четвртак, 10. октобар 2019.

VESTERNI! SPAGETI VESTERNI! GIBANICA VESTERNI! KANTRI MUZIKA! ENNIO MORIKONE MUZICKA  LEGENDA VESTERNA ! DOLI PARTON I KENI RODZERS IKONE KANTRIJA!
U vesternu, jedinom autentičnom američkom filmskom žanru, proslavili su se legendarni reditelji Hauard Hoks, Entoni Man, Džon Ford, Robert Oldrič, Bad Botičer... Vesterni često prikazuju sukob primitivnog i zastarelog načina života i moderne tehnologije ili društvenih promena. Često za takve opise služe prikazivanja sukoba između domorodaca i došljaka ili američke konjice, ili pak opasnost koja prijeti rančerima od Industrijske revolucije. Američki vesterni četredesetih i pedesetih godina naglašavaju vrednosti časti i poržtvovnosti. Vesterni iz šezdesetih i sedamdesetih su često obojeni pesimističkim tonovima, glorificirajući buntovnog antijunaka i naglašavajući cinizam, brutalnost i nepravednost američkog zapada. Žanr vesterna, pogotovo u filmovima, često prikazuje osvajanje divljine i podređivanje prirode u ime civilizacije ili zapljenu teritorijalnih prava od originalnih stanovnika tih područja. Vestern opisuje društvo organizirano oko kodeksa časti, a ne zakona. Popularna percepcija vesterna je priča koja se vrti oko života polunomadskog lutalice, obično kauboja ili revolveraša.
 Značajan uspeh ovaj žanr je doživeo i u Italiji, gde su Serđo Leone i Serđo Korbuči tokom šezdesetih godina prošlog veka i kasnije snimali tzv. "špageti vesterne". Revolveraše, šerife i odmetnike u vesternima glumili su Džon Vejn, Bert Lankester, Klint Istvud, Li Van Klif, Henri Fonda, Gregori Pek, Džejms Stjuart, Kurt Rasel, Kevin Kostner i mnogi drugi sjajni glumci, a u ovom žanru je nastalo na stotine i stotine filmova, uključujući i one iz najnovije produkcije u režiji braće Koen ili Kventina Tarantina. Tokom šezdesetih i sedamdesetih u Italiji se dogodio preporod vesterna sa "špageti-vesternima" ili "italo-vesternima". Zajednička obeežja špageti vesterna su: niski proračun, talijanski jezik, talijanski redatelji, nepoznati glumci, snimanje u talijanskim filmskim studijima Cinecitta, na Sardiniji i na lokacijama u Španjolskoj, u pustinji u pokrajini Almería (zbog jeftine ekipe i troškova produkcije kao i zbog sličnosti s krajolicima jugozapadnog SAD-a), te su prepoznatljiva po prenaglašavanju općih mjesta, mitskih odrednica i žanrovskih konvencija vesterna, neretko minimalističkom redateljskom prosedeu i čestim posezanjima za hipertrofiranim nasiljem, kojeg kao i akcije ima mnogo više nego u klasičnom vesternu. Demitologizacija i dekonstrukcija izvorno američkog filmskog žanra pritom su dijelom provođene namjerno, a dijelom su se javile kao posljedica rada u evropskim (neameričkim) kulturama i uz skromne proračune. Filmovi Sergia Leonea imaju parodijsku dimenziju (čudna uvodna scena u filmu Bilo jednom na Divljem zapadu je preinačenje uvodne scene vesterna Freda Zinnemanna Točno u podne) koja im daje drugačiji ton od holivudskih vesterna. Charles Bronson, Lee Van Cleef i Clint Eastwood postali su slavni zahvaljujući nastupima u špageti-vesternima.
Pa eto, i ti famozni filmovi o borbama partizana protiv mrskih nacista upravo su najvećim delom kreirani po uzoru na američke vesterne; režiseri Bulajić, Krvavac, Mitrović, Bauer, svi oni stvarali su na temeljima kaubojskih klasika u režiji  Hoksa, Forda, Stardžisa... Da li ste nekad čuli za termin "gibanica vestern"?   Od nasih glumaca u  vesternima ( koprodukcijama igrali su Gidra Bojanic  i Aca Gavric) Upravo tako su filmski recenzenti tog vremena prozvali tzv. partizanske filmove, slikovito sugerišući stilsku srodnost sa "špageti"vesternima. Da cela ova priča dostigne razmere groteske potrudili su se Mađari - tokom 70-tih godina nastao je i "gulaš vestern".Dakle, stigosmo i do "gibanica vesterna" koje smo kao klinci gledali svakog 29. novembra i 1. maja, pa tako i znali napamet replike iz filmova "Valter brani Sarajevo", "Bitka na Neretvi", "Most", "Užička republika"... Jedino što nismo znali bio je broj nemačkih vojnika stradalih od ruke Bate Živojinovića (u pitanju su cifre od kojih se vrti u glavi). Soldati Vermahta jesu teško stradali u našim "vesternima", a njihovi generali i pukovnici redovno su bili u stanju negde između besa i očaja. Popularnosti ovog žanra pred jugoslovenskom publikom doprinosile su i koprodukcije,       a narocito Vinetua, bili su prihvatljivi i „podobni“  .I da li  postoji neko ko je odrastao  60 i 70-tih godina   da  nije igrao "Kauboja  i Indijanaca" ili u nasoj verziji "Partizana  i Nemaca", mada su  se ravnopravno sa partiznama po skolskim dvoristima i parkovima borili i kauboji. I naravno svi su hteli da budu partizani, a ne Nemci, ali cudno je da su svi hteli da budu kauboji, a ne Indijanci. Losa propaganda. Iako su Ameri (kauboji) dosljaci  koji su na sve nacine iskorenili Indijance ispadose pozitivni likovi jer su belci, jer su bolje naoruzani i jer ne skidaju skalpove. Ja sam uvek bila Vinetuova sestra Ribana. Sad kad razmislim pa ja  sam  i kao dete shvatala nepravdu. Sigurno su  i drugi to kapirali ,ali su nam Indijanci predstavljeni kao divljaci.
 Kantri ili vestern muzika je muzički pravac koji je početkom 20. veka nastao u Sjedinjenim Američkim Državama. Potiče iz tradicionalnih elemenata narodne muzike evropskih doseljenika - pre svega Engleza i Iraca. Nekako sam vecinu vesterna obozavala  bas zbog ove muzike.
Kantri muzika nije nikada uživala reputaciju „dobre“ muzike, bar ne u Evropi. Kantri je bio izvan granica dobrog ukusa. Kantri su žene sa oblinama i neuredni muškarci sa gitarama.
Potreban je samo jedan pogled na dodelu američkih kantri nagrada pa da svima sve bude jasno: jednostavna popularna muzika sa lošim tektovima koji sadrže priče o domaćoj piti, hladnom pivu, majci, domovini, svemu što trebalo da predstavlja dom. Meni je potpuno u redu da se peva o svom domu i onome sto coveku predstavljaju dom i porodica. Film "Zvezda je rodjena" ima  cak cetiri verzije tokom svih ovih godina, poslednja sa Bredli Kuperom i Ledi Gagom donosi izuzetnu kantri pesmu "Shallow" koja postaje planetarni hit ,sto znaci da kantri i te kako zivi i sad.
NEKAKO VESTERNI NA MENE DELUJU OPUSTAJUCE KAO I KANTRI MUZIKA. MADA SU ONI STARIJI MENI TUZNI ZBOG INDIJANACA  CIJI VIGVAMI GORE  U SVAKOM FILMU. IPAK, PRIJA MI TA NEPREKIDNA BORBA ZA SVOJ DOM. VEC PRICA O PARTIZANIMA KOJI TAKODJE CUVAJU SVOJ DOM OD NEMACA  I CIJE KUCE GORE ISTO KAO I INDIJANSKE POSTO JE O NASOJ PROSLOSTI  TEZE MI PADA I NE OPUSTA ME NARAVNO.
AKO STE DO SADA IZBEGAVALI DA GLEDATE VESTERNE SMATRAJUCI IH SAMO DOSADNOM JURNJAVOM NEKIH LIKOVA NA KONJIMA I BESKRAJNOM PUCNJAVOM  PRIREDITE SEBI  IZNENADJENJE PA POGLEDAJTE VESTERNE KROZ ISTORIJU DO OVIH NAJNOVIJIH I UZIVAJTE U KANTRI MUZICI.
DOMACE FILMOVE O PARTIZANIMA I NEMCIMA TIPA VALETER BRANI SARAJEVO REDOVNO GLEDA PREKO  MILIJARDU LJUDI ( KINA).

Нема коментара :

Постави коментар