уторак, 2. новембар 2021.

LETECI TAKSI

 PA SKORO DA I TO DOCEKAMO.  I DALJE GLEDAMO BRUSA VILISA I MILU JOVOVIC ( PETI ELEMNT)  SA NEVERICOM DOK SE VOZE LETECIM TAKSIJEM. ZA DVE -TRI GODINE KAZU TO CE BITI STVARNOST.  OD 1997-ME DO  2024-TE IMA MANJE OD 30 GODINA KAD CE BAJKA POSTATI STVARNOST. TEHNOLOGIJA SVE VISE UBRZAVA TEMPO. NEKADA JE ZA PRONALAZAK NECEGA TREBALO  1000 GODINA (TOCAK) PA 100 PA 50 A SADA NI 30. NEVEROATNO. MORAM DA POMENEM ILONA MASKA I NJEGOVU KORPORACIJU ' TESLA' KOJA JE 26.10. OVE GODINE ZARADILA 26 MILIJARDI. ZA JEDAN DAN TOLIKA ZARADA?! REALNO? NE BAS? BEZOS 'OD STRAHA' DA VISE NE BUDE NAJBOLJI PRAVI 'ORBITALNI GREBEN"! PA DOBRO DOSLI U BUDUCNOST!

Zurite na avion ili ubolnicu ili bas bas bitan sastanak ,a ono saobracajni kolaps. Cak i u Beogradu. Evo resenja.

Aerodromi u Rimu, Veneciji i Bolonji, kao i na francuskoj rivijeri, objavili su da su osnovali kompaniju za izgradnju infrastrukture za leteća taksi vozila koja bi trebalo da omogući bolju transportnu povezanost gradova i ublaži problem saobraćajnih gužvi.

Nova kompanija Urban Blu udružila je italijanske aerodrome Aeroporti di Roma iz infrastrukturne grupe Atlantia, Aeroporto di Venecija, Aeroporto Guljelmo Markoni di Bolonja i francuski aerodrom Aeroport de la Kot d'Azur.

Prema njihovim rečima, plan im je da do 2024. godine počnu da posluju sa letećim taksijima u Rimu, Veneciji i Nici. U saopštenju nisu navedeni finansijski detalji u vezi sa projektom.

Rim je treći najpogodniji grad u Evropi za razvoj vazdušne mobilnosti

Infrastruktura je namenjena veriportima, specijalnim tipovima letelica koje poleću vertikalno, a zatim preusmeravaju motore i propelere u horizontalni položaj i lete kao avioni.

Vertiporti će funkcionisati kao električni vazdušni taksiji koji će klijentima ponuditi novi način putovanja, zaobilazeći saobraćajne gužve i lakši međugradski prevoz, napominje Rojters.

Urban Blu planira "izazovan, ali izvodljiv vremenski okvir, i to će omogućiti Rimu da bude među prvim gradovima u Evropi koji će omogućiti ovakvu vrstu transportne povezanosti", naglasio je izvršni direktor Aeroporti di Roma Marko Tronkone.

Italijanska prestonica je treći najpogodniji grad u Evropi za razvoj urbane vazdušne mobilnosti, prema studiji Evropske agencije za bezbednost vazduhoplovstva (EASA).

Otvoren za saradnju sa drugim zemljama

Kako se navodi u saopštenju, Urban Blu će biti otvoren za saradnju sa drugim industrijskim, tehnološkim i finansijskim partnerima sa kojima bi postepeno proširio projekat u Italiji, Francuskoj i drugim zemljama.

Dodaju da će se udružiti sa nemačkim startapom za leteće taksije Volokopter, uz podršku investicionog fonda EDF Invest, akcionara Aeroport de la Kot d'Azur.

Ulagači su opet dali stotine miliona evra za projekat „Volokopter”. To su male električne letelice koje bi, prema optimističnim prognozama, za koju godinu mogle da jezde gradovima. I zarađuju milijarde.

Sve podseća na film Peti element sa Brusom Vilisom i Milom Jovović. Sniman krajem devedesetih, ovaj film je radnju smestio u 2263. godinu, kad gradom jezde leteći automobili. Tada niko nije mogao ni da sanja ono što danas tvrde entuzijasti koji su namirisali dobar posao – da bi gradska vozila mogla da lete već u trećoj deceniji ovog milenijuma.

Tako se bar nadaju u firmi „Volokopter“ iz gradića Bruhzala nedaleko od Štutgarta. Sada su prikupili još 200 miliona evra investicija, uz 122 miliona sa kojima su ranije krenuli. U igri su krupni igrači: logistika Nemačke železnice, „Intel“, „Dajmler“ i kineski proizvođač automobila „Džili“. Sada su se pridružili dobavljač automobilske branše „Kontinental“ i divovski fond „Blekrok“.

„Kroz ta partnerstva možemo da posegnemo za neophodnom ekspertizom kako bismo narednih godina pokrenuli prve linije“, rekao je ove sedmice Florijan Rojter, šef „Volokoptera“.

Planiraju da u naredne dve godine ponude prve komercijalne leteće taksi linije. Firma razvija male autonomne letelice nalik na helikoptere kojima bi putnici mogli da izbegnu gužve na putevima i sigurno dođu do cilja. Radi se i na logističkoj bespilotnoj letelici namenjenoj isporukama.

O konceptu urbanog saobraćaja raspravlja se već decenijama. Letelice se vide kao zgodan način da se zaobiđu gužve, a postaju moguće napretkom senzora i brzog interneta koji sprečavaju koliziju. Glavni izazovi su i dalje relativno mala nosivost i baterija koja ne može da izdrži duže letove.

Pioniri u velikom biznisu

„Volokopter“ je osnovan pre deset godina i, zajedno sa nemačkim konkurentom „Lilijumom“, spada u pionire ove mlade branše. „Lilijum“ iz Minhena, koji radi na malenom autonomnom avionu sa 36 motora, sada već vredi više od milijardu dolara. Na koliko se procenjuje vrednost „Volokoptera“? O tome šef „Rojtera” nije želeo da govori.

No jasno je da je širom sveta počela trka u tome ko će imati prvi leteći taksi. Osim američkog startapa „Džobi“, i velikani tradicionalnog saobraćaja poput „Erbasa“ i „Folksvagena“ razvijaju svoje letelice.

Analitičari investicione banke „Morgan Stenli“ računaju da bi tržište letećih taksija već 2040. godine moglo da bude teško 1,5 biliona dolara godišnje.

Evropska agencija leta EASA takođe računa da će firme poput „Volokoptera“ i „Lilijuma“ kroz najdalje četiri, pet godina dobiti potrebne dozvole. „Volokopter“ je već u decembru tražio dozvolu u Sjedinjenim Državama.

Prema pisanju lista Velt, prošle godine je preko milijardu dolara uloženo u branšu. Širom sveta na tome radi preko dvesta firmi, od njih tri četvrtine dolaze iz Kine. List piše da je „počela finalna runda u borbi za vođstvo na tržištu letećih taksija“.

Ilon Mask je svojoj kompaniji dao ime Tesla! Super zar ne?

Tesline akcije su porasle u ponedeljak nakon što je Herc najavio planove za kupovinu 100.000 električnih vozila (uglavnom limuzina modela 3) za svoju flotu automobila za iznajmljivanje, što je povećalo bogatstvo Ilona Maska za 25,6 milijardi dolara od zatvaranja tržišta u petak.

Njegova neto vrednost, od zatvaranja tržišta u ponedeljak, popela se na neverovatnih 255,2 milijarde dolara, procenjuje Forbs - što ga čini najbogatijim što je ikada bio, a verovatno i najbogatijom osobom koja je ikada hodala planetom. On je bogatiji od bilo kog milijardera kojeg je Forbs ikada pratio: Mask vredi više od suosnivača Gugla Larija Pejdža (6. najbogatiji) i generalnog direktora Fejsbuka Marka Zakerberga (7. najbogatijih) zajedno.

Za veliki deo svog bogatstva, Musk može da zahvali svojim 21% udela (s diskontom za kreditne obaveze) u Tesli, koju je pomogao da se pokrene, prvo kao investitor, pre skoro dve decenije. Akcije su zatvorene u petak na oko 910 dolara. Do ponedeljka u podne, akcije su skočile na otprilike 978 dolara po komadu – što je porast od 33% od početka godine, što je dovoljno da Tesli da tržišnu kapitalizaciju od 968 milijardi dolara. Do 16 časova kada je trgovanje stalo u ponedeljak, Teslina tržišna kapitalizacija je po prvi put premašila 1 bilion dolara; akcije su zatvorene na 1.024,86 dolara po komadu, što je porast od 12,6% u jednom danu.

Musk takođe ima udeo u privatnoj kompaniji za istraživanje svemira Spejs-Eks, koja bi sledećeg meseca mogla da pokuša da izvrši prvo orbitalno lansiranje svoje nove rakete zvezdanog broda. Investitori su posao nedavno procenili na 74 milijarde dolara, nakon februarskog kruga finansiranja. Na sekundarnom tržištu se navodno nedavno trgovalo akcijama na 100 milijardi dolara.

Musk je pretekao Džefa Bezosa da postane najbogatija osoba na svetu u septembru i od tada se više nije osvrnuo. U to vreme, šalio se Forbsu o tome da je poslao srebrnu medalju osnivaču Amazona i rivalskom svemirskom milijarderu (a onda je poslao Bezosu emodži za srebrnu medalju na Tviteru). Bezosovo bogatstvo je u ponedeljak palo za milijardu dolara pošto su akcije Amazona oslabile uoči izveštaja o zaradi u trećem kvartalu; jaz između dvojice muškaraca se proširio na više od 62 milijarde dolara; Bezos je završio dan vredan 193 milijarde dolara. Kada su akcije Amazona dostigle vrhunac ranije ove godine u julu, tehnološki mogul iz Sijetla vredeo je procenjenih 222 milijarde dolara.

Pandemija je pogoršala razlike u prihodima u SAD, a najbogatiji sloj društva postaje bogatiji nego ikada ranije. Između januara 2020. i aprila 2021., američki milijarderi su postali bogatiji za oko 1,2 biliona dolara. U dolarima, Mask je bio najveći dobitnik od svih njih. Pre dve godine, Forbs je procenio njegovu neto vrednost na 19,9 milijardi dolara – manje od jedne desetine onoga što vredi danas.

Hercov ugovor predstavlja najveću narudžbu električnih vozila ikada i doneće Tesli oko 4,2 milijarde dolara prihoda, navodi Blumberg. Ova vest stiže samo četiri meseca nakon što je vekovima stara agencija za iznajmljivanje, koja je počela da iznajmljuje automobile Ford Model T 1918. godine, otkupljena iz stečaja. Herc kaže da će Teslin model 3 biti dostupan za iznajmljivanje u velikim američkim i evropskim gradovima do početka novembra, navodi se u saopštenju za javnost. Hercove akcije su takođe skočile na vesti u ponedeljak, na zatvanju zabeleživši rast od 9% na 27 dolara po akciji.

Države bez svemirskog programa, medijske i turističke kompanije, preduzetnici i investitori, svi će imati mesto na "Orbitalnom grebenu".

Džef Bezos (57), drugi najbogatiji čovek na svetu, najavio je da će do kraja ove decenije izgraditi prvu privatnu svemirsku stanicu! Vlasnik kompanije "Blu oridžin" i osnivač "Amazona" izjavio je da će svemirska stanica "Orbitalni greben" biti biznis-park i otvorena za turiste.

Nove mogućnosti

Stanica će biti lansirana u svemir pomoću rakete "Nju Glen" i imaće kapacitet da primi deset osoba, baš kao i Međunarodna svemirska stanica, koja kruži u Zemljinoj orbiti od 1998. Partneri Bezosu u ovom ambicioznom projektu biće "Boing" i startap "Sijera spejs".

- Više od 60 godina NASA i druge svemirske agencije razvijale su orbitalne svemirske letove i okruženje omogućivši nam komercijalne letove u svemir u ovoj deceniji - rekao je Brent Šervud, jedan od direktora u kompaniji "Blu oridžin".

Astronautkinja Džanet Kavandi, koja je u uniformi NASA tri puta letela u svemir i koja je predsednica kompanije "Sijera spejs", poručila je da će ovaj projekat pomoći da se kosmos otvori za komercijalna istraživanja, proizvodnju i turizam. Stanica "Orbitalni greben" trebalo bi da bude "park za mešovite poslovne potrebe". Trebalo bi da obezbedi infrastrukturu potrebnu za privredne aktivnosti i otvaranja novih tržišta u svemiru. - Svemirske agencije, visokotehnološki konzorcijumi, suverene države bez svemirskog programa, medijske i turističke kompanije, preduzetnici, investitori i oni koji su okrenuti budućnosti, svi imaju svoje mesto na "Orbitalnom grebenu" - saopštila je kompanija "Blu oridžin".

Uspešni letovi

Bezosova kompanija je već privukla veliku pažnju organizujući dva turistička leta u svemir. U prvom letu do ivice kosmosa u ekipi je bila Voli Fank (82), avijatičarka, i time je postala najstarija žena koja je boravila u svemiru. U drugom uspešnom letu nekoliko meseci kasnije oboren je novi rekord - put zvezda je leteo Vilijam Šatner (90), poznatiji kao Kapetan Kirk iz "Zvezdanih staza", koji je postao najstarija osoba koja je letela u svemir.

Spejs-Eks ima neke probleme sa toaletom u svojim kapsulama koje mora da reši pre nego što lansira još četiri astronauta.

Kompanija i NASA žele da se uvere da curenje toaleta neće ugroziti kapsulu koja se lansira u nedelju rano iz svemirskog centra Kenedi ili neku drugu koja je parkirana na Međunarodnoj svemirskoj stanici od aprila.

Tokom prvog privatnog leta kompanije Spejs-Eks prošlog meseca, cev se odlepila, prosuvši urin po ventilatorima i ispod poda, rekao je Vilijam Gerstenmajer, potpredsednik Spejs-Eksa koji je nekada radio za NASA. Isti problem je nedavno otkriven unutar kapsule Dragon na svemirskoj stanici, rekao je on novinarima u ponedeljak uveče.

Kao trajno rešenje, Space-Eks je zavario cev za ispiranje urina koja se nalazi unutar najnovije kapsule kompanije, koju je američko-nemačka posada nazvala Endurance. NASA još nije završila sa pregledom popravke u poslednjem trenutku.

Što se tiče Zmajeve kapsule u orbiti, ispod podnih ploča nakupilo se manje urina od one koja je nosila milijardera i još trojicu na trodnevnom letu, rekao je Gerstenmajer. To je zato što je posada predvođena NASA provela samo jedan dan živeći u njoj pre nego što je stigla na svemirsku stanicu.

Spejs-Eks sprovodi testove kako bi se uverio da prosuta tečnost nije oslabila kapsulu u orbiti tokom proteklih šest meseci, rekao je Gerstenmajer. Svako strukturno oštećenje moglo bi da ugrozi astronaute tokom njihovog povratka na Zemlju sledećeg meseca. Konačni testovi bi trebalo da budu završeni kasnije ove nedelje, napomenuo je on.

Ovo će biti četvrto lansiranje NASA astronauta Spejs-Eks i ukupno peti putnički let. NASA se obratila Space-Eks i Boingu za transport posade do i sa svemirske stanice, nakon penzionisanja flote šatlova 2011. Američki astronauti su se vozili na ruskim raketama sve dok Spejs-Eks nije preuzeo posao prošle godine. 

TRKA ZA TAKSIJE KOJI LETE IZNAD GLAVA JE UVELIKO POCELA. TRKA ZA OSVAJANJE SVEMIRA TRAJE VEC DECENIJAMA. I JEDNO I DRUGO  POLAKO POSTAJU REALNOST. A MISLILI SMO DA JE SVE TO FIKCIJA. ZNAM, NE VERUJETE DOK NE VIDITE. PA IPAK OTVORITE MALO UM. NISMO VEROVALI MNOGO TOGA ,A TEHNOLOGIJA NAS UVEK UVERI DA MOZE SVE DA POSTANE REALNOST I OBRNUTO!

Нема коментара :

Постави коментар