понедељак, 15. октобар 2018.

DANTEOV PAKAO I DUSANOV ZAKONIK

DANTEOV PAKAO I DUSANOV ZAKON! DA SE UVEDE PONOVO I SREDI OVO RASULO KOJE JE NASTALO U OVOJ VEROVATNO POSLEDNJOJ FAZI OVE CIVILIZACIJE. DA LI IMA SLICNOSTI UI DA LI SU SE DANTE  I DUSAN RUKOVODILI ISTIM MISLIMA, SHVATANJIMA, CILJEVIMA.... PA, OTPRILIKE! ODMAH DA KAZEM DA SE SVET ZA  6 I VISE VEKOVA PROMENIO ( OBA TEKSTA SU IZ XIV VEKA) I DA ODMAH VIDIMO DA CRKVA IMA IZUZETAN UTICAJ NA PISCE OVIH TEKSTOVA. PA IPAK IAKO DANAS CRKVA NEMA TAKAV UTICAJ ( ILI IMA?) MORALNA PRAVILA KOJA SU OVDE OPISANA TREBALA BI DA I DANAS VAZE I TO MOZDA  I VISE NEGO IKADA! DANASNJE ORGIJE  I NEMORAL SU DOSTUPNI SVIMA KOJI HOCE DA GLEDAJU ILI UCESTVUJU I GORE SU OD RIMSKIH, MNOGO GORE!
Prvi i najuži krug je Limb. Doslovni prijevod te riječi s latinskog (limbus) označava rubove, granice pakla. Time je Dante htio razdijeliti nekrštene ljude iz Limba od onih koji su se mogli, ali nisu krstili, te se sada muče u Paklu. Time se važnsot krštenja, sakramenta ulaska u Kristovu Crkvu (zajednicu ljudi) dodatno naglašava kao zalog ulaska u Božje kraljevstvo, u vječni mir i radost.Ovdje živi i sam Vergilije, kao i brojni antički mislioci i pjesnici: Homer, Horacije, Ovidije, Aristotel, Platon i Lukan.U limbu žive i filozofi Sokrat, Demokrit, Diogen iz Sinope, Anaksagora, Tales, Empedoklo, Heraklit, Zenon iz Eleje i Zenon Kitijski. Tu su i naucnici , likovi iz grčke mitologije poput Orfeja i Linusa i rimski govornici Ciceron i Seneka. Takodje , zatim i aleksandrijski  geometar  i matematičar Euklid i Ptolomej, aleksandrijski astronom i geograf, kao i fizičari Hipokrat i Galen.Julije Cezar, Elektra...Duše u limbu nisu podvrgnute mučenju. Patnja im se sastoji u tome što ih muči čežnja bez nade. Pred drugim krugom je Minos koje određuje u koji će krug duše ići.Drugi krug - užasan vihor vitla dušama koje su za života bile podvrgle razum strastima.Tu su raznorazne vrste ljubavi ,ali ne sa toliko raznovrsnosti kao danas, a tada je bilo vreme bahanalija?! Odmah mogu da dodam deo iz Dusanovog zakonika.U Dušanovom zakoniku su osim racionalnih propisana i iracionalna dokazna sredstva, čija je velika primjena karakteristična za srednjovjekovna prava. Korišćena su sljedeća dokazna sredstva: obličenije, lice, svod, svjedoci, isprave, zakletva stranaka, kletvenici, Božiji sud, priznanje.
Među prvim stvarima koje zakonik uređuje jesu bračni odnosi. Član dva i tri ovog zakonika kažu da niko ne sme da se ženi bez blagoslova svog duhovnika, a ukoliko se to učini "takvi da se rastave". Ne samo da su zakonom uređivani bračni, već i seksualni odnosi, te se kažnjavala čak i "blud među supružnicima". "Ako vlastelinka učini blud sa svojim čovekom, da im se obema ruke odseku i nos sareže", navodi se u ovom zakoniku.
Da danas važi zakon iz četrnaestog veka, gotovo je sigurno da broj silovatelja i pedofila (koji uprokos zaprećenim kaznama od 12 godina retko kada dobijaju duže od 3 godine zatvora) ne bi bio ni približno toliko veliki. Dušanovim zakonikom oni su se kažnjavali na sledeći način: "I koji vlastelin uzme vlastelinku silom, da mu se obe ruke odseku i nos sareže, a ako sebar uzme vlastelinku silom, da se obesi, a ako svoju drugu uzme silom, da mu se obe ruke odseku i nos sareže".
Treci krug- u njemu Kerber muci prozdrljivce! Ako znamo da je prozdrljivost jedan od sedam smrtnih grehova onda ovo ima potpuno logike.
U cetvrtom krugu ponovo jedan smrtni greh -tvrdice i rasipnici moraju gurati veliko kamenje u suprotnim smerovima.
Gnevni (besni) grešnici se moraju tući u močvarnoj rijeci Stiks dok se ljenjivci guše ispod vode.Jos malo smrtnih grehova, a kazne su stvarno super.
Evo kazne iz Dusanovog zakonika: Sakaćenje je uglavnom tako vršeno da se sakatio onaj dio tijela kojim je izvršeno krivično delo (ruka, jezik i sl.). Ovaj tip kazne je primjenjivan i na pripadnike povlašćenog staleža i na sebre, ali ako bi delo bilo učinjeno između pripadnika ova dva staleža, kazna sakaćenja je primjenjivana samo na sebre.
Batinanje se kao kazna koristilo za sve podanike osim velike vlastele — ako vlasteličić opsuje vlastelina , ako sebar „reče babunsku reč” Smuđenje kose ili brade je određeno samo za sebre — ako sebar opsuje vlastelina ili vlasteličića , ili ako učestvuje na nedozvoljenom saboru . Žigosanjem se kažnjava meropah ako pobjegne od svoga gospodara . Progonstvo je predviđeno u dva slučaja — ako katolik uzme „hristijanku”, a ne pokrsti se, i ako se nađe jeretik da živi među hrišćanima . Imovinska kazna se plaća u raznim slučajevima — za ubistvo sebra od strane vlastelina, za napad na trgovce , za neopravdano zadržavanje trgovaca  itd. Globa se predviđa najčešće u novcu, a ponekad i u stoci: „Ako se nađe zlatar u gradu, kujući novac tajno, da se zlatar sažeže i grad da plati globu što reče car. Ako se nađe u selu, da se to selo raspe, a zlatar da se sažeže” . Konfiskacija imovine se koristi za kažnjavanje nevjere, za kažnjavanje onoga ko bi osramotio sudiju  itd. Imovina se konfiskuje cjelokupnom selu ako se u njemu nađe razbojnik .
U Dušanovom zakoniku je smrtna kazna dobila široku primjenu. Predviđena je za niz krivičnih dela — ako sebar otme vlastelinku (po drugom objašnjenju, ako je siluje), ako neko ubije episkopa ili popa ili kaluđera , ako ubije nekog od najbližih srodnika , ako sruši crkvu u vrijeme rata, ako razbojnik bude uhvaćen na djelu itd. Kazna lišenja slobode se ne pominje u Dušanovom zakoniku kao glavna kazna ili kao uobičajena sporedna kazna. Predviđa se na primjer za pijanicu „da se vrže u tamnicu”, ali se ne određuje trajanje kazne. Postojao je veliki broj tamnica na crkvenim, vlastelinskim i državnim posjedima, na carskom i patrijarhovom dvoru. Moguće je da su ove tamnice služile za ispitivanje optuženih, kao i za kažnjavanje zavisnog stanovništva za razna "sagrešenija". Tamnica za privatne podanike nije uvijek bila kazneni zatvor, nego i istražni pritvor i prinudno sredstvo za naplaćivanje od njih globa i svakojakih dažbina.
Jedna od glavnih svrha kazne u srednjem veku je bila odmazda. Pored toga, javno izvršenje surovih telesnih kazni služilo je kao prevencija. Popravljanje krivca nije bilo predviđeno i nije se smatralo dužnošću države. Crkva je, u skladu sa učenjem o pokajanju grijeha, uzela tu dužnost na sebe, koristeći složeni sistem crkvenih epitimija pored redovne državne kazne.
Za lakša krivična djela bila je predviđena novčana kazna, koja se plaćala državi, a ne oštećenome.E sada vec dolazimo do manjih razilazenja sto se kazni tice. Kod Dantea u Paklu nema povlascenih,svako dobija isti kaznu   u svom krugu. Kod Dusana vlasteli je sve dopusteno! Sto me malo ljuti jer lici na danasnji sistem! Zanimljivost dokazivanja krivicnog dela je vrhunska. Dakle postojali su racionalni  i neracionalni dokazi. Racionalni - svedoci, isprave, hvatanje na delu.. Iracionalni - klevetnici  i boziji sud. Klevetnici su drasticna razlika od svedoka jer oni nisu bili na mestu dogadjanja ali se zaklinju u korist optuzenog??? I to vredi kao dokaz nevinosti? Boziji sud -kao iracionalno dokazno sredstvo, bio  je dosta dugo u upotrebi u srednjem vijeku. „Božiji sud se sastojao u tome, što se optuženik podvrgavao nekim naročitim operacijama, opasnim po njegov život, njegovo zdravlje ili integritet njegovog tijela. Ako bi kroz njih prošao živ, zdrav i nepovrijeđen, onda se smatralo da je Božijim sudom opravdan te nevin.”
Bilo je više oblika Božijeg suda. U Dušanovom zakoniku imamo kotao i železo.
Kotao: u pun kotao vrele vode stavljen je komad usijanog gvožđa ili kamen i optuženi je to gvožđe ili kamen morao rukama izvaditi. Ukoliko bi se opekao, smatran je krivim.
Železo: pred crkvenim vratima bi se usijalo gvožđe na vatri, a optuženi je morao usijano gvožđe položiti na svetu trpezu u crkvu. Ako bi se opekao, smatralo se da je njegova krivica dokazana. Vjerovalo se da sam Bog štiti pravednog u ovakvom načinu dokazivanja krivice.
Laž, mito i kleveta smatrali su se takođe velikim prestupima. Falsifikovanje dokumenata, kažnjavalo se oduzimanjem onoga što je se pokušalo prikriti. Za promanje mita,oduzimala se sva imovina, dok se klevetnik poistovećivao sa razbojnikom.
Psovanje, sve češći način izražavanja današnje omladine kažnjavalo se novčano. U 55. članu kaže se da "ako vlastelin, ili vlastelinčić, opuje sebra, da plati sto prepera, ako li sebar opsuje vlastelina, ili vlastelinčića, da plati sto perpera i da se osmudi".
Oko za oko, zub za zub najbolje se ogleda kroz kazne vezane za najstrašnije zločine ubistva. Kazna za ubice bila je smrt, međutim ukoliko bi se ubili najbliži srodnici, kazna je bivala stroža. "Ko se nađe da je ubio oca ili mater, ili brata, ili svoje čedo, takav ubica da se spali na ognju". Ako bi neko ubio duhovno lice, mogao je da završi i na vešalima.
Dok se alkoholizam danas sam po sebi ne kažnjava, u vreme cara Dušana prestupi načinjeni pod dejstvom opjnih pića kažnjavali su se vađenjem očiju, batinama, ili sečom udova.
"Pijanica otkuda ide i ozledi koga, ili poseče, ili okrvavi, a ne ubije, takvomu pijanici da se oko iskopa, i ruka odseče; ako li u pijanstvu što podere ili kapu skine, ili drugu sramotu učini, a ne okrvavi, da ga biju sa sto štapova i da se baci u tamnicu, i potom da se izvede iz tamnice i da se bije i pusti.
Zanimljivo je i da su se za razliku od današnjice, kada naša saobraćajna policija jedva čeka da naplati kaznu nekom strancu, a neretko se dešava da strance "opelješimo" do gole kože, pokrademo i ponizimo,  gosti su se u Dušanovoj Srbiji istinski poštovali.
"Ako se gde desi kome bilo gostu ili trgovcu ili kaluđeru, te mu uzme što otimačina, ili lopov ili kakva bila neprilika, svi takvi neka dođu carstvu mi, da im plati carstvo mi, što budu izgubili, a carstvo mi da traži kefalije i vlastelu kojima bude put predan i straže poverene. I svaki gost, i trgovac, i Latinin, da dođe prvim stražama, sa svim što ima i nosi, da ga straža straži predaje sa svim; ako li se dogodi te što izgubi, neka bude porota, što reknu verodostojni ljudi po duši da su izgubili s onim porotnicima, to da im plate kefalije i straže". Izdajice gostiju se kod dantea nalaze u devetom krugu!
U sestom krugu Pakla su oni koji su izdali veru! Tu su užareni grobovi, a u njima krivovjerci-heretici.Dan danas je vrlo diskutabilno koja je vera prava, a migracijom stanovnistva dolazi do velikog mesanja vera pa bi svi lagano mogli u Pakao!
Tu su divljaci nasilnici. Ovaj  Sedmi krug je podijeljen u tri manja koncentrična pojasa :Nasilnici protiv ljudi i imovine - u rijeci Flegeton .Nasilnici protiv sebe samih - samoubice i raspuštenjaci pretvoreni u trnovito drvece  koje komadaju psi. Nasilnici protiv boga - grešnici su u pustinji u kojoj vatra pada sa neba.
Osmi krug je morao da bude izdeljen cak na 10 delova : Podvođači i zavoditelji zauvijek hodaju u suprotnim smjerovima
Laskavci - leže u ljudskim fekalijama
Trgovci crkvenim stvarima, funkcijama i službama sa glavama u rupama dok im tabani gore u vatri
Čarobnjaci i lažni proroci, glave su im zavrnute tako da uvijek gledaju unazad
Korumpirani političari zarobljeni u rijeci vrele smole
Licemjeri, natjerani da nose na sebi zlatne plaštove teške kao olovo
Lopovi koje ujedaju otrovne zmije
Lažni savjetnici zarobljeni u plamenu
Griješnici koji su počeli neslogu- tjela im bivaju rasječena na pola, pa zacijeljena, pa rasječena...
Krivotvoritelji (alhemičari, imitatori...). Svaki od njih je kažnjen drugacije.
DEVETI KRUG: Tu su izdajice koji su zaleđeni u ledu. U zavisnosti od vrste oni mogu biti zaleđeni do pola pa i cijeli. Tu spadaju:
PAPE -kao izdajice?
Izdajice rodbine
Izdajice političkih kolega.
Izdajice gostiju
Izdajice dobročinitelja. Među kojima je najveći Lucifer. Nakon pobune zlih anđela protiv Boga, Lucifer je padom na Zemlju u Jerusalemu otvorio pukutinu u obliku lijevka (pakao).Nalazi se na dnu pakla gdje mašući krilima izaziva zamrzavanje rijeke Kokit (rijeka jadikovanja).Pola Luciferovog tijela se nalazi u zaleđenom jezeru.Lucifer ima tri glave i u svakoj žvače po jednog od najvećih svijetskih grešnika: Judu koji je izdao Isusa, Kasija i Bruta koji su izdali Julija Cezara.
Pa reklo bi se da je Dante lepo objedino sva zla koja danas haraju svetom. A nekad su znala biti kaznjena. Jer iako je ovo njegova masta, tacno je napisao sta kome sleduje!
Dusan je isto to uradio i to je  mnogo blize nasem mentalitetu.  Malo me samo buni njegovo oslanjanje na Vizantiju, ali ipak zakon je bio strog. Iako je zapamćen kao veoma strog zakonik, istorijski podaci govore da su upravo takve mere doprinele smanjenju nedozvoljenih radnji u tadašnjoj Srbiji. Ono što je specifično još za ovaj carski akt jeste i činjenica da pored svetovnih prestupa, uređuje i duhovna.Danas bi trebala takva disciplina i takvi zakoni jer su se ljudi poceli previse bahatiti ne misleci ni na Boga ni na druge ljude!
Dušanov Zakonik u nekim članovima direktno upućuje i na Nomokanon (članovi 6, 8, 11, 101, 109 i 196), zbornik romejskih crkvenih i pravnih propisa, koji je preveo Sava Nemanjić početkom 13. vijeka i koji je odavno korišćen u Srbiji. Raška je preko Zakonopravila svetog Save već 130 godina primjenjivala rimsko-romejsko pravo. Sto nas direktno dovodi do Rima, Dantea i Vatikana! Pa posle nije sve povezano!
SREDNJI VEK JE ZAPISAN KAO VEK CRNE SMRTI (KUGE) MRACNJASTVA, INKVIZICIJE, PROGONA VESTICA, ALI SU POSTOJALI CVRSTI MORALNI KODEKSI!
DANAS ZIVIMO U DEMOKRATIJI,  BEZ JAKOG UTICAJA CRKVE (OVO JE DISKUTABILNO , JER  NIJE  BAS JAVNO PA NE ZNAM - OVO JE SAMO MOJE MISLJENJE) U POTROSACKOM DRUSTVU U KOME NAJVISE USPEVAJU LJUDI KOJI CINE  DVA ILI VISE SMRTNIH GREHOVA! KODEKSI BILO KOJE VRSTE ( PONASANJE, MORAL,KARAKTER, KRIMINALNE RADNJE) JEDNOSTAVNO NE POSTOJE. ZAKON DANAS NIJE NA STRANI POSTENIH, MORALNIH I VREDNIH LJUDI!

Нема коментара :

Постави коментар