субота, 18. јул 2020.

SKOLOVANJE I EDUKACIJA!


SKOLOVANJE I EDUKACIJA SU DVE RAZLICITE STVARI MADA SAM DO SAD MISLILA DA JE TO JEDNO ISTO. A ONDA MI JE MARK TVEN OTVORIO OCI. A ONDA MI JE SITUACIJA SA KORONOM OTVORILA OCI. I SHVATILA SAM DA SVE ONO STO SAM UCILA U SKOLI NE VREDI NISTA! EDUKACIJA KOJU RADIM ZADNJIH 6 GODINA NAUCILA ME JE SVEMU STO JE POTREBNO DA PREZIVIM  OVAJ ZIVOT SADA I OVDE!

"Ne dopusti da te školovanje spreči u tvojoj edukaciji" - govorio je  Mark Tven i bio potpuno u pravu. Jer sta mi zapravo ucimo u skoli. Gomilu "istina" koje je covek podveo pod  rec "znanje". I tako mi skupljamo 12,16,20 godina to skolsko "znanje" da bi potpuno nespremni krenuli u svet. Zivot ne pociva na znanjima iz skole. Ne kazem obrazovanje u skoli je bitno . Sve to sto nas nauce kako da pisemo, citamo, brojimo ,racunamo, gde je koja zemlja, sta sve postoji od zivotinja, biljaka, hemijskih elemenata, sta cini zakone fizike....  i mnoga toga drugog jeste potrebno i neophodno u stvari. Tako funkcionise svet. Bez skolskog znanja ne bi mogli da obavljamo  poslove, da savladavamo tehnologiju, da komuniciramo sa ostalim ljudima na kraju krajeva. Znaci skolovanje i znanje koje tako steknemo omogucuje nam da se uklopimo u  vec postojeci svet. Svet koji je nastao mnogo pre nas , svet koji postoji hiljadama godina ,a verovatno  ivise. Tako da rodjenjem "tabula raza" nas mozak je spreman da ispisujemo  preneseno znanje  prethodnih generacija i civilizacija. Sazvakano, spakovano na nacin da ga protuamo bez ikakvog razmisljanja. Jer iskustvo nam govori da su se tako skolovali oduvek. Putem prenosenja znanja "sa kolena na kloleno". Ko narodne pesme. Onda se pre cetrdesetak godina ili malo vise desio tehnoloski bum tolikih razmera da je to skolsko znanje poljuljano iz temelja. Odbacen je Darvin i mnogi naucnici i njihove teorije. Prihvacena su neka nova objasnjenja  o postank usveta, coveka, promenje su granice drzava,  izmenjena istorija - te sam ja svedok da skolsko znanje moje, moje dece , a tek mojih unucica se mnogo razlikuje. S jedne strane to je uredu. Svet mora da se menja da evoluira, industrijske revolucije moraju da se dogadjaju, malo mi je diskutabilno za biologiju, geografiju, istoriju kako se to menja, ali dobro. Menja se i jezik ,fizika, hemija, naravno i matematika kao poslednja nada da je bar ona nepromenljiva.

Sta nam to kazuje? Da skolsko znanje koje smo upisali u nas mozak jeste potrebno ,ali nedovoljno. Kao sto je i Maksim Gorki govorio: Uciti, uciti i samo uciti - sad dobija svoj smisao. Do sada mi to nije bilo bas jasno, mada covek se uci dok je ziv i to je tacno. Vec on je shvatio da edukacija mora da traje ceo zivot.

I sada da rascistimo s tim sta podrazumeva edukacija. Edukacija danas obuhvata prikupljanje informacija iz raznih izvora. Kako su danas mnoge istine lazi i obrnuto vazno je da nadjemo  izvor informcija kome verujemo. Tezak posao gotovo nemoguca misija. Ali licno ja ne bih mogla uopste da zivim bar nekome ili necemu ne verujem. I tako provodim sate za kompjuterom trazeci sve verzije jedne informacije koja me interesuje. I tako stvorim neku sliku o tome. Da i moc percepcije je jako vazna. I svaki covek drugacije percepira svet ok osebe. Pa ipak nadje se neka kolicina istih percepcija koje se podudaraju sa mojom.

ZNACI NAUCILI SMO1 SKOLOVANJE I EDUKACIJA SU DVA POJMA. NAJVAZNIJA ZA ZIVOT DANAS. KO SE SVAKI DAN NE EDUKUJE NE MOZE DA PREZIVI U OVOM SVETU!

Нема коментара :

Постави коментар