanju" Desankine poezije i "umanje njen značaj".Znaci Desanka se ne uklapa  u epohu sto je na neki nacin tacno, jer Desanka je simbol pravih vrednosti, koje nove generacije nemaju, cak ni ne znaju koje su to vrednosti. Pise se peticija sa zahtevom da se Desanka vrati u skole u svom obimu jer ona to zasluzuje. Mnoge ljubavi su se desile uz stihove Desankinih pesama, ko nije osetio ukus slatke ceznje ( ... Jer sreca je lepa samo dok se ceka), ko se nije poklonio cuvenom V3 iz Desankine "Krvave bajke". Medjutim, rec pomilovanje i  danasnje vreme ne idu.

Tražim pomilovanje
za sebra
što niče i umire kao trava
u zaborav iz zaborava,
za trideset kučica njegovog krompira,
za usukano kukuruza stabaoce,
za dim nad krovom,
za ono gde je, sledeći oče,
pogrešio delom i slovom.

Za sebra uvek verna životu,
za sebra koji sunce voli.
Ako život izda i seva,
i gušteri, sunca uživaci,
i pesnikinja mirisa, zova,
za sebra,
sebar izdati neće,
za sebra koji u povodu
vodi po desetinu
sebara sinova.

Svaku rec iz ove pesme trebali bi da gledaju i citaju i razumeju i nauce ne samo gimnazijalci nego svi Srbi. To su te vrednosti o kojima govorim. To se izgubilo, radjanje dece,poverenje,covekoljublje,empatija,ljubav prema otadzbini, vrednosti srpske istorije i jos mnogo toga.

I kako bi to dete koje raste uz sve ono sto sam pisala u uvodu moze da razume? Ali zato smo mi valjda tu da mu pomognemo da razume. I umesto da cuvamo svoju kulturu i da je  prenosimo sa kolena na koleno kako je to bilo oduvek mi se pomodarski bacamo  u trendove koji traju godinu il dve ,cesce mesec dva.

Autor radne sveske Vlado Đukanović svesno izabrao primer koji na dobar način oslikava vokativ, te da nije po sredi ni greška u izboru, kao ni materijalna greška.  Inace rec je o stihovi  iz pesme Lepi Grome moj.Đikanović naglašava da je radnu svesku za peti razred, koja je urađena po novom planu nastave i učenja, odobrio Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja bez ijedne greške.Posle bure koja se podigla u javnosti zbog toga što se stih pesme Marine Tucaković „Sećaš li se lepi grome moj“ našao u radnoj svesci za peti razred izdavačke kuće Bigz, na društvenim mrežama pojavila se slika Kletove zbirke zadataka iz književnosti za prvi razred srednjih škola, u kojima je takođe navedena pesma Marine Tucaković „Kukavica“ u celini - peva Ceca!

NEPOSTOVANJE, ISTORIJE I KULTURE  NIKOME DOBRA NIJE DONELO. NE TREBA ZIVETI U PROSLOSTI, TO JE U REDU! ALI HOMEROVA ILIJADA SE I DANAS CITA  ZAR  NE?

Нема коментара :

Постави коментар