Cak 30 zemalja u svetu, od kojih je 28 na afričkom kontinentu, i dalje
primenjuje zakonom zabranjene rituale sakaćenja ženskih genitalija i
skoro 3 miliona devojčica je svake godine u strahu da će biti odvedene
na ovaj brutalni ritual, koji se radi u nehigijenskim uslovima, često
bez anestezije.Jedna od afričkih država koje se bore sa ovim problemom je i Sijera
Leone, ali iako aktivisti žele da im pomognu, država ostaje pri
primenjivanju drevnih obreda.Priča šesnaestogodišnje
Marijatu samo je jedna od mnogo
priča o tragičnim životima mladih devojaka i žena u Sijera Leoneu, koje
retko čujemo. Razlog zašto ne govore o tome je strah od moćne sekte.
Kada Marijatu odlazi na spavanje, ona to čini uplašena. Boji se da će
članovi moćnog tajnog ženskog društva provaliti u njenu sobu i oteti je,
uz saglasnost roditelja.Marijatu ima razloga za strah, ona je
već pobegla iz svog sela u Sijera Leoneu kako bi izbegla genitalno
sakaćenje i od tada je u stalnom bekstvu.
“Nisam sigurna ni u jednoj kući, nisam sigurna ni u jednoj
zajednici. Bojim se da legnem da spavam, čekam dan kada će me pronaći i
odvesti do tog mesta”, rekla je Marijatu misleći na bondo buš, osamljene šume u kojima ova sekta obavlja inicijaciju i ‘edukaciju’.Priča ove hrabre devojke zalazi u srce borbe protiv grupe aktivista koji
se zalažu sa odstranjivanje ženskih genitalija, ali i razotkriva tajne
veze moćnih društava unutar države, koji su u saradnji sa tamošnjom
vlasti neprestano govore o kulturnom i političkom značaju očuvanja
drevnih običaja u zemlji.
Društvo u ovoj zemlji je nezadovoljno
spoljnim pritiscima onih koji pokušavaju da prekinu sa zastarelim
zakonima i obredima i to smatraju napadom na svoju kulturu i tradiciju.
Ovakva kasapljenja ustanovljena su u drevnim vremenima radi rasterivanja
zlih duhova i ‘raskrčivanja’ puta devojkama od detinjstva do odrasle
žene. Obavlja se na osobama ženskog pola u dobi od rođenja do 15.
godine, a najčešće do 5. godine.
Ovakva društva postoje u svakom selu i gradu širom Sijera Leonea i
predstavljaju vezu vitalne komunikacije između političara i ruralnih
zajednica. Ova društva imaju veliku moć u zemlji. Ukidanje ovakvih
organizacija veoma je mučan i težak posao, pogotovo što je takav
poduhvat još tabu za političku elitu.“Ovo je deo naše tradicije, kada žena sazri, mora da prođe kroz Bondo da bi bila poštovana”, rekao je Baromie Kamara, načelnik jednog od sela u Sijera Leoneu.
Nakon kasapljenja genitalija devojke se
tradicionalno čuvaju u bondo kući, skrivenoj u šumi, danima, nedeljama,
ponekad i mesecima, dok se ne oporave i ne ‘nauče lekciju’ o odraslom
dobu.“Mi učimo te devojke kako da
operu veš, kako da se udaju, kako da kuvaju. Kako da se lepo slože sa
svekrvom i svekrom, mlađom braćom. Zato ih ostavljamo u bondu dok god to
ne nauče”, rekao je Kamara. Ukoliko neka od devojaka ne savlada sve ovo, ona je loša za selo i donosi staru kletvu svima.
‘Sreća u nesreći’ za ove devojke bila je kriza koju je donela ebola u
Sijera Leone, te su sakaćenja za neko vreme bila obustavljena. Pre
izbijanja epidemije ebole, oko 88 posto mladih žena su osakaćene, a ova
zemlja je samo sedma od 28 zemalja u Africi u kojima se ovaj ritual
praktikuje. Procenjuje se da danas zivi 130 do 140 miliona zena i devojaka (devojcica) koje su osakacene u genitalnom delu.
Svetska zdravstvena organizacija definiše ovo društvo kao
“organizovane procedure u koje se uključuje delimično ili potpuno
kasapljenje ženskih genitalija u nemedicinske svrhe”.
Mnogo veće oružje promene jeste obrazovanje. Postoje ljudi koji žive u
ruralnim oblastima zemlje i koji su spremni da bondo zamene školom.
Marijatu je propustila dve godine škole, što joj je bila kazna zbog toga
što joj genitalije nisu osakaćene.
“Usamljena sam, moja familija misli da sam sramota za
porodicu. Svako ko se ne pridruži društvu je ‘prljav’, teraju me da se
stidim svojih postupaka. Starije žene me optužuju da želim da im otmem
muževe, ljudi pevaju sramotne pesme kada se mimoilazimo, žele da me
isprovociraju i osramote”, rekla je šesnaestogodišnja Marijatu.
Dok budete pročitali ovaj tekst do kraja, širom sveta biće obrezane bar
24 devojčice. To će im uraditi neko bez lekarske diplome, usred šatora
ili kuće, kuhinjskim nožem, parčetom stakla ili naoštrenim kamenom i tim
potezom će ih osuditi na patnje za ceo život. One koje budu imale više
sreće suočiće se sa dugotrajnim krvarenjem, infekcijom ili (kasnije)
menstrualnim bolovima. Ostale će patiti sa hroničnim infekcijama,
bolovima tokom seksualnog odnosa, imaće veće šanse za infekciju HIV-om i
za neplodnost. Ili će umreti.
Uprkos svim nuspojavama, za zajednice u kojima žive ostaće "čiste", a
tim krugovima je to očigledno bitnije od njihovog zdravlja.
Teško je reći koliko je žena do sada prošlo kroz te muke. Podatke je
teško sakupiti iz jasnih razloga. Ipak, podaci kojima raspolaže Svetska
zdravstvena organizacija kažu da danas sa posledicama obrezivanja
genitalnih organa u svetu živi između 100 i 140 miliona žena.
SEČENJE, TURPIJANJE, SPALJIVANJE: Za razliku od
obrezivanja dečaka i muškaraca, obrezivanje žena je daleko agresivniji
proces i otud ga SZO s pravom i definiše kao žensko genitalno sakaćenje
(Female Genital Mutilation, skraćeno FGM). Varijacije na temu su razne.
Najčešći oblici su suna (koja podrazumeva odstranjivanje kožice
klitorisa ili/i vrha klitorisa) i klitoridektomija, odnosno izrezivanje i
uklanjanje celog klitorisa, kao i odstranjivanje malih stidnih usana.
Daleko ekstremniji oblik je "faraonsko obrezivanje" (infibulacija), koje
podrazumeva rezanje klitorisa i velikih i malih stidnih usana, a potom
zašivanje oštećene strane vulve. Na taj način rana zarasta tako da za
sobom ostavi samo maleni otvor za oticanje mokraće i menstrualne krvi.
Kada dođe vreme za prvu bračnu noć, muž ima tu čast da je razreže nožem,
kako bi praktično demonstrirao svoje neprikosnoveno pravo, zbog čega je
nesrećnica i prošla kroz tolike patnje. Četvrti, i najekstremniji oblik
predstavlja sakaćenje klitorisa spaljivanjem, turpijanjem vagine i
sličnim zahvatima.
Da li je gore proći kroz ovo iživljavanje sa četiri, četrnaest ili 24
godine, nevažno je. Suština je ista: žensko telo se fizički
zloupotrebljava i unakažava u ime tradicije i kulturnih običaja.
U zajednicama u kojima se obavlja klitoridektomija, obično se obavlja i
obrezivanje muškaraca. Oba rituala su deo religiozne i etničke tradicije
i znače obaveznu stepenicu ka prelasku u svet odraslih. Tradicionalna
praksa obrezivanja žena obavljala se zbog zaštite njihove nevinosti i
smanjenja njihove seksualne želje, u cilju zaštite časti porodice, klana
ili plemena. Osim predavanja o časti, neke zajednice se služe i bapskim
pričama da klitoris koji se ne iseče može toliko da poraste da povredi
bebu prilikom porođaja. Sve u svemu, ritual obrezivanja devojčica i žena
je uslov za udaju, a u tim zajednicama muške dominacije, bez udaje je
gotovo nemoguće zamisliti život.
KUKAVIČLUK I "POLITIČKA KOREKTNOST": Zanimljivo je da
većina stanovnika Zapada na sakaćenje ženskih genitalija gleda
pomirljivo, vezujući ga za tradiciju i kulturu određenih zajednica. To
je najbolje pokazalo mini-istraživanje tridesetdvogodišnje Lejle Husein,
koja je i sama žrtva genitalnog sakaćenja. Lejla je u oktobru prošle
godine napravila anketu među stanovnicima Northemptona u Velikoj
Britaniji. Nije ih pitala šta mislite o genitalnom sakaćenju, već im se
predstavljala kao neko ko skuplja potpise za peticiju podrške ovom
ritualu. Svoj potpis je odbila da stavi samo jedna osoba.
Kampanja nije bila stvarna, ali potpisi svakako jesu. Kao glavnog krivca
za ovakve rezultate Lejla je proglasila političku korektnost kao deo
globalne kulture, odnosno strah kod ljudi da će ako se usprotive biti
ocenjeni kao rasisti.
Po njenom mišljenju, upravo "politički ispravni" stavovi ometaju borbu
protiv genitalnog obrezivanja devojčica u Africi. "To nije kultura, to
je nasilje. Prestanite da koristite reč ‘kultura’. To se dešava deci. Mi
smo ljudska bića, ne mogu da gledam kako se deca seku, ne zanima me
kojoj kulturi pripadate", poručila je Lejla, čiju sudbinu prema podacima
UNICEF-a u narednoj deceniji može da doživi 30 miliona devojčica, od
toga 24.000 njih u Velikoj Britaniji.
Upravo je London bio mesto dešavanja prvog Girl Summita, održanog
prošlog utorka sa ciljem da mobiliše međunarodne i napore svake zemlje
ponaosob da se za života ove generacije devojčica zaustavi genitalno
sakaćenje i primoravanje devojčica na brakove.
Samitu su prisustvovale 52 zemlje, uključujući i Bangladeš koji može da
se "pohvali" najvećom stopom brakova u kojima su neveste devojčice koje
su tek na pragu puberteta (vidi okvir).
Na skupu su razmatrani budući koraci, ali bile su saopštene i
ohrabrujuće vesti. Jedna od njih je da stopa genitalnog sakaćenja i
brakova sa devojčicama polako ali sigurno opada. Zasluga za ovakav pomak
se pre svega mora priznati brojnim nevladinim organizacijama koje rade
na terenu. Do pre deceniju svako ko bi iz te sredine digao glas protiv
bio bi optužen za izdaju, a danas se o ovim temama može govoriti,
pogotovo u urbanim područjima. Zahvaljujući obrazovanju, zabrani
obrezivanja žena zakonom i delovanju grupa za zdravstvenu politiku i
ljudska prava, danas se glasnije priča o nuspojavama obrezivanja, a radi
se i na tome da se zajednice ohrabre za druge, neinvazivne metode za
inicijaciju devojčica u svet odraslih. Uprkos svemu, SZO procenjuje da
je svake godine čak dva miliona devojčica u opasnosti da budu podvrgnute
ovoj metodi.
Prošle godine UNICEF je objavio kompilaciju podataka o afričkim i
zemljama Bliskog istoka, koristeći rezultate više od 70 nacionalnih
istraživanja, urađenih u periodu od 20 godina u 29 država gde je ta
praksa uobičajena. Prema tim podacima, u osam zemalja skoro sve
devojčice su obrezane. U Somaliji je učestalost ove prakse čak 98 odsto,
Gvineji 96, u Džibutiju 93, a u Egiptu, uprkos delimično izgrađenom
zapadnjačkom imidžu, 91 procenat. U Eritreji i Maliju je 89, a u Sudanu i
Sijera Leoneu 88 odsto obrezanih. U nekim zemljama ovaj zahvat je ušao u
zdravstveni sistem. Tako u Egiptu najviše procedura obave profesionalci
koji redukuju verovatnoću infekcije, bola i krvarenja, ali istovremeno
čine ovu proceduru legitimnom uprkos odlukama UN. Utešno je ipak da se
broj devojčica koje su obrezane smanjuje postepeno. UN I UNICEF tvrde da
je čak 8000 zajednica u Africi pristalo da se pozdravi od te prakse.
ZAKON PROTIV TRADICIJE: No, devojčice (i žene) se ne obrezuju
samo na afričkom kontinentu. Mnogo ovakvih zahvata obavi se i u
Evropskoj uniji. Razlog je jasan – EU ima veliki priliv imigranata
upravo iz afričkih zemalja koji sa sobom donose i svoje običaje. Države
članice sa najvećim brojem ženskih azilanata-žrtava obrezivanja su
Švedska, Francuska, Italija, Velika Britanija, Belgija, Holandija i
Nemačka. Britanski zakonodavci izjavili su početkom meseca da je
prevalenca FGM u toj zemlji "nacionalni skandal", upozoravajući da je
170.000 žena prošlo tu proceduru a da je 65.000 devojčica pod velikim
rizikom da im se to dogodi. Britanija je, inače, jedna od evropskih
zemalja koja je obrezivanje ženskih genitalija prepoznala posebnim
zakonskim aktima 2003. i 2005. godine. Pre samo nekoliko dana na
aerodromu Hitrou uhapšeni su čovek i žena pod sumnjom da su planirali
FGM nad 11-godišnjom devojčicom sa kojom su doleteli iz Ugande. Ovaj
slučaj samo pokazuje da je britanski premijer Dejvid Kameron bio
ozbiljan kada je na Girl Summitu izjavio da će svi roditelji bez
razlike biti procesuirani ukoliko ne preveniraju genitalno sakaćenje
svojih ćerki. Premijer je poručio i lekarima i nastavnicima da će od
sada imati obavezu da prijave svaki slučaj za koji budu imali osnovane
sumnje da bi devojčica mogla da bude podvrgnuta obrezivanju ili poslata
na put u inostranstvo kako bi se maloletna udala. U suprotnom će snositi
posledice.
Oštru politiku prema onima koji praktikuju obrezivanje devojčica ima i
Francuska. U toj zemlji roditelji koji dozvole da se njihovom detetu
izvrši takva operacija mogu da budu osuđeni na kaznu zatvora između 10 i
30 godina, a mogu biti i prognani iz zemlje.
Koliko god, međutim, zakoni bili valjano pisani, u ovom slučaju reč
jeste o tradiciji i devojčice mogu spasiti samo emancipacija i promene u
kulturi. Na konferenciji u Londonu prošlog utorka govorila je i
najpoznatija Pakistanka Malala Jusafrai, aktivistkinja za pravo
devojčica na školovanje kojoj su pre dve godine talibani pucali u glavu
zato što je prkosila njihovoj zabrani školovanja ženske dece. "Devojčica
zaslužuje da je poštuju jednako kao i dečaka", rekla je Malala. "Dečak
ima pravo da živi svoj život onako kako on želi. To bi trebalo da važi i
za devojčice. Trebalo bi da imamo pravo da menjamo tradiciju i mi bi
trebalo da budemo te koje će inicirati promene. Zato tražimo da više ne
bude FGM i dečijih brakova. Ne treba da sledimo tradiciju koja ide
protiv ljudskih prava. Mi smo ljudska bića i mi gradimo tradiciju",
rekla je Malala. U tom poduhvatu menjanja tradicije svakako bi im
značile pomoć i podrška majki i baka. Ironično ili ne, tek najveći
procenat genitalnog sakaćenja devojčica obavljaju upravo – žene.vake godine taj broj se poveća za oko dva miliona. Što znači da se u
toku jednog dana obrezuje oko 6000 devojčica. Obrezivanje devojčica se
ne može uporediti sa obrezivanjem dečaka, obzirom da se kod obrezivanja
devojčica odstranjuje jedan dio seksualnog organa, što kasnije u nemalom
broju slučajeva ima dugoročne posledice na zdravlje. Stoga, oni koji
nisu pripadnici plemena koja vrše obrezivanje, ovaj običaj ne nazivaju
obrezivanjem, već osakaćivanjem genitalija. Postoje različite forme
obrezivanja:blaga Sunna (sunna = arapski "Tradicija"): ubadanje, rezanje ili potpuno uklanjanje kožice klitorisa;modikovana Sunna: delomično ili potpuno uklanjanje klitorisa;Klitoridektomija
/ obrezivanje: Uklanjanje jednog dela ili celokupnog klitorisa, kao i
jednog dela unutrašnjih stidnih usana. Ova operacija u pravilu ima za
posledicu ožiljak koji je toliko velik da pokriva vaginalni otvor;Infibulacija
/ faraonsko obrezivanje: Uklanjanje klitorisa, unutrašnjih stidnih
usana, te unutrašnjeg dela vanjskih stidnih usana. Preostali deo
vanjskih stidnih usana biva pričvršćen trnjem. Ovaj ostatak kože srasta
zajedno, a u ranu se stavi mala cevčica koja omogućava oticanje urina i
mesečnog menstrualnog krvarenja.
DA LI STE SHVATILI KOLIKO SU OVE DVE PRICE STRASNE I TESKE I NESHVATLJIVE, AL TO POSTOJE! I NE PRICAMO O NJIMA (NAROCITO OOVOJ DRUGOJ TEMI) ,A SEKS JE JEDNIM DELOM IRESAVANJE USAMLJENOSTI ZAR NE. UZITAK U SEKSU NAM SVAKAKO SMANJUJE STRES I ISPUNJAVA NAS ZADOVOLJSTVOM. A DRUSTVO BILO SAVREMENO KOJE SEKS I USAMLJENOST RESAVA VIRTUALNO BILO ZAOSTALO KOJE ZBOG UVRNUTE TRADICIJE KASAPI ZENSKI DEO POPULACIJE CINI SAKACENJE DUSE NA OVAJ ILI ONAJ NACIN STO JE POTPUNO MONSTROUZNO!