среда, 16. мај 2018.

ELEKTRONSKI JELOVNICI

NAUKA ZA PRAVLJENJE JELOVNIKA U RESTORANIMA! ELEKTRONSKI JELOVNICI! NEOBICNI JELOVNICI HOLIVUDSKIH ZVEZDA!
Prvi jelovnik pojavio se otprilike pre jednog milenijumа i to u Kini. U tom regionu bilo je dosta trgovine, a tuda su se motali razni trgovci iz sveta. Okupljali su se  tokom večeri po gradskim centrima, kako bi  sebi dali malo oduška i dodali  energije. Najbolje su se provodili uz dobru hranu.
Kako je kineska kuhinja raznovrsna, u restoranima počeli su da se  pojavljuju jelovnici.
I u drugim krajevima sveta počela je upotreba jelovnika ili kako ga mnogi danas zovemo restoranski “meni”. Do tada u evropskim restoranima dugo nisu imali štampane jelovnike već su se gostima služila jela po izboru kuvara ili ono što je restoran spremao za taj dan, ali i nešto po principu švedskog stola.Tek sredinom 20. veka pojavio se i prvi štampani jelovnik za restorane koji je bio napravljen tako što su jela bila štampana na papiru, a onda je ostavljen prazan prostor kako bi se dopisale cene. Nažalost i danas se mogu naći primeri takvih jelovnika u nekim nazovimo restoranima. Često se dešava da je prostor na jelovniku gde se upisuju cene, više puta prelepljen nekakvim mini stikerima ili je korišćen korektor kako bi se dopisale nove cene.
Neko će reći, da nije važno šta u jelovniku piše već kakva je hrana, ali složičete se da takav restoran ne ostavlja najbolji utisak, ma kakva bila atmosfera u njemu. Kada u svojim rukama držimo takav naškrabani i prepravljani jelovnik sigurni smo da mnogima oslabi apetit a temperatura skoči do usijanja. Ruku na srce ima i onih restorana koji se trude da svaki detalj pa i jelovnik bude doveden do savršenstva.
Jelovnici su uspešni i služe kao dobra reklama, jedino ako ispunjavaju ključne zahteve, kao npr. da su: sezonski, vizualno ugodni , profinjeni, jasni, raznoliki, ciljani za određenu skupinu gostiju, te svakako moraju biti verodostojni. Ovaj “tihi prodavač” ne nastaje slučajno – on treba da bude strateški planiran.
Prvo, meni nije ništa drugo nego popis ugostiteljske ponude s cijenama. Ali u restoranu ima marketinšku funkciju i ide puno dalje od toga.
Sve što gost treba znati o restoranu nalazi se upravo u meniju: Dodatna prodaja je moguća, primjerice na područjima kateringa, iznajmljivanje sale za razne proslave, ugostiteljski seminari i tečajevi koji se mogu održavati u objektu, upućivanje na web i Facebook stranicu (link ili ),QR code članci u novinama, te flajeri s ponudama.
Pošto otprilike 90% gostiju, kad uđu u restoran još uvijek ne znaju šta žele jesti, te 85% njih pažljivo pregledava i lista jelovnik (prosječno 5 minuta), može se reći da on služi i na emocionalnoj i djelotvornoj razini, te ispunjava važne zadatke kao npr. izborni je pomoćnik, dodatni prodavač, konzultant za prodaju, slikoviti prijenosnik, Internet usluživač, zabavljač gostiju, čini goste znatiželjnima, gurmanski je zavodnik, ispunjava želje, prodajni je promoter, pomagač konobarima,… U svim jelovnicima su dostupni tzv. “trkači” i “slabići” ponude. Trkači ponude su često popularna standardna jela – koja su prepoznatljiva. Ko bolje pogleda, primeti će da često 20% od ukupne ponude jela u meniju, čine 80% prodaje. Uspešni ugostitelj zna rasporediti uloge – i oslanja se na tzv. “zvezde”. To su “trkači”, koji ostavljaju najviše novca u blagajni.
Kako mogu napraviti zvezdu od trkača? Treba ga učiniti prepoznatljivim: Gosti trebaju znati prepoznati jedinstvenost vašeg restorana i da jedino vi u cijeloj sredini imate npr. neko jelo koje je jedinstvenog oblika i okusa. Na osnovu ovoga, možete čak i cijene povećati. Zlatno pravilo: Zvezde iz jelovnika kombinirati sa zvezdama iz karte za vina. Desna strana menija uvijek prodaje više.  Dobri tekstovi u jelovnicima naglašavaju specifičnost. Prva i zadnja jela koja se u jelovnicima nalaze po rubrikama se najčešće naručuju.
Dakle jasno je gdje i kako zvezde jelovnika treba da budu postavljene. A slabiće ponude (one s manjom maržom nrp.), koje moramo imati u ponudi jelovnika, obavezno stavljamo na levu stranu. Mali izbor jela s manje jela u menijima nije pogreška, nego više pokazatelj kvalitete. Više ponuđenih jela, ne pravi više prometa, a često će samo zbuniti gosta. Što je jasniji profil i bolja pozicija ugostiteljskog objekta, jelovnik smije sadržavati manje jela. Na ovaj način svakodnevna priprema jela, postaje dosta jednostavnija i brža.Sadržaj određuje oblik – a ne oblik sadržaj. Ali oblik definitivno određuje učinak. Jelovnici su dio marketinškog oglašavanja. Moraju biti usklađeni s web stranicom, vizitkama, brošurama, slikama, ponudama, plakatima. Dosljednost u dizajnu, bojama, fontu slova i logu je važno za prepoznatljivost i imidž objekta. Standardni, plastificirani jelovnici su totalni promašaj. Ugostitelji prodaju užitak, a jelovnik upravo to mora dočarati. Nemojte da vam odluka za promjenom jelovnika posluži samo kao zamjena “staro za novo”. Iskoristite priliku i sadržaj jelovnika kompletno izmijenite, naravno po potrebi
Za izradu jelovnika pronađite profesionalnog grafičkog dizajnera. Dizajnirana naslovnica jelovnika i materijal od koje je izrađena, trebala bi predstavljati vrstu i kvalitetu vašeg restorana. Ručno pisani jelovnici pokazuju da je objekt tradicionalan, te da u njima gosti mogu uživati u domaćim jelima. Hoće li jelovnik sadržavati piktograme i fotografije, ovisi o stilu objekta, ali svakako ovi grafički elementi mogu donijeti i do 15% više zarade.
Ali pri tom nikad ne zaboravite:
Jelovnici moraju biti čitljivi cak i u polumraku, za starije ljude ili ljude s slabijim vidom . Obratite pažnju na veličinu slova, font i kontrast.Najvažnija napomena je: Jelovnik nije cenovnik. Redosled u jelovniku, koji je sastavljen po cijenama, i nije baš najbolji. Gost ne bi trebao da bira svoje jelo po tome koliko košta, nego prema tome što voli. Najbolje rješenje je da se skuplja i jeftinija jela izmiješaju u ponudi menija.Kreativnost u kuhinji mami goste. Jelovnik to takođe može. Ako ostavite jelovnike, poslije narudžbe na stolu, time sigurno omogućujete dodatnu prodaju, jer devet od deset posjetitelja u vašem objektu će nakon izbora i narudžbe ponovo uzeti jelovnik u ruke, te ga dalje listati, jer im je to zabavno. Tako se većina odluči na dodatnu narudžbu. Jelovnik posebno dobro ispunjava svoju ulogu kao prodavatelj, kada priča priče: O samom ugostiteljskom objektu, o osoblju, temi restorana. Gotovo svako jelo može ispričati svoju priču npr. o izvornom poreklu jela, o njegovom nazivu, ko i kad je izmislio recept, o posebnom načinu spremanja jela itd.
Možemo reći da je jelovnik pretprodaja – a osoblje obavlja stvarnu prodaju komunikacijom. Zaposlenici trebaju naučiti da na jelovnik gledaju kao na sredstvo komunikacije. Domaća kuhinja je popularna – pa tako priče o regiji i mestu gostima postaju zanimljive. Autentičnost, obitelj, te tradiciju gosti veoma cijene i poštuju – a priče pružaju dodatne informacije o pozadini, podrijetlu. Na ovaj način jelovnik motivira na narudžbu, pokazuje spektar snage, te na zabavan način prikazuje filozofiju i identitet objekta.
Pa nek neko posle svega ovoga kaze da je ono parce papira koje nam donesu kao jelovnik ustvari vrlo planski isplanirana prodaja i jako ga je tesko napraviti. I za njega je potreban citav tim ,a kazu da je najbolji onaj gledan "ocima gosta". Citava nauka!
 Predstavljamo bežični elektronski Jelovnik / Meni koji restoranima u budućnosti znatno olakšava rad i poručivanje hrane :
1. Ovaj jelovnik pruža i raznovrsne stilove prikaza i znatno bolju preglednost u komunikaciji sa gostima restorana.
2. U reаlnom vremenu omogućava direkntu komunikaciju sa kuhinjom, a vreme naručivanja znatno se ubrzava. Poseduje automastki kalkulator onoga što je naručeno.
3. U reаlnom vremenu moguće je podesiti specijalne cene i promocije koje važe za taj dan ili nedelju.
4. Može posedovati prevod na sve jezike sveta, a gosti restorana iz elektonskog jelovnika mogu pogledati prikaz jela u okviru slike, čuti zvuk, čak i pogledati video kako se sprema neko jelo.
5. Mogućnost da restoran na ovaj način prezentuje ponude sa menija su fantastične (ishrаna, sаstаv jela , istorijа jela , itd.)
6.  Uslugа je brža, а kаo rezultаt kupci su srećni – što zаuzvrаt dovodi do povećаnjа potrošnje nivoа i sаmim tim više prometа.
Eto malo tehnologije u sluzbi ugostisteljstva. Zanimljivo zvuci. Skoro kao UBER ( tehnoloski napredan vid saobracaja). Medjutim, nekako moram da priznam lep papirni jelovnik i stari dobri taksista sa coska izazivaju neku prisnost sto smo odavno izgubili u novonastaloj komunikaciji.
I sada malo "ludila" holivuskih zvezda.Riz Viterspun za doručak jede samo dečije kašice. Glumica, kako kaže tek uveče ima konkretan obrok, što i nije neka novina u Holivudu. S vremena na vreme, isto čine i Ledi Gaga i Marsija Kros.Sada je već legenda to da je osnivač „Plejboj-a“ Hju Hefner jeo samo hranu pripremljenu u sopstvenoj kuhinji. Čak i kada bi izašao u restoran nosio bi sopstvenu hranu. Hju je čak imao i tačan raspored obroka – prvi u 11:30, drugi u 17:30, a treći u 22:30.Kada je umerenost u pitanju Madona se ne može njome pohvaliti. Zato pevačica jednostavno samo izbaci hranu sa kojom preteruje. A, ponekad to čini i sa svakim obrokom u toku dana. Naime, ona hranu samo prinese ustima i vraća je u tanjir. Ovaj čudan trend potiče iz Francuske i mnoge mršavice ga se pridržavaju.Maraja Keri se nakon porođaja dosta ugojila, pa je morala na ljubičastu dijetu. Radi se o konzumiranju isključivo ljubičaste hrane, poput šljiva, grožđa i patlidžana. Ono što je dobra strana ove dijete jeste da dozvoljenu hranu može jesti u neograničenim količinama.Kristina Agilera praktikovala je nešto slično kao Maraja. Njena dijeta traje sedam dana i u tom periodu pevačica unosi samo hranu određenih boja. Za svaki od sedam dana rezervisana je po jedna.egendarni Endi Vorhol u svemu je bio poseban, pa i u svom načinu ishrane. Naime, on je idealnu težinu održavao dijetom kojoj je dao svoje ime. S obzirom na to da se često hranio po restoranima, uvek je naručivao hranu koju ne voli da jede. Pojeo bi malo, a ostatak koji bi mu spakovali da ponese – na putu do kuće delio je beskućnicima.Merilin je, takođe, imala neobičan doručak. Ona bi svako jutro sipala dva sirova jaja u čašu toplog mleka i to bi pila dok se sprema da izađe iz svog doma.Holivudski zavodnik Klark Gejbl zapravo je potpuno zgražavao žene u svojoj blizini. On je voleo da jede velike količine luka dnevno i neprestano je imao veoma neprijatan zadah. Poznato je da se na to žalila i Vivijen Li, sa kojom je snimao „Prohujalo s vihorom“.Elvis Prisli je već uveliko poznat po svojoj obilnoj ishrani, punoj najmasnijih i najneskladnijih namirnica. On je, naime, obožavao sendvič sa puterom od kikirikija, banane i slanine, u koji je ponekad voleo da doda i borovnice.
ZAKLJUCAK OVOG TEKSTA KOJI JE TEK ZAGREBAO JEDNU OGROMNU TEMU - UGOSTITELJSTVO  NAMECE SE SAM. HRANA KOJU KONZUMIRAMO MORA NE SAMO DA JE UKUSNA NEGO I FINA NA OKO I  DA BUDE PRISTUPACNE CENE. JELOVNIK NAM U TOME MOZE MNOGO POMOCI. A ON TREBA DA IZGLEDA LEPO I DA BUDE JEDNOSTAVAN ZA KORISCENJE.
A MOZE OVAJ TEKST I DA NAM BUDE NEKA VRSTA VODICA I UPUTSTVA KAD KRENEMO U RESTORAN NA RUCAK ILI VECERU.


Нема коментара :

Постави коментар