субота, 14. септембар 2024.

PREVARANTI I SARLATANI

 AKO MISLITE DA ZIVITE TESKO I DA JE VAMA NAJTEZE NA SVETU NARAVNO DA SE VARATE. NISTE SVESNI DA JE TRENUTNO SVIMA TESKO JER ZIVIMO POSLEDNJE DANE OVE CIVILIZACIJE. NE BIH VISE PONAVLJALA KOLIKO NAM JE DRUSTVO TRULO ,POSRNULOG MORALA, KOLIKO NAM JE ZED GENERACIJA POD UTICAJEM VESTACKE INTELIGENCIJE I KOLIKO NAS JE POHLEPA ZA MATERIJALNIM UCINILA VRLO, VRLO ZLIM I SEBICNIM.

Iako je veliki Aristotel živeo u vreme direktne komunikacije i vešte retorike, i danas bi se vrlo lako snašao. Vrlo je moguće da bi razumeo i Google i društvene mreže i ’porukanje’ kao način na koje se komunicira. I gotovo je izvesno da bi Aristotel i danas lako razotkrio prevaranta i šarlatana jer bez obzira kako komuniciraju, pravila su ista.

Prevara (’pre vere’) je obmana.

Poverenje (’po, posle vere’) ili osećaj i utisak da nećete biti obmanjeni, stičete posle niza poteza druge strane koji su ispunili i opravdali vaša očekivanja.

Kako je to uspelo drugoj strani bilo je jasno i cenjenom Aristotelu.

Pravila retorike o kojima je govorio pre nove ere važe i danas i ne može im se pobeći. Kako bi Aristotel onda, a i sada razotkrio prevaranta? Koje trikove prevaranti koriste?

Aristotel je naveo tri argumenta koja se koriste u svakoj raspravi. Ako pratite ove tri tačke, biće vam jasno kako drugima uspešno uspeva da vas ubede u svoje ideje namere ili da vam prodaju proizvod i uslugu..

Retorika po Aristotelu ’sedi’ na tri stuba ubeđivanja ili tri pomenuta argumenta. Da bi prevarant bio dobar, on pre svega mora:

  • Da vas uveri u svoj kredibilitet, svoju ličnost i karakter, reputaciju, mogućnost da možete na njega da se oslonite (’publika češće prihvata govor čoveka u koga ima poverenja, nego istinit govor’)
  • Da vam ponudi priču koja se ’dopada vašem srcu’
  • Da završi i zaokruži logičnim krajem, ubedi da je to što nudi smisleno i racionalno

Šta rade prevaranti i kako danas koriste ova tri Aristotelova stuba?

Najbolji primer su uticajni prevaranti sa društvenih mreža. Popularni influenseri znaju za Aristotelovu taktiku – kredibilitet zidaju brojem pratilaca. Zatim, tu su i recenzije koje prati velika većina i kojima veruje. Kako su došli do velikih brojeva ili pozitivnih ocena, to retko ko gleda i analizira. Običnom Google, FB ili IG potrošaču ovakve analize su ’viša matematika’ i za to nema vremena.

Ono što su verovatno i Aristotel i njegovi sledbenici koristili u ubeđivanju jeste preporuka poznate osobe. Ako neko koga poznajete veruje u nešto i to prepoznaje kao kvalitet, verovatno ćete i vi verovati. Danas se za to koriste @mention ili ’share’ opcije za preporuku drugima šta je dobro i šta valja.

Dakle, kada influenser nešto kaže, uradi, preporuči, to vidi veliki broj pratilaca i to se uzima kao primer ’valjanog’.

Aristotelu je bilo jasno koliko su emocije moćne. Ma koliki bio kredibilitet, dobro ispričana priča na koju slušaoci pri tom i emotivno reaguju, ključ je verovanja. Za to zna svaki dobar prevarant i sa vama kao potrošačem zida odnos koji pokreću emocije. Svaki dobar prevarant je dobar pripovedač, to je poznato još od pre nove ere.

Prevarant će vam sigirno ispričati priču kako je neko poput vas zaradio mnogo novca radeći baš to što vam preporučuje. Ili ćete biti izlečeni od bolesti ili mršaviji ili boljeg imuniteta ukoliko koristite preporučeni preparat.

Zašto ovo uspeva?

Malo ljudi proverava činjenice. Danas pogotovo. Danas se retko ko bavi dubljim istraživanjem. Malo je vremena, a na ceni su brzi odgovori i brza rešenja. Kako je to psiholog Ken Sterling rekao „Wikipedia i Youtube generacija, ili samo ljudska priroda, traži brze odgovore, a ako je to objavljeno na internetu ili je rekao neko poznat ili neko sa milion pratilaca, onda to mora da je istina“. Jednostavno je za primenu, ako ništa drugo.

Način na koji se danas komunicira, a koji Aristotelu nije bio poznat, ide na ruku prevarantima i šarlatanima. Sve što treba da urade je da obezbede mnogo pratilaca (što i nije veliki zahtev) i dirljivu priču. Ali, ostatku sveta će trebati ova starogrčka matrica sa tri stuba koja je očigledno preživela zub vremena. Naravno, samo u slučaju da ne žele da imaju posla sa prevarantima.

Što se tiče poverenja u digitalni svet, u aplikacije ili društvene mreže, psiholog Milutinović ističe neosetljivost koju primećuje poslednjih godina:

Mislim da postajemo neosetljiviji. Značajno se izgubio pojam stida. Ako ste nečija očekivanja izneverili i zbog toga se postidite, recimo na društvenim mrežama, to gotovo da i ne postoji. Razlog je i brzina kojom digitalni mediji komuniciraju: Svaka vest traje tri dana i pitanje neizneverenog poverenja traje tri sata, zatrpavamo jedne informacije, ubrzo stižu nove. I dešava se da više nemamo vremena da analizirmo. A, kada ne analiziramo, onda smo površni. Kad je čovek površan, onda bira neki od najpovršnijih mogućih odgovora, pa kaže:

’Ljut sam, sad ću da vodim rat zato što me je neko povredio?’ A, možda je u pitanju bio, recimo, lapsus. Sve je prisutnije da roditelji pokušavaju da sačuvaju decu pod staklenim zvonom i nude im tako jedan koncept nerealno dobrog i finog sveta. A, stvarnost postaje sve agresivnija i kompetitivnija i traži ličnost, paranoidnu strukturu, koja je stalno budna i sve drži na oku, da prati šta se dešava, da percipira pretnje i pravi strategije kako da iz toga izađe.

To sve vidim kao jedan izuzetno psihološki iscrpljujući život koji će u jednom momentu, na evolutivnom nivou, morati da nađe balans da bi opstao“, aktuelnu stvarnost i ’digitalnu ličnost’ u njoj vidi psiholog.

iz ugla psihologa Snežane Milutinović sve pomenuto ne vodi nužno u patologiju, ali postaje masovno, pa tako i normalno.

i

___________No, svijet ionako živi na ivici katastrofe. Prije ili kasnije će se desiti. Živi se nadaju da će to biti kasnije, a mrtvima je ionako svejedno. To je staro Čehovljevo pravilo o pušci koja do kraja Svi toliko želimo i mislimo da smo posebni da je to stvorilo ubitačno dosadnu prosječnost.predstave mora opaliti.Gledaj svoja posla, pogni glavu, dobro je ako tebe zaobiđe

Uvlači se u dupe šefovima, uvlači se u dupe političarima, uvlači se u dupe svima kojima treba jer i oni se nekom uvlače, ćuti – to je mjera svih stvari, tako funkcioniše svijet Vidovnjaci su prevaranti, a mediji su prevaranti i šarlatani. Mislim, na kraju krajeva, oni su svi lažni.

 

Influenser po imenu Valerio objavio je na TikToku snimak zanimljivog eksperimenta.

On je hteo da istraži da li Google "prisluškuje" korisnike putem mikrofona na laptopu, telefonu ili dekstop računaru.

On je na početku snimka najavio da će govoriti o igračkama za pse, ali to nije izgovorio naglas - na internetu je istraživao temu, i nije naišao ni na jedan oglas ili link ka tome.

Isključio je sve prozore, a zatim sam sa sobom razgovarao o igračkama za pse, a zatim ponovo otvorio pretraživač i stranicu lista "Daily Mail".

Na njegovo iznenađenje, sa strane su mu se pojavili oglasi za igračke i hranu za pse - da stvar bude još zanimljivija, Valerio uopšte i nema psa.

Njegov snimak na TikToku pregledalo je gotovo šest miliona ljudi, a mnogi su komentarisali kako se i njima dešavaju slične situacije.

Mogu samo da potvrdim da se i meni desavalo da o necemu pricamo i reklama za to nesto "iskoci" na kompjuteru .

Na pocetku teksta sam isprozivala influensere da su prevaranti i sarlatani jer koriste neproverene informacije. Medjutim, upitajte se ipak ,kako da znamo sta su proverene informacije? Kako da razlikujemo prave od laznih?

KAO STO REKOH ZIVIMO U DOBA PREVERANATA I SARLATANA KOJIMA JE NOVA REALNOST OTVORILA SIROM VRATA PREKO PAMETNIH TELEFONA, KOMPJUTERA, TV-A, STAMPANIH I DRUGIH MEDIJA. I KOLIKO GOD MISLIMO DA SMO PAMETNI I DA MOZEMO DA 'PROVALIMO' NJIHOVE PREVARE GRDNO SE VARAMO. NJIHOVE PREVARE SVE MANJE LICE NA PREVARE ,ALI SVE SU VECE I OKRUTNIJE! I NE MOZEMO SE OD NJIH ZASTITI NIKAKO!


Нема коментара :

Постави коментар