CESTO SE U POSLEDNJE VREME POJAVLJUJE PRICA O LUTKAMA NA OVAJ ILI ONAJ NACIN. NE BIH SAD O ONIM ZA ODRASLE, NITI LUTKAMA KOJE POSTAJU ZENE (HUMANOIDNI ROBOTI) SUPRUGE. PISACU O LUTKAMA ZA DECU KOJE SU SVE SAMO NE PRIMERENE UZORU KOJU DECA PRIHVATAJU OD TIH SVOJIH IGRACAKA. DECA SE IDENTIFIKUJU SA PRELEPIM BARBIKAMA I BRAC LUTKAMA KOJE SU SVE SEM OBICNA LJUDSKA BICA KAKVA SU I DECA KOJA SE NJIMA IGRAJU.
Devojcice se zbog nametnunog izgleda preko lutaka kojima se igraju cim dodju u tinejdzersko doba podvrgavaju operacijama da bi sto vise licile na svoje lutke. To je zaista strasno. Ne pomazu mnogo ni mediji ni internet ni drustvene mreze ni reklame. Svuda oko nas se glorifikuje lepota. A lepota je nesto sto je stvar ukusa. A o ukusima se ne raspravlja. Svako lepotu dozivljava na svoj nacin. Medjutim, stvorena je neka lepota koja se namece deci. Dete jos nema razvijen svoj osecaj za lepotu pa lako podpada pod uticaj nametnute lepote. Da ne komentarisem uzasne srazmere tela tih barbika i bracika. Zadrzacu se samo na licu. To je ucinila i jedna majka koja je svoje shvatanje lepote( i bila je potpuo u pravu)uspela da prenese i na lutke. Umjetnica Sonia Singh, frustrirana pretjerano našminkanim izgledom lutaka, krenula je u misiju da ih transformira u dobno primjerenije i prirodnije prikaze mladih djevojaka. Pretraživala je lokalne dućane rabljene robe kako bi pronašla lutke kojima je potrebna “šminka” i osmislila osnažujući projekt koji ima tisuće sljedbenika na društvenim mrežama.Sa sjedištem u Hobart, Tasmanija, Singh često uzima lutke Bratz i Barbie i mijenja njihov izgled uklanjanjem šminke, smanjenjem veličine usana i očiju i izradom skromne nove odjeće. Zajedno sa svojom majkom koja šije i plete odjeću za lutke, ona čini te modne lutke lakšim za bližinu i jednostavnijim. Cilj je djeci ponuditi lutke koje se odvajaju od glamura koji zahtijeva visoko održavanje.Umjetnica je za projekt crpila inspiraciju iz vlastitih skromnih korijena. “Moje sestre i ja odrasle smo igrajući se rabljenim lutkama i domaćim igračkama u prekrasnom prirodnom okruženju Tasmanije”, napisala je. “Volim zadovoljstvo popravljanja i ponovnog korištenja odbačenih predmeta kako bih im dala novi život.”Rezultati prije i poslije na njezinom Instagramu dobili su ogromnu podršku, osobito roditelja. Jedan je korisnik ostavio komentar u jednoj od objava , rekavši: “Volim misliti da će djevojčica držati jednu od ovih lutaka i misliti u sebi, ‘Ona izgleda kao ja,’ umjesto ‘Moram izgledati kao ona.’ Svaka lutka je jedinstvena. Prekrasno urađeno.” Kao odgovor na pozitivan prijem njezinog rada, Singh sada prodaje svoje prilagođene lutke na Etsy.
Barbi lutka, ili punim imenom Barbara Milisent Roberts, je plastična lutka visine nešto ispod 30 cm sa likom odrasle žene koju je 9. marta 1959. predstavila kompanija za proizvodnju igračaka Matel u Južnoj Kaliforniji. Rut Handler, koja je zajedno sa suprugom Elliotom osnovala kompaniju Matel, vodila je predstavljanje lutke. Barbiin fizički izgled bio je udrađen po uzoru na nemačku lutku Bild Lili.
Od prvoga dana sam izgled Barbi lutke podstiče polemiku. U istraživanju tržišta sprovedenog od Matela 1958. Godine, pre predstavljanja lutke, mnoge majke su kritikovale Barbi zbog „prenaglašene figure“. Matel je, međutim, zaobišao ovaj problem oglašavajući Barbi deci direktno preko televizije. Matel je, ustvari, sponzorišući lutku preko TV kanala Miki Maus klub, postao prva kompanija igračaka koja je emitovala reklame deci.
Kao odgovor na potražnju potrošača, Matel je 1961. godine predstavio Barbin ultimativni „dodatak“ - njenog dečka, Kena. (Deca Handlera su se zvala Barbara i Ken). 1963. godine Matel je dodao I Barbinu najbolju prijateljicu Midž, a 1964. njenu malu sestru Skiper.
Od 1970-ih, Barbi lutka se kritikuje zbog prenaglašenog materijalizma (puno automobila, kuća i odeće) i nerealnih proporcija tela. Takođe, za razliku od beba lutki, Barbi nije bila takav tip igračke o kom se neko trebao brinuti. Opremljena svime što je potrebno, sama lutka je bila model za finansijsku samostalnost. (Barbi modeli uključuju, između ostalog, pilota avio-kompanije, astronauta, lekara, olimpijskog sportistu i kandidata za predsednika Sjedinjenih Država.)
Iako je Matel Barbi pozicionirao kao američku devojku, lutka nikada nije proizvedena u Sjedinjenim Državama, kako bi se u manjili troškovi proizvodnje. Danas lutka simbolizuje potrošački kapitalizam i globalni je brend kao i Coca-Cola, sa ključnim tržištima u Evropi, Latinskoj Americi i Aziji.
2009. godine Matel je otvorio šestospratnu vodeću Barbie prodavnicu u Šangaju, koja sadrži spa, dizajnerski studio i kafić, uz široku ponudu proizvoda povezanih sa Barbi lutkom. Barbi, međutim, nikada nije dobila odobrenje vlasti u muslimanskom svetu. 1995. Saudijska Arabija je zaustavila prodaju jer je prekršila islamski kodeks oblačenja. Na kraju, slične lutke, neke u kompletu sa hidžabima (pokrivačima za glavu), prodavane su muslimanskim devojčicama.Matel je Barbi lutku smatrao umetnošću, ali je I lutka sama inspirisala umetnička dela, uključujući portret Endija Varhola iz 1986. godine i fotografije Villijama Vegmana i Davida Levinthala.
Barbi lutka je takođe veoma popularna među kolekcionarima. Ljubitelje zanimaju stare Barbike kao I specijalna izdanja Barbike koje Matel kreira kako bi zadovoljio ovo tržište. Iako prodaja Barbi lutki od 2000. godine ne raste kao devedesetih, i dalje iznosi više od milijardu dolara godišnje. Proizvođači kažu da se svake sekunde prodaju dve Barbi lutke negde u svetu.
Film o Barbi. Kombinacija legendarne lutke, vizionarske rediteljke Grete Gervig na čelu filmske ekipe i izvanredne glumačke postave predvođene Margo Robi i Rajanom Goslingom zaslužna je za filmsko otvaranje kakvo nismo videli dugo.Neverovatan odziv koji smo doživeli dokazuje ono što smo znali od početka: "Barbie" nije samo izuzetno poseban film, već je nesumnjivo bioskopski spektakl leta, ako ne i godine. Greta, Margo, Rajan i ceo "Barbie" tim pružili su upravo onu vrstu zabave za kojom je publika žudela - kaže predsednik distribucije Warner Bros. Pictures Džef Goldštajn.Život u Barbielandu je savršen. Osim ako imaš egzistencijalnu krizu. Ili si Ken.Barbike glume: Margo Robi, Dua Lipa, Ema Maki, Isa Rej, Kejt Makinon, Hari Nef, Ana Kruz Kejn, Šeron Runi, Emerald Fenel, Nikola Kohlan, Aleksandra Šip i Ritu Arija.
Kenove glume: Rajan Gosling, Simu Liu, Majkl Sera, Nušti Gatva, Kingsli Ben-Adir i Skot Evans.
Ljude glume: Vil Ferel, Amerika Ferera i Helen Miren.
Rediteljka filma BARBIE je Greta Gervig, scenario je napisala zajedno sa Noom Baumbahom. Film se zasniva na Matelovom liku Barbie. Producenti filma su Dejvid Hejman, Margo Robi, Tom Ekerli i Robie Brener. Majkl Šarp, Džosi Maknamara, Inon Kreiz, Kurtne Valenti, Tobi Emerih i Kejt Adams su izvršni producenti.Barbie je vrsta filma koji smo već viđali ranije: kada lik iz popularne kulture iz svog sveta odlazi u naš svet i onda usleđuju razne šašave avanture koje tog lika menjaju i daju mu novu životnu perspektivu. Uglavnom se pomenuta narativna pojedinost vezuje za animirane filmove (The Smurfs), ali i za igrane (Elf), od kojih ovaj film donekle crpi inspiraciju. Takvi filmovi ne rade baš uvek kako treba i neretko pate od nelogičnih narativnih neprijatnosti koji samo odaju utisak lenjosti autora. Barbie je uspeo da se otrgne od raznih klišea koji bi se donekle očekivali za film ovakve vrste.Ne možemo pričati o ovom filmu, a da ne pomenemo jednu od njegovih najbitnjih poruka, odnosno temu, ali i ideju filma. Očigledno je da je Barbie jedan od filmova koji „promoviše“ rušenje patrijarhata. Sudeći po prethodnim radovima rediteljke, to je bilo očekivano, samo je trebalo da se vidi u kojem će pravcu sve to ići. Da li će se preterano forsirati (kao što se nezasnovano radi u poslednje vreme) ili će biti neka mlaka sredina? Drago mi je što Barbie nikako radikalno ne nameće poruke, već baš onako kako i treba, sa dozom poštovanja i razumevanja, odrađeno je smisleno i itekako je kreativno opravdano. Plasiranje nije nimalo smetalo, sve je bilo baš kako treba i zadovoljavajuće što se tiče feminističke prirode filma, a sve zasluge idu neverovatnoj Greti Gerwig.Margot Robbie je bila neverovatna, igrala je glavnu Barbie. Gledajući njene prethodne uloge, bilo je očekivano dobro izvođenje, ali je uspela da ovu ulogu u potpunosti učini svojom. Margot je igrala mnogo upečatljivih likova ranije, ali sam siguran da će je velika većina pamtiti baš po ovoj. Stvarno je shvaćena kao lik Barbie i postala je jedno sa njom. Zaista kad se pomisli na naslovnu lutku, neko kao Robbie vam se prikaže u umu, te je ona i pored toga što je fizički ista kao naslovni lik, ista i po svim ostalim mogućim standardima.Glavni Ken je zauvek harizmatični Ryan Gosling. Koliko je Robbie savršeno odabrana, toliko je i on. Svaka scena sa njim me je ostavila u suzama od smeha i jedina zamerka u vezi sa njim jeste da sam hteo još nekoliko njegovih već ikoničnih momenata. Gosling je kanalisao neku energiju koju do sada publika i nije toliko mogla da vidi u njegovim prethodnim ulogama. Iako je igrao skoro u svakom filmskom žanru, Gosling se nikada nije oprobao baš u ovakvom liku, a to je uradio vrlo uspešno. Voleo bih da bude nominovan za Oskara za najboljeg glavnog glumca, jer iskreno smatram da to zaslužuje.Barbie nema nešto mnogo mana, ali postoje neke pojedinosti koje su mogle da se odrade za nijansu bolje. Odnos između lika Americe Ferrer i njene ćerke je mogao da bude bolji, iako je bio dovoljno dobar za ono što je trebalo da bude. Film traje manje od 2h, ali sam imao utisak da traje duže što je svakako do filmske/narativne kompozicije. Neki momenti su mogli da se skrate ili produže, ali na kraju nije nešto ni mnogo smetalo. Lik Will Ferrella je morao da postoji, ali neke scene sa njim su mogle da se skrate ili izbace.Bratz je američka proizvodna linija lutaka i robe koju proizvodi MGA Entertainment. Njen autor je Karter Brajant.
Četiri originalne lutke od 25 cm objavljene su 21. maja 2001. godine, pod imenima Jasmin, Kloi, Džejd i Saša. Imaju su oči u obliku badema sa senkom za oči i velike usne.[1] Brend je postigao veliki uspeh i originalna linija lutaka je proširena na Bratz Kidz, Bratz Babyz i Bratzillaz, kao i druge medije poput: veb-serije, filmske adaptacije, TV serije, diskografije i video-igara. Godine 2005. globalna prodaja iznosila je dve milijarde dolara, a do 2006. Bratz je imao oko 40 odsto tržišta lutaka.[1]
Linije lutaka Bratz izazvale su kontroverze u nekoliko oblasti, od svojih stilizovanih proporcija do modne odeće, usko kapitalizujući trendove pop kulture. Od lansiranja brenda 2001. godine, distributer franšize MGA Entertainment bio je upleten u dugi pravni spor sa Mattel-om oko prava na njegov dizajn, koji je okončan 2011. godine sa MGA kao pobednikom.[2]
MGA je pauzirao brend Bratz od početka parnice i menjao ga nekoliko puta tokom njegovog životnog veka, pri čemu je prvi od njih došao 2010. nakon prve tužbe kompanije Mattel, da bi se vratio kasnije te godine kako bi obeležio 10. godišnjicu brenda. Godine 2013. Bratz se promenio tako da ima viša tela, potpuno novi logo i brendiranje,[3] i nastavio se do 2014. godine, u nastojanju da se brend vrati svojim korenima. Kao rezultat toga, nijedan proizvod iz 2014. godine nije bio dostupan u Severnoj Americi.
U julu 2015, Bratz je ponovo lansirao po drugi put sa novim linijama lutaka i uveo novog glavnog lika, Raju, u debitantsku postavu od lansiranja 2001, kao i novi slogan i dizajn veb stranice. Tela su ponovo promenjena da budu visoka 25 cm, ali sa novim telima i kalupima za glavu. Ove lutke su naišle na negativne reakcije fanova, pošto je brend bio više orijentisan na mlađu decu, a ne na tinejdžere i tinejdžere kao prethodne lutke. Zbog lošeg prijema i prodaje lutke su ponovo obustavljene 2016. godine.
U septembru 2018. modni ilustrator Hejden Vilijams dizajnirao je novu liniju lutaka i pušten je ekskluzivno na Amazon. Brend je bio veoma sličan originalnoj liniji lutaka iz 2001. U junu 2021., za svoju 20. godišnjicu, Bratz je objavio skoro replike debitantskih lutaka sa lansiranja 2001. godine. ako su Bratz lutke loše prošle na svom debiju 21. maja 2001. — uglavnom zbog dugogodišnjeg monopola Barbike koja je najzastupljenija Mattel — njihova popularnost je porasla sledećeg Božića. U prvih pola decenije od debija, 125 miliona proizvoda je prodato širom sveta,[1] a 2005. godine globalna prodaja Bratz i Bratz proizvoda ostvarila je zaradu od preko 2 milijarde dolara.[1] Godine 2006, analitičar industrije igračaka je ukazao da je Bratz zauzeo oko 40% tržišta modnih lutaka, u poređenju sa Barbi 60%.[1]
U avgustu 2010, MGA je izdala svoje prve Bratz lutke za godinu dana kako bi proslavila 10. godišnjicu franšize. Pored dve "povratničke" kolekcije, MGA je takođe objavio 10 novih ženskih Bratz likova 10. oktobra 2010. Bratz Party i Talking Bratz su bili u Target, Toys "R" Us i Walmart prodavnicama.[4]
U 2013, Bratz je dobio novi logo i slogan, a sve lutke su dobile nova tela sa zglobnim rukama, sa visinom koja odgovara njegovom konkurentu Monster High, zadržavajući svoja jedinstvena lica i sportsku potpuno novu modu. Samo četiri glavna Bratz lika, zajedno sa ostalima: Mejgan, Fijana, Šira, Roksi i Fibi, napravljena su u novim telima.
U januaru 2014, MGA je otkrio da će Bratz otići na pauzu u zemlji (samo za/u Sjedinjenim Državama) na godinu dana u pokušaju da ponovo izgradi brend nakon navodno prvog ponovnog pokretanja u septembru 2010. kako bi proslavio prvu dekadsku godišnjicu brenda , kao rezultat tužbe protiv kompanije Mattel,[5] koja je naišla na smanjenu popularnost. MGA Entertainment je smatrao da želi da brendu pruži „povratak koji je zaista zaslužio“.
Bratz je ponovo pokrenut po drugi put tokom 14 godina u julu 2015. uvođenjem Raje, novog lika (uprkos tome što je delio isto ime sa prethodnim likom), koji je pratio originalnu glavnu četvorku.[6] Bratz logo je vraćen na original i usvojen je novi slogan.
“Bratz nastavlja predstavljati otpor i odstupanje od normativne kulture za što mislim da im daje privlačnost.” “Bratz su uvijek bili izopćenici lutaka, a to mnogo govori”, složio se Cantos. "Djevojke koje postavljaju trenutni standard ljepote su djevojke koje su najvjerojatnije imale Bratz lutke dok su odrastale."
Sukladno tome, postoje li Bratz još uvijek? Bratz su ponovno ukinute 2016 nakon loše izvedenog re-brandinga i niske prodaje. Isaac Larian najavio je 20. svibnja 2017. da će se Bratz vratiti u jesen 2018., uz najavu suradnje s modnim dizajnerom Haydenom Williamsom.
Dalje, zašto su Bratz ukinuti?
Izvršni direktor Mattela, Robert Eckert, rekao je u izjavi: "Izuzetno smo zadovoljni što je sud odobrio Mattelov zahtjev za zabranu i naredio MGA-u da prestane prodavati Bratz proizvode koji krše Mattelova prava".Što se tiče ovoga, zašto je Bratz stvoren? Bratz je nastao kada ih je Carter Bryant zamislio 1999. dok je radio u Mattelu (Barbie, uzdahne). Bio je inspiriran ovim reklamama Stevea Maddena koje prikazuju modele s pretjeranim crtama poput velikih glava i velikih stopala po kojima je Bratz poznat.
Bratz lutke su učinile suvremeno odijevanje znatno zabavnijim potičući mješavinu mode iz prošlih desetljeća; rasširene karirane hlače, cipele s platformom i skraćeni kardigani zajedno stvaraju estetiku koja je u suštini 2019.
No, rasna raznolikost Bratz jedan je od razloga zašto su i danas tako legendarne i zašto se toliko ljudi može poistovjetiti s njima. "Izuzetno su raznoliki, ali dvosmisleni", kaže Cantos. “Svatko može živjeti vlastitu fantaziju i ostvariti vlastitu moć kroz njih
Barbie protiv Bratza. Mattelova druga – i u konačnici mnogo agresivnija i s dubokim džepom – meta bila je MGA. U zasebnoj tužbi podnesenoj na saveznom sudu u Kaliforniji, Mattel je tužio MGA za ogromnu milijardu dolara i ekskluzivna prava na cijeli brend Bratz.
Izvorna Bratz klika uključivala je bijelku po imenu Cloe, afroameričku lutku po imenu Sasha, latinoameričku lutku po imenu Yasmin i azijsku lutku po imenu Jade.
Oni su više od alata njihovog zanata ili igračke iz djetinjstva, već i sredstva za samoizražavanje. “Estetika Bratz je sve odvažno, funky i bez pardona. To je način razmišljanja samopouzdanja. Kao trans žena, one su predstavljale sve što sam željela biti, ali sam se osjećala nedostižno dok sam odrastala početkom 2000-ih”, kaže Mar.
Majice bez rukava, haltere i majice bez naramenica popularne su kod Bratz lutki.
- Nosite košulje s donji dio glave i svjetlucave korzete.
- Nosite svjetlucave prozirne veste preko košulja. Rukavi poput puffe također su veliki među Bratz lutkama. Prsluk je također super kul kada je ukrašen nekim sjajem.
Sasha je crnka jer joj je koža tamnosmeđa i ponekad izgleda kao da je duboko preplanula. Njena prirodna boja kose je tamnosmeđa, ali se također bojala u crnu, sijedu, crvenu i plavu kosu na sitne pramenove i oči boje lješnjaka. U TV seriji iz 2005., njezina najčešća odjeća je njezina puna Funk Out odjeća.Bratz lutke rođene su 2001. kao zamisao bivšeg zaposlenika Mattela Cartera Bryanta.
Cloe je 16-godišnja djevojka koja živi u Stilesvilleu.GCDS i Bratz, brend lutaka koji je odigrao ključnu ulogu u oblikovanju Y2K mode, pokreću suradnju skrojenu za milenijalsku nostalgiju.
Materijal bez izvora može biti osporavan i uklonjen. Modne lutke Bratz predstavio je MGA Entertainment 2001. s četiri lika, Yasmin, Cloe, Sasha i Jade. Ovo su glavni Bratz likovi i proizvedeni su u većini Bratz kolekcija.
Carter Bryant je imao trideset jednu i radio je u Mattelu u kolovozu 2000., dizajnirajući odjeću za Barbie, kada je stvorio Bratza, iako je kasnije rekao - a njegova se pravna obrana odbacila od ove tvrdnje - da je ideju za lutke dobio dok na sedam mjeseci pauze od Mattela, dvije godine ranije.
Koliko različitih Bratz lutaka postoji? Trenutno postoji ukupno 559 različitih Bratz lutaka koje su napravljene od 2001. do 2010. (uključujući lutke za 2010. koje su planirane za puštanje u promet). Izvorna linija lutaka stvorila je niz spin-offa.
Bratz lutke se prodaju za oko 25 dolara, ali ovisno o rijetkosti i dostupnosti, mogu se skupiti i do 90 dolara i više. Nove lutke prodaju se za oko 49 dolara, dok se ponovna izdanja Yasmin, Cloe, Jade i Sasha prodaju za otprilike 25 dolara.
Jade je također japanskog naslijeđa. Vlasnica je kućne ljubimce po imenu Mica i jako je voli.
Bratz lutke su učinile suvremeno odijevanje znatno zabavnijim potičući mješavinu mode iz prošlih desetljeća; rasširene karirane hlače, cipele s platformom i skraćeni kardigani zajedno stvaraju estetiku koja je u suštini 2019.No, rasna raznolikost Bratz jedan je od razloga zašto su i danas tako legendarne i zašto se toliko ljudi može poistovjetiti s njima. "Izuzetno su raznoliki, ali dvosmisleni", kaže Cantos. “Svatko može živjeti vlastitu fantaziju i ostvariti vlastitu moć kroz njih.
Smještena u izmišljeni grad Stylesville, serija se vrti oko četiri tinejdžerice (Cloe, Jade, Sasha, Yasmin) koje vode vlastiti časopis za tinejdžere, pod nazivom "Bratz", dok se bore sa životom u Stiles srednjoj školi.
Film 'Bratz' sada je na Netflixu i to je svakakva nostalgija. Sjećate li se Bratz filma iz 2007.? Akcijski film redatelja Seana McNamare koji se temelji na franšizi o modnim lutkama s očima s bubama stigao je na Netflix – i donosi svu nostalgiju.
SVI SMO IMALI SVOJE BARBIKE I BRACIKE I POISTOVECIVALI SE SA NJIMA. MASTALE O NASEM BUDUCEM ZIVOTU. UCILE OLEPOTI OD NJIH O MODI. I TO JE U REDU. MEDJUTIM, I DALJE MISLIM DA NJIHOV IZGLED KOJI JAKO UTICE NA DECU NIJE BAS KAKO TREBA. I SVIDJA MI SE PRICA O MAJCI UMETNICI KOJA IH PRERADJUJE DA BUDU BLISKIJE IZGLEDU STVARNE DECE I DEVOJAKA. SEM TOGA LAKO JE NAMA ODRASLIMA KOJI IMAMO FORMIRAN STAV DA KRITIKUJEMO BARBI IBRAC LUTKE. DECA IH DOZIVLJAVAJU SIGURNO NA DRUGACIJI NACIN. MOZDA ONE I TREBA DA BUDU TAKVE. ZAISTA NE ZNAM. MOZDA ONE IPAK VISE DONOSE VISE KORISTI NEGO STETE PO MLADE NARASTAJE NE ZNAM. OPET DOK SE DECA IGRAJU LUTKAMA BOLJE JE NEGO DA SU SAMA SA MOBILNIM ILI LAP TOPOM.
Нема коментара :
Постави коментар