среда, 14. октобар 2020.

PRODAVAC MAGLE, PRODAVAC SVOG MISLJENJA...

PRODAVAC MAGLE, PRODAVAC SVOG MISLJENJA I SLICNE POJAVE KOJE ZAISTA POSTOJE! I SAD DOK SVI ZNAMO KO SU PRODAVACI MAGLE U CELOM SVETU A NE SAMO U SRBIJI ZA OVE DRUGE PRODAVCE MI SRBI SMO EKSPERTI!

 Dakle prodavaci magle su naravno prvenstveno politicari koji to ekspertski rade, a za njima po mom misljenju na drugom mestu su lajf kouci. Na trecem su uopsteno prodavci ( izvinite zbog ovog).

Magla me je uvek podsećala na nešto mutno, sivo, nevidljivo, blizu i opasno. Mnogima je, naprotiv, prva asocijacija na ovu vremensku pojavu marketing. Jedna od najčešćih fraza koju srećem kada u društvu gledam TV program koji se prekida reklamom je “opet ovaj marketing i prodaja magle”.

Upravo vam počinje epizoda omiljene serije, a prethodna epizoda imala je dramatičan završetak, taman je došlo do raspleta u filmu koji gledate, Kesić se upravo sprema da vam otkrije gosta analitičara i sve to prekida…blok reklama. Onda vas taman vrati u život povratak programa koji ste prvobitno gledali, ako u međuvremenu niste zaboravili šta je to, ali stiže novo iznenađenje…reklame! Ovaj čest scenario u domovima mnogih, učinio je da ti isti ljudi zamrze “marketing”. U tom bloku “laži i paralaži”, kako ga oni nazivaju, ređaju se saveti kako da se zauvek rešite celulita, koju vodu bi trebalo da pijete ukoliko želite onu sa najviše minerala, zašto bi trebalo da vozite najbezbedniji automobil određenog brenda i čiji je recept za čips najbolji.

U takvom scenariju, rekla bih da mi marketing pre “prodaje sreću”, nego maglu. Ovo nikako ne znači da reklama koja vas prekida u gledanju omiljene latinoameričke serije ili baner koji vam iskače pre otvaranja web sajta, nisu deo marketinga. Oni su deo kreativne implementacije koja dolazi na kraju strateškog procesa marketinga, ali su rezultat neke tvrdnje i postavke, od koje počinje sve. Dobro isproducirana reklama, inovativno dizajniran baner, smelo formulisan slogan i ubedljivo prenesena poruka promo lica brenda, sve je to kreativni deo ovog procesa. Taj kreativni deo, nije nas slagao niti nam je prodao maglu, već nam je samo na drugačiji način, i drugačijom formulacijom, preneo karakteristike brenda i vrednosti koje nam pruža. Svaka kreativnost i umetnost koja je preko masovnih medija vidljiva mnogima, proizilazi iz nekih znanja, saznanja, tvrdnji, činjenica i pozicija. Ta saznanja istražuje i kreira baš marketing.

Magla se vrlo dobro prodaje tako da na prodavcima i nije toliko tezak zadatak. Nama kupcima sve je moguce prodati ili svaka roba ima svog kupca. I sada samo od nas samih zavisi koliko i kada smo spremni da kupimo maglu. Cena naravno kao i sama roba - vrlo maglovita. Nekako pisuci blogove godinama shvatila sam da i ja zapravo prodajem nesto izmedju magle i snova ,a ne spadam ni u jednu od tri navedene kategorije. I da se razumemo jasno mi je da to nije kompliment. Pa opet, ponosna sam na svoje blogove jer svedoce vremenu u kome zivimo na najobjektivniji moguci nacin. A da li sam napisala istinu ili laz o nekoj temi presudice vreme! Dotle magla, magla svuda oko nas.

Često dobar marketing osim “prodavcem sreće”, možemo nazvati i “prodavcem snova”. U našem gradu, ne tako davno, pričalo se o jednoj ušuškanoj knjižari u starom delu Beograda – Savamali, a u kojoj živi, ni manje ni više nego prodavac snova. A to čime se bavi, poručuje vam velikim natpisom u izlogu knjižare na kojem piše PRODAVAC SNOVA. Koje su prve misli svakog ko prođe niz ulicu Kraljevića Marka i sretne se oči u oči sa ovom porukom? Možda pomisao da će na ovom mestu najzad ispuniti sve svoje neostvarene želje? Ili da snovi kao takvi ipak nisu na prodaju pa je reč o neslanoj šali? Ili će se pak zapitati koliko je cena po ostvarenju jednog sna? Ili jednostavno neće ni primetiti natpis i mirno će produžiti. To će verovatno učiniti onaj kome vlasnik ove knjižare nije ni namenio ovu poruku. A onaj ko je ljubitelj knjiga ili ko je u potrazi za delom Augusta Kurija iz 2011. godine, ili onaj ko je jednostavno radoznao da sazna kakvu mu to specifičnu vrednost nudi ovaj prodavac, svakako će kročiti u radnju. Ja sam bila na strani ovih preterano radoznalih. Tako sam došla do saznanja da u ovoj savamalskoj knjižari mogu kupiti knjigu “Prodavac snova”, autora Augusta Kurija. Tada je nisam kupila, ali sam bila srećna kada sam shvatila da mi je prodavac želeo reći samo to da u svom asortimanu ima pomenutu knjigu. Nije me slagao, nije mi pominjao maglu, samo mi je na jedinstven i kreativan način iskomuncirao asortiman njegove knjižare. I zato se nikad neću naljutiti na njega što sam taj dan potrošila 6 minuta svog vremena ušašvi u radnju, ne našavši snove i ne kupivši ništa. Uostalom, niko od nas i ne može biti lakoveran da poveruje da mu neko može ponuditi sopstvene snove na prodaju. To bi ipak zahtevalo pozamašno istražvanje njegovih unutrašnjih misli i fantazija, a toliko detaljno istraživanje sigurno nije urađeno bez vašeg znanja. Ali da jeste, to bi svakako bio marketing.

U Italiji se pojavilo novo, dobro plaćeno, pre svega televizijsko zanimanje: prodavac svog mišljenja (opinionista).

Da bi neko mogao biti prodavac svog mišljenja, nije potrebno da bude neki ekspert niti tehničko lice, nije neophodno da ima ideje, važno je da ima mišljenje o svemu i svima, piše autor Valter Siti.

To su osobe sa kojima voditelj televizijskog programa “priča” o svemu i svačemu, a “opinionisti” se šetaju od jednog do drugog programa i kanala, što znači da nije neophodna ni specijalizacija.

Njihovo polje delovanja su tv spektakli, kao što su razni rialiti programi, kao što je “veliki brat”, ili popodnevni programi u kojima se otkrivaju novi talenti, sportske emisije ili noćne televizijske trač - partije, piše autor članka.

Prvi zadatak “prodavača svog mišljenja” je da se svađa. Gledanost njihovih programa je velika, mnogo iznad onih u kojima se produbljeno tretiraju aktuelne društvene teme, zaključuje Siti.

“Tako se kod gledaoca stvara utisak da ideje ništa ne rešavaju, već jedno mišljenje važi, kao i drugo sve dok voditelj programa ne isključi mikrofon”, zaključuje Valter Siti.

Koliko vec godina na nasim "malim ekranima" "caruju" rijaliti programi, razne vrste tok soua i slicno i u njima svadja i malogradjanstine da ne poverujes. I ogromna gledanost! Nasi ljudi bas umeju da se svadjaju. Ne mogu to nigde kao ovde  u Srbiji.  Tako da izvinete Italijini i ostali koji hocete da nam oduzmete nesto sto smo mi  izmislili. 

PA SAD PRODAVALI NAM MAGLU ILI SVOJE MISLJENJE ILI CAK SNOVE PRODAVCI SU TI KOJI VODE IGRU. MI MOZEMO SAMO DA UCESTVUJEMO U NJOJ MANJE ILI VISE SVOJOM VOLJOM. MOZEMO DA VERUJEMO U MAGLU I SNOVE I MISLJENJA GLAVNIH SVADJALICA A I NE MORAMO. IZBOR JE SAMO NAS!

Нема коментара :

Постави коментар