петак, 22. децембар 2023.

UVEK MARCELO

 JEDNA PROFESORKA JE SHVATILA ONO STO SAM JA ODAVNO. MLADI SADA NEMAJU NI VREMENA NI VOLJE DA SE 'SMARAJU RATOM I MIROM' I OSTALIM KLASICIMA JER 'RAT UZIVO 'VIDE SVAKI DAN  OVO JE ZAVRSETAK MOJE CUVENE TRILOGIJE ( VOLIM PO TRI TEKSTA VEZANO ZAISTU TEMU) TE SA TEKSTOM POVRSNOST I BLAZENO NEZNANJE  CINI CELINU. PROFESORKA SVAKA CAST.

Često kažemo kako deca danas ništa ne čitaju, žalimo se na njihovo duhovno odsustvo na časovima lektire i nemoć nastavnika da ih zainteresuju i motivišu. Zameramo im da su lenji, da prelako posežu za gotovim tumačenjima sa interneta i da svoje zadatke otaljavaju bez ikakvog žara. Nema tog nastavnika književnosti koji sa časa nije izašao isceđen i moralno demoralisan kada je shvatio da je uradio loš posao, da je on i pitao i odgovarao gledajući svoje učenike u tihom otporu i želji da se sve jednom već završi. Čuo je iza leđa komentare da je smarač i ludi zanesenjak, osetio nerazumevanje i podsmeh.

Naravno. Dela odabrana za lektiru deci su često sasvim nerazumljiva i daleka. Njihov svet je drugačiji i sasvim je neracionalno očekivati da će oni poželeti da sebe podrede poetskim visinama koje im se nude kao značajne. Oni gledaju napred. Treba ih zaustaviti i naterati da prihvate i razumeju ono što je nastalo davno pre njih, ne sputavati ih oveštalim konvencijama teorije književnosti, ne gušiti versifikacijom, ne uterivati u njih veštačko uviđanje da je nešto dobro i vredno samo zato što to tako kaže njihov nastavnik ili roditelj.

Došao je na red čas tumačenja socijalne lirike u šestom i u osmom razredu. U šestom Šantić i Veljko Petrović, u osmom Davičo. Uvek isti problem. Mrcvarenje i dece i pesnika. Jer oni ne razumeju istorijski kontekst ovih pesama. Toliko daleko je sve to od njih da ne postoji način da stihove razumeju bez opširnog tumačenja koje oduzme polovinu časa, umori ih i obeshrabri, a onda se prione na tumačenje pesme gde se može uključiti samo neko ko je sve prethodno sasvim prilježno saslušao. Takvih je malo. Treba biti realan. Šta našoj deci danas znači kada čitaju stihove: „Duboko diše i kao da dremlje, a vetar ćuhom probuđene zemlje, nadojen, trese sedu vlas mu dugu“? Pa oni ovde ni reči ne razumeju, a kamoli da će se sažaliti nad teškim životom ratara. Ili Davičove stihove: „Kroz mukle lance dana koža suvonjavi“?! Šantić je uvek prolazio malo bolje jer su njegov bundžijski žar negde u sebi prepoznavali, ali je i dalje ostajalo nejasno zašto se on buni, protiv čega tako silno viče i nad čim krvari.

Istovremeno, moje lično dete tada ima dvadesetak godina i po ceo dan sluša neke pesme od kojih mi se kuća ori, a glava najčešće puca. Ali neki od stihova dolaze do mene i ja čujem kroz njih jedan novi talas pobune. Zainteresujem se, pročitam reči tih pesama i sve mi odjednom klikne. Eto spasa i izlaza, jer u ovim pesmama prepoznam čitav jedan svet nove socijalne lirike, sa temama savremenim i nedaćama svakodnevnim.

Svojoj učenici za temu predložim analizu upravo ove poezije, a ja pokupim tekstove Marčela, Goblina, Hladnog piva, Dža ili bu, Grua, prečistim od psovki, izdvojim najzanimljivije, složim tematski… pa na čas.

Deca su bila u početku nepoverljiva. Nije im bila jasna ova nova lektira, smeškali su se i osvrtali. Nešto su i sami već znali, ali da to može biti književnost, nije im bilo ni na kraj pameti. Pesme smo čitali i komentarisali, tražili primere iz sadašnjeg vremena i dobili čas žive diskusije.

Pričali smo o društvenoj nepravdi i lošim vođama koje narod slepo prati tumačeći Marčelove stihove iz „Novog Vavilona“:

“Bila jednom zemlja bez glave i repa, zbunjena čeka,
Nekad sve je probala ,al’ sebi nije našla leka.” (…)
“Ostade navika da sledimo vodeceg
kad vreme odvede vodećeg – sledimo sledećeg.” (…)
“A frula pastira nek svira za neko novo stado.
Ovo je obavijeno jadom,
ovo je: ostavi samo…”

Motiv siromaštva i socijalnog raslojavanja, moralne hipokrizije svake vrste, komentarisali smo uz stihove iz pesme Hladnog piva “Moralne dileme vlasnika BMV”:

“Tri sata popodne, pokazuje moj Rolex
na semaforu stojim, a pored mene bus.
Ko u zooloskom vrtu, gledam izumiruću vrstu,
izgužvana lica zure mi u bemburu.

Sa Ray Banom na nosu žalim frustriranu masu,
njihov me pogled baca u bed.
Zato okrećem glavu na drugu, ljepsu stranu
jer duša mi ne podnosi tužne prizore.
Sutra sam već u crkvi, na malom pranju savjesti,
jer moje veze sežu ravno do neba.
U navali humanosti, pomolit cu se i za njih
nakon čega slijedi tecaj tenisa.”

O izneverenim nadanjima, ratovima, o bednom osećaju kada se shvati da je vreme prošlo, a da život nije postao bolji, opet Marčelo:

“Oče nas!
Ja nisam taj što zna, al` nadam se da bar ti znaš
otkud toliki bol, suze i strah?
Pepeo pepelu i prah opet postaće prah,
al` niko neće znati što je na brata pucao brat.”

O pobuni koja nastaje kada više nema nade pričali smo uz Gobline:

“Sistem funkcioniše,
Melje birokratija.
Al’ kad se klinci udruže,
Nastaće anarhija.” (…)
“Mi to nismo tražlili, vi ste ovo od nas stvorili.”

Deca su bila uzbuđena, gotovo revolucionarno raspoložena. Nizali su se unedogled nove paralele između pesme i stvarnosti, pronalazili su u sebi, u svojim porodicama, u svom okruženju, baš ono što je i u stihovima izrečeno. Književni izraz se stopio sa savremenim trenutkom, dobio je svoju pravu svrhu. Shvatili su da je pesma odraz trenutnog afekta, potreba da se naglas vikne lično osećanje, bez obzira da li je pokrenuto nepravdom ili nežnošću.

Tek tada đaci su bili spremni da private svet starih pesnika I da u njima vide svoje sabrate iz davne prošlosti, da shvate kako nepravda boli, bez obzira što su im teme obespravljenih seljaka tako daleke. Prihvatili su čak i Davičov jezik, raspetljavajući ga i mučeći se da ga razumeju, ali spremni da otkriju suštinu koja ga tera da govori tako gromkim rečima.

Čas je konačno uspeo, a ja sam bila ozarena entuzijazmom i čistim pravedništvom mojih đaka. Rad moje učenice je dobio republičku nagradu. Bile su to godine pobeda.

U poslednje vreme više ne smem tako da radim. Plašim se. Samo ponekad proverim, u nekom neobaveznom razgovoru, kakvu muziku slušaju moji đaci, pa kad vidim da bar njih pet iz odeljenja ima dodira sa repom ili pankom, odahnem. Pomislim da ipak ima spasa za nas.

I dalje neki autori pevaju o nepravdama. Osim što govore istinu koja gađa sve nas odrasle, već otupele na sve nečastivosti današnjice, slušaju ga i deca. Prepoznaju, sigurna sam, sebe i sve oko sebe, pa će pogledati svet u oči. Ponavljaće, pevušeći, stihove koje čuju. Hoće li okolina izdržati taj pogled? Ili u refrenu osetiti kritiku na svoj račun? Hoće li im to biti opomena, ili će i dalje svu bedu sopstvenog bića i svu nemoć u kojoj žive i dalje lečiti izdašnim odvajanjem iz novčanika? Videćemo!

A ja i dalje ne smem ove nove pesme pominjati po školi. Bojim se. Iako znam da bi analiza ovih stihova na času otvorila kod mojih đaka jedan novi prozor u shvatanju umetnosti i književnosti. Ne smem, jer me poziv nastavnika obavezuje na političku neutralnost.

2021 JBG MARCELO

 

rasprodaje nam zemlje.
I pravi od nas pleme koje kleči ispred totema.
Sve poštene protera, hulje gurne do pročelja.

E TO se zove izdaja.
TO je protiv naroda. TAKO glasi istina.

Ti ljudi postoje, al’ te ljude niko ne dira.
Napadni mene, a na ovo samo reci…

…jebiga. Jebiga – moto je „jebiga”.

Sav sram umre kad se zipuje u „jebiga”.
Duša, kičma, šta je kome svetinja,

rasprodaj na sitno i ćuti, jer - jebiga.

Ćuti na zlo. Ćuti na dno.

Ćuti na sve što nam zatire rod.

I kad te pitaju što si tu gde si sad,

okrivi mene i reci „jebiga”.

Jebiga. Jer, tako je lako.
Reci: Čelo de Fakto hoće sa NATO paktom.

Izdajnik, plaćenik, soroševac stari
što sve svoje gazi da sve tuđe hvali.

Maneken NVO-a. Član u raznim partijama.

Ide peva ustašama, ide peva balijama.
Teraj ga, kô Bjelu. I svaka ta gnjida
neka ode, kô Đuričko, i nek se ne vrati nikad.
Alo, bre. Ej. Ovo je moja zemlja.
Nije ginuo samo tvoj, nego i moj deda.
Ko se bre stidi porekla? Nikad u životu.

Al’ i da živim stoput, prezirô bih onu sortu

što kleveta i laže, i misli poluprisebna

da sve što lupi – sekund kasnije postane istina.
Nikad član ničega. Nikom na spisku platnom.
Nijedno svoje slovo ne bih prodao ni za zlato. Nisam za NATO. Dobro pamtim bombe.
Nisam druga Srbija. Nisam krug dvojke.
Samo ne mrzim nikog. Rođen kao Jugosloven.

Sve su puške tuđe. Sve su žrtve moje.
Svi ljudi. Sve nacije. Sva sela što gore.

Svako ko je nevin pao za vaše parole.
I nisam vernik, i čak ne volim crkvu.
Al’ kad je neko ruši, zaledi mi dušu.
Zaledi mi krv svaka slika toga pakla.
Al’ nikad ne pomislim da je svaki Albanac takav.

Halucinacionalna masa se pali.
Branio bi Kosovo, nisi bio ni da braniš Kališ.
Kad su ga sekli, jesi rekô sebi boli me?

I izašô na ulicu kad je ubijen Oliver?

Il’ za Savamalu, rampu, helikopter?

Pa gde ste bili tad? Jeste branili svoje?

Ja jesam. I makar mi slomili rebra

i facu o ivičnjak – ovo je moja zemlja.
I seri šta hoćeš na ta usta od pene,
ali niko nije otišo iz Srbije zbog mene,Evo ti juče. Uzmi i jebi ga.
Evo ti sutra. Uzmi i jebi ga.
Svu nadu. Sve dobro. O koleno prebij ga.
Tim osmehom bolesnim razboli sve i jebi ga.
Evo ti narod. U glavu jebi ga.
Dok sanja zlatno doba, uzmi i jebi ga.
Ako ja ometam taj divni, lepi san,
ćutaću. Evo ti sve.
Uzmi i jebi ga.
Jebi ga.
Jebi ga.
Jebiga.

Epilog – Đuričko čita Kiša:
Nacionalizam je, pre svega, paranoja. Kolektivna i pojedinačna paranoja. Kao kolektivna paranoja, ona je posledica zavisti i straha, a iznad svega, posledica gubljenja individualne svesti. 

SAMO NEKI CITATI

„Ti ne znaš da nikada više nećeš biti ponovo klinac. Nikada toliko snova u džepu i taj divni inat.“ – Možda baš ti


„Neko čini sve po volji Božijoj, al’ je i dalje sirotinja. Neko zna celu Bibliju napamet, al’ je i dalje životinja.“ – Gola vera


„Hoćeš protiv njih? Onda budi bolji od njih.“ – Pozerište


„Nisam ono što o meni kažu tvoje reči, ali nisam ni onaj od juče, sad sam neko treći.“ – Neko treći


„I prizivam slike kad bejasmo ljudi, al’ sve što tu čuči su pikseli mrtvi.“ – Bube


„Ali jednog se setim uvek kada me savlada taj nemir, da ne laju na mene, već na svoju predstavu o meni.“ – Neko treći


„Raspori se, kožo, da vrisak izađe naglas.“ – Čep


„Oprosti što nemam snage da te slažem da ti želim sreću sa njim, a i šta će ti to od mene.“ – Jedan

 

„Kad otvaranje duše ima zvuk otvaranja flaše, zna se, razgovor će tu malo šta da spase.“ – Čep


„Videću more na netu, ako mi net ne iseku sutra. Za hranu nema frke, pošto jedem se iznutra.“ – 20.000


„Nije teško biti fin, al’ je gadna navika što fali ta karika.“ – Gola vera


„Što da čovek proda bubreg kad skopča, na tržištu organa najbolje ide obraz.“ – Stomak


„Muzika umire, masu nije briga. Još samo malo i ostaće ništa. Ostaće muk.“ – Muk


„Draži mi je sjeb nego da sam kao ti i radije ću biti sam nego kao svi!“- Blagosloveni sjeb


„Ja sam sve što kažete da jesam – i još gore od toga. I da nisam – jesam. Šta imam od toga?“ – Bol i revolt


„Ne uklapam se u jebeni ram! Kad se smejem – smejem se sa svima, kad plačem – plačem sam!“ – Reč na reč


„I sve je lepše kada za promenu zagrliš sebe, i nastaviš da daješ se ceo onima koji cene.“- Sunce


„Ljudi često greše oko toga šta je podrška, misleći da je to aplauz kad se slavi pobeda.“ – Ponos

marcelo citat 2

„Hajde grli me, deri se, ljubi me, plači, pa ću ja, pa ćeš ti, onda oboje, pa će mir, jutro, novi dan i stari mi!“ – Bube


„Svoje puteve sam biram, to se ne zove inat, nego ponos.“ – Ponos


„Nekom od nas se ubio ćale, nekog od nas ubija ćale, neko od nas ne zna šta će, svako od nas je sjeban najpre.“ – Kostim


„Nije lepo silaziti u čoveka, klizavi stepenici, šiljci i memla.“ – Tunel


„Nigde ne pripadam i ne trudim se da se dopadnem, takav sam kakav sam i nemam na to šta da dodam, ne.“ – Testament


„Ovde dole gde su maske spržene, obrazi goli, odraz ne boli otkad sve stoji. Tu je moj mir.“ – Dole


„Ako ima svetla, tunel ima kraja, ako ima kraja, tamo stoji neko. Ironija je što odande gleda u tvoje mesto, sjeban kao ti, a misli da si svetlo.“ – Tunel


„Variram od preosetljivog do neosetljivog.“ – Blagosloveni sjeb


„Pa zamišljam da nismo komplikovani, da sam ja malo manje ja i da si ti manje ti… Ali, ko bi onda bili ti ljudi? I gde je strepnja? Takva mi smetaš, al’ takva mi trebaš.“-KOMPLIKOVANI.

KOLIKO BI MI TREBALO MESTA ZA TEKSTOVE KOJE JE NAPISAO MARCELO. ZATO STO NE MOGU VISE DA OBUHVATIM OVIM TEKSTOM NASTAVICU DA IDALJE KAD GOD MOGU  PISEM O NJEMU I NJEGOVIM TEKSTOVIMA. A AKO VAS INTERESUJE I KNJIGE SU MU PREDOBRE.

Нема коментара :

Постави коментар