понедељак, 8. новембар 2021.

METAVERZUM

 POSLE 17 GODINA FEJSBUK JE PROMENIO IME U "META.". MISLIM,  TO JE PROMENA IMENA  'MATICE'  SVIH  KORPORACIJA KOJE PRIPADAJU CUKENBERGU. ZASTO SE TO DOGODILO KO ZNA? UVELIKO TEORETICARI ZAVERA RADE NA TOME. UGLAVNOM AKO PRESKOCIMO RAZLOG PROMENE IMENA U META I ZAVIRIMO U METAVERZUM VIDECEMO SVASTA NESTO.

I tako na hebrejskom rec META znaci mrtav. Na nasen jeziku znaci cilj. MRTAV CILJ? Naprotiv ovde se spajaju zivi i ne zivi svet - a sta je cilj ko zna? METAVERZUM???

Za neupućene to može da izgleda kao poboljšana verzija virtuelne stvarnosti (VR), ali neki ljudi misle da bi metaverzum mogao biti budućnost interneta.

Zapravo, veruje se da bi za VR to moglo biti ono što je moderni pametni telefon za prve nezgrapne mobilne iz 1980ih godina. Umesto na kompjuteru, u metaverzumu možete koristiti slušalice i naočare za ulazak u virtuelni svet koji povezuje sve vrste digitalnih okruženja.

Za razliku od trenutnog VR-a, koji se uglavnom koristi za igranje, ovaj virtuelni svet mogao bi da se koristi za praktično sve - posao, igru, koncerte, bioskope, izlete - ili samo za druženje.

Većina ljudi zamišlja da će imati 3D avatar, prikaz sebe, dok ga koriste. Ali, budući da je to još uvek samo ideja, ne postoji jedinstvena dogovorena definicija metaverzuma.Interes za digitalne svetove i proširenu stvarnost pojavljuje se svakih nekoliko godina, ali potom obično nestaje. Međutim, među bogatim investitorima i velikim tehnološkim kompanijama postoji veliko uzbuđenje oko metaverzuma, a niko ne želi da ostane po strani ako se pokaže da je to budućnost interneta.

Mnogo je uloženo u virtuelnu stvarnost putem kompleta Oculus VR, što ga čini jeftinijim od konkurenata. Neki analitičari čak smatraju da donosi gubitke.

Fejsbuk takođe radi na VR aplikacijama za druženja i za radna mesta, uključujući one koje su u interakciji sa stvarnim svetom.

Uprkos svojoj istoriji preuzimanja konkurenata, Fejsbuk tvrdi da metaverzum ne može da izgradi jedna kompanija preko noći i obećao je saradnju. Nedavno je uložio 50 miliona dolara u finansiranje neprofitnih organizacija kako bi pomogao u odgovornoj izgradnji metaverzuma. Ali u Fejsbuku smatraju da će za pravu ideju metaverzuma biti potrebno još 10 do 15 godina.

Epic Games (koji je kreirao Fortnite), već neko vreme gaji metaverzalne težnje. Online igre za više igrača imaju zajedničke interaktivne svetove koji sežu decenijama unazad. One nisu metaverzum, ali imaju neke zajedničke ideje.

Poslednjih godina Fortnite je proširio svoj proizvod, organizirajući koncerte, brend evente i još mnogo toga unutar vlastitog digitalnog sveta. To je mnoge impresioniralo i zaintrigiralo za metaverzum.

I druge igre su sve bliže ideji metaverzuma. Roblox je, na primer, platforma za hiljade pojedinačnih igara povezanih u veći ekosistem. U međuvremenu Unity, platforma za 3D razvoj, ulaže u "digitalne blizance", odnosno digitalne kopije stvarnog sveta, a grafička firma Nvidia gradi svoj "Omniverse", koji opisuje kao platformu za povezivanje 3D virtuelnih svetova.

Ne. Iako postoji mnogo ideja o tome šta bi metaverzum mogao da bude, većina vidi društvenu ljudsku interakciju kao srž.

Fejsbuk na primer, eksperimentiše sa aplikacijom za VR sastanke pod nazivom Workplace i društvenim prostorom nazvanim Horizons, a oba koriste svoje virtuelne sisteme avatara.

Još jedna VR aplikacija, VRChat, u potpunosti je fokusirana na online druženje i čet, bez ikakvog cilja ili svrhe osim istraživanja okruženja i upoznavanja ljudi. I druge aplikacije možda su već spremne za predstavljanje javnosti.

Tim Svini iz Epik gejmsa je nedavno za Vašington post rekao da zamišlja svet u kojem će proizvođač automobila koji želi da reklamira novi model ubaciti svoj automobil u svet u stvarnom vremenu i moći ćete ga voziti unaokolo. Možda ćete pre onlajn kupovine prvo isprobati digitalnu odeću, a zatim to isto naručiti u stvarnom svetu.

Postoji li već ova tehnologija?

VR je prošao dug put poslednjih godina, sa vrhunskim kompletima koji mogu prevariti ljudsko oko da vidi u 3D tehnologiji dok se igrač kreće po virtuelnom svetu. VR je ušao i u mejnstrim - Oculus Quest 2 VR gejming komplet bio je popularan božićni poklon 2020. godine.

Eksplozija interesa za NFT-ove, koji bi mogli da omoguće pouzdano praćenje vlasništva nad digitalnom robom, ukazuje na to kako bi funkcionisala virtuelna ekonomija.

A naprednijim digitalnim svetovima biće potrebna bolja, stabilnija i mobilnija povezanost, nešto što bi se moglo rešiti uvođenjem 5G mreže.

Za sad je, međutim, sve u ranoj fazi. Evolucija metaverzuma, ako se uopšte dogodi, odvijaće se među tehnološkim divovima iduće decenije a možda i duže, zaključuje BBC.

Fejsbuk je saopštio da će ugasiti svoj sistem za prepoznavanje lica i izbrisati otiske lica više od milijardu ljudi.

"Ova promena će predstavljati jednu od najvećih promena u korišćenju prepoznavanja lica u istoriji tehnologije“, rekao je u utorak na blogu Džerom Pesenti, potpredsednik za veštačku inteligenciju nove matične kompanije Fejsbuka, Meta.

"Više od trećine Fejsbukovih dnevno aktivnih korisnika se uključilo u našu postavku za prepoznavanje lica i mogu da budu prepoznati, a njegovo uklanjanje će rezultirati brisanjem više od milijardu individualnih šablona za prepoznavanje lica ljudi", dodao je on.

Rekao je i da kompanija pokušava da odmeri pozitivne slučajeve upotrebe tehnologije "nasuprot rastućim društvenim zabrinutostima, posebno pošto regulatori tek treba da daju jasna pravila“.iše od trećine Fejsbukovih korisnika pristalo je na sistem prepoznavanja lica. To je oko 640 miliona ljudi, navodi AP i dodaje da je Fejsbuk već smanjivao svoju upotrebu prepoznavanja lica nakon što ga je uveo pre više od decenije.

Kompanija je 2019. godine prekinula praksu korišćenja softvera za prepoznavanje lica za identifikaciju prijatelja korisnika na otpremljenim fotografijama i automatske predloge za "tagovanje". Zbog te funkcije, kompanija je tužena u Ilionoisu.

Neki gradovi u SAD su zabranili policiji i drugim opštinskim odeljenjima upotrebu softvera za prepoznavanje lica. San Francisko je 2019. godine postao prvi grad u SAD koji je zabranio ovu tehnologiju, posle višegodišnjih kritika zagovornika privatnosti i građanskih sloboda.

CNBC otkriva da je namena metaverzuma (Metaverse) u budućnosti da nas prestravi, do mere gde će zameniti stvarni život.

Dokumentacija, koja je prosleđena zvaničnicima Facebooka još 2018. godine, ukazuje na planove da metaverzum u potpunosti upravlja životima korisnika, kao i tržištem virtuelne realnosti.

Mark Zakerberg je, tokom najave novog imena kompanije, istakao viziju metaverzuma kao mesta na kojem će ljudi voditi svakodnevni život, gde će raditi i igrati se.

Novootkrivena dokumentacija to sada i potvrđuje, a nudi uvid u viziju budućnosti. Očekuje se da će projekat zaživeti u narednih pet do 10 godina i biće naredna okosnica tehnologije.

On je objasnio da je kompanija posvećena budućnosti i da će, dok s jedne strane rade na svojim društvenim mrežama, graditi i nove platforme budućnosti kao što je Metaverzum Horajzon, zbog čega žele da kompanija ne bude poznata samo po Fejsbuku, kao što je to oduvek bilo, već kao brend koji će biti vlasnik Fejsbuka, Instagrama, Vocapa, Horajzona i mnogih drugih platformi u budućnosti.

– Znam da će neki ljudi reći da ovo nije vreme da se fokusiramo na budućnost i želim da priznam da postoje važna pitanja na kojima treba raditi u sadašnjosti. Ali, uvek će ih biti – rekao je Zukenberg, i nastavio:

– Dakle, sudeći po mnogima, jednostavno nisam siguran da li će ikada biti dobar trenutak da se usredsrede na budućnost. Ali, takođe znam da ima mnogo vas koji se osećate isto kao i ja. Živimo za ono što gradimo. I dok pravimo greške, nastavljamo da učimo, gradimo i idemo napred.

Fejsbuk je predstavio svoje najnovije inovacije i istraživanja o proširenoj i virtuelnoj stvarnosti (VR) i viziji Metaverzuma, što Zukenberg smatra najvećim dostignućem od pametnih telefona i mobilnog veba. Prikazana je i serija konceptualnih video-snimaka koji su dočarali njihovu viziju Metaverzuma, kao što je slanje holografske slike sebe na koncert kojem prisustvuje vaš prijatelj u stvarnom životu, virtuelni poslovni sastanak sa kolegama ili igranje impresivnih igara sa prijateljima.

Zukenberg je takođe najavio da će Mesendžer pozivi dolaziti u VR obliku, ali i osnivanje virtuelnog tržišta u kojem programeri mogu da prodaju virtuelnu robu.

– Počinjemo da vidimo da se mnogo ovih tehnologija spaja u narednih pet ili 10 godina. Mnogo toga će postati mejnstrim i mnogi od nas će stvarati i naseljavati svetove koji su isto toliko detaljni i uverljivi kao ovaj, na dnevnoj bazi – istakao jeon.

Zukenberg je Metaverzum predstavio kao sledeće poglavlje, ne samo interneta već i njegove kompanije.

– Oduvek su nas posmatrali kao društvenu mrežu, ali u našoj DNK je da budemo kompanija koja stvara tehnologije za povezivanje ljudi. Želimo da budemo zajedno sa svima, da se teleportujemo i stvaramo nova iskustva sa dragim ljudima, da ne bude važno koliko smo udaljeni. To je ono čemu će Metaverzum biti posvećen –  zaključio je Zukenberg.

Fejsbuk je najavio da će promeniti svoje ime a i stvoriti 10.000 visokokvalifikovanih radnih mesta u EU u idućih pet godina kako bi pomogao u izgradnji takozvanog metaverzuma. Šta je to metaverzum?

Opet ste proveli dug dan. Pre podne ste učestvovali na više konferencija. Bar ste u pauzi stigli popričati s kolegama o koncertu na koji ćete ići večeras. Sreli ste se s prijateljima nakon posla koji su takođe uzbuđeni jer će videte omiljenu grupu. Raspoloženje na koncertu pomutilo je to što ste tamo videli "svog bivšeg ili bivšu" u novom društvu, ali ste ipak za uspomenu kupili majicu omiljenog benda.

I šta je tu drugačije nego što je danas? Samo jedna sitnica: svugde ste bili i sve to doživeli, a da zapravo uopšte niste izašli iz svoje kuće. Dobro došli u metaverzum, univerzum koji se stvara u virtualnom svetu.

Baš kao i "pravi" svet, njega ne stvara samo jedna osoba, a nije ga lako ni definisati. Ukratko se može opisati kao digitalna realnost povezana u svetskoj mreži, ali i s elementima društvenih mreža, "proširene" stvarnosti i video igara.

Naravno da investitore tu naročito zanima i novac: tu se plaća kriptovalutama za sve dodatne usluge - i to je već poznato u današnjim igrama i aplikacijama.

"Nećete gledati, bićete tamo"

"U ovom trenutnu sam prilično siguran da će metaverzum stvoriti novi ekonomski prostor koji će postati čak i veći od današnje ekonomije ", kaže Jensen Hang, predsednik uprave firme specijalizovane za grafičke karte NVIDIA.

Novi virtualni svet bitće daleko više od grafike, tako da i ta firma ulaže značajna sredstva u projekt koji će jednog dana biti mnogo veći od samo jedne firme u oblasti informacione tehnologije, makar to bio i Epl. I druge kompanije su u zlatnoj groznici razvoja: Majkrosoft ili Epik gejms... Mnogi razmišljaju o svom mestu u tom budućem univerzumu.

Naravno da je tu i Fejsbuk: "Umesto da samo posmatrate sadržaje, vi ćete biti usred zbivanja", piše Mark Zakerberg na blogu.

Tome već odavno teži razvoj računara, a najdalje se otišlo u igrama kao što su Second Life, Fortnite, Minecraft ili Roblox. Tamo učesnici mogu da se druže, da dogovaraju to što će zajednički izvesti, mogu da prisustvuju događajima ali i da plaćaju „pravim” novcem za virtuelne predmete i usluge.

Ipak su to još svetovi koji postoje svaki za sebe. Vizionari metaverzuma maštaju o svetu koji će sadržavati sve te svetove koji su stvoreni u digitalnom obliku. I vaš izgled biće stvar vašeg izbora jer svako može uzeti - ili kupiti svoj avatar koji će ga predstaavljati u tom svetu. I digitalni novac će biti prihvaćen svugde i od svih.

Nova stvarnost već i zbog korone

U tome bi ključnu ulogu moglo imati i rešenje na kojem se zasniva i sistem kriptovaluta: neprenosivi token (NFT), dakle digitalni "potpis" koji može postojati samo jednom. Trgovina takvim "autentičnim" digitalnim predmetima je već barata sa milionskim iznosima. Prodaju se fotografije ili umetnička dela. Iako je, naravno, moguće napraviti bezbroj kopija, kod takvih NTF datoteka vlasnik ostaje samo jedan.

Evidencija tog vlasništva se vodi preko sistema koji služi za obračun Eterijumom, kriptovalutom koja se uzdigla odmah nakon Bitkoina.

O virtuelnom univerzumu se mašta već odavno, mnogo je i filmova poput Matriksa gde je to još bila naučna fantastika. To je još uvek mašta, iako tehnologija velikim koracima napreduje u tom smeru.

Zapravo, ova pandemija korone je dala veliki poticaj tom razvoju jer je i virtuelni svet u današnjem obliku na velika vrata ušao u našu svakodnevicu. Radi se od kuće, sve više se kupuje od kuće, mogli smo se i družiti poštujući pravilo da ne izlazimo iz kuće...

To će se još brže nastaviti i poprimati sve veće i složenije dimenzije. I postaće sve vrednije: već se kupuju i "zemljišta" u tom virtualnom svemiru, čak i čuvena aukcijska kuća Sotebis želi da tamo "izgradi" repliku svoje kuće u Londonu kako bi prodavala digitalnu umetnost.

Utoliko i stručnjaci Blumberga procenjuju kako će već 2024. taj metaverzum imati tržišnu vrednost od oko 800 milijardi američkih dolara.

Sve mi je "jasno". Brise se program prepoznavanja lica, a uvodi se metauniverzum u kome svako ima svog avatara. Vama je jasno? 

VIRTUALNA STVARNOST SE VEC DUGO PREPLICE SA STVARNOSCU ZA KOJU MISLIMO DA JE STVARNOST. TAKO DA CELA OVA PRICA SAMO UPOTPUNJUJE JEDNU VELIKU MISTERIJU. KOJI JE UNIVERZUM 'PRAVI' OVAJ KOJI 'POZNAJEMO' I  MISLIMO DA ZIVIMO U NJEMU ILI OVAJ METAVERZUM? I DA. SAD KAO UKUDAJU PROGRAM PREPOZNAVANJA LICA. SAD KAD VEC SVAKI STANOVIK OVE PLANETE IMA SVOJ AVATAR PO KOME GA MOZES PREPOZNATI I ISTRAZITI SVE O NJEMU. APSURD!

Нема коментара :

Постави коментар