недеља, 4. април 2021.

SINDROM AVELJA I KAINA

 SINDROM AVELJA I KAINA POSTOJI U PRIRODI CAK I MEDJU KRALJEVIMA NEBA (ORLOVIMA).MEDJU LJUDIMA JE NARAVNO PRISUTAN JOS OD BIBLIJSKIH VREMENA I NIKADA NIJE POSUSTAO. STA JE TU U PITANJU NE RAZUMEM JER KOD ORLOVA JE BORBA ZA OPSTANK, GOLI ZIVOT, TU JE PITANJE BRAT ILI TI. MEDJUTIM, KOD LJUDI JE TO MENI POTPUNO NEOBJASNJIVO.

U prirodi je sasvim normalno da jaci orlic izbaci svog brata iz gnezda i sve privilegije uzme za sebe. Nesrecni orlic koji je izbacen bio je slabiji i kao takav nepogodan je za kralja. Kad padne na zemlju jos je bespomocniji i  lak je plen ostlim zivotinjama. Steta sto kod ljudi to sa kraljevima nikad nije bilo tako. Kraljevi su bili vrlo mentalno i fizicki bolesni. O selekciji nije bilo ni pomena. Sto slabiji i bolesniji, bez svoje volje i misljenja bio je pogodniji za kralja. Nista nismo naucili od zivotinja i ptica nazalost. Sve sto znamo je da unistavamo prirodu ,a na prirodne zakone se ne osevrcemo. Sto naravno ne treba tumaciti bukvalno. Da se neko ne bi uvredio i da ne bih bila pogresno shvacena daleko je moja prica od diskriminacije slabijih. Samo kazem da je priroda svojim zakonima bolje regulisana nego nase drustvo sto je regulisano ljudskim zakonima. Mi smo ljudi  uspeli sve da pokvarimo. I u prirodi i u drustvu .

.Predanje o Kainu i Avelju je po svemu sudeći starije od beleški iz najstarijih jevrejskih zapisa koji će se kasnije sklopiti u Stari zavet. I stoga sadrži odbleske nešto drugačijih vrednosti, verovatno poteklih iz neke od ranih bliskoistočnih kultura. Iz zajednice gde se obrađivanje zemlje nije smatralo bogougodnom rabotom, već svetogrdnom i hulnom, od bogova nevoljenom aktivnošću koju obavljaju agresivni, ljubomorni i samoživi ljudi.

Američki autor Danijel Кvin, u izuzetno uzbudljivom i zapaženom filozofskom romanu iz 1992. godine Ismael daje vrlo jednostavan odgovor na ovo pitanje – priču o Кainu i Avelju su smislili i pričali oni neolitski narodi koji su na početku takozvane poljoprivredne revolucije i dalje živeli na lovačko-sakupljački način. Oni su užasnuti obradom zemlje, pripitomljavanjem životinja i gomilanjem zaliha hrane koje sprovode neolitski poljoprivrednici i u kojima oni vide Кainovo prokletstvo.

Кain je nosilac nove tehnološke paradigme koji raskrčuje zemljište i uništavajući prirodnu ravnotežu, osvaja ceo svet. Кvinovo stanovište, ispripovedano u romanu-dijalogu čoveka i gorile, nije usamljeno. Naprotiv, većina istraživača Biblije, poput Džejmsa Кugela, autora Tradicija Biblije, smatra da priča o Кainu i Avelju, drevno predanje o ljubomori i prokletstvu bratoubistva, ne predstavlja izveštaj o počecima čoveka i prvim nevoljama u kojima su se našli njegovi potomci, već zaista govori o ranom razvoju poljoprivredne civilizacije.

„Кada se čita kao priča koja je ponikla među precima naše, poljoprivredne kulture, ona je nerazumljiva. Postaje smislena tek kad se shvati da potiče od neprijatelja naših predaka. U ovim pričama, poljoprivreda je usud palih. U istoriji naše kulture usvajanje poljoprivrede je predigra usponu čoveka“, smatra Кvin, aludirajući na činjenicu da je poljoprivredna revolucija, bez sumnje, najznačajniji tehnološki događaj u istoriji ljudske vrste.

Eto i kad su postojala samo dva brata jaz medju njima je nastao zbog razlicitog nacina razmisljanja i zbog poslova koji su obavljali. Kako je tek danas kad braca sem porodice u kojoj ih razlicito tretiraju iako se svi kunu da ih gledaju isto ,imaju potpuno razlicita okruzenja u kojima se krecu te samim tim prave potpuno razlicite izbore. 

Aveljev kompleks

Osoba sa ovim poremećajem je potpuno posvećena smanjenju tuđe agresivnosti i pokušajima da je drugi prihvate: u detinjstvu prednost uvek daje bratu, sestri ili vršnjacima iz razreda, a umanjuje važnost svojih uspeha.straživači ljudske psihe su često nalazili pramatricu nekog određenog ljudskog doživljavanja u psihologiji likova iz antičkih mitova. Antički opisi različitih zapleta u ljudskoj psihi i u međuljudskim odnosima su postali temelj za razumevanje psihe savremenog čoveka. Pored Edipovog, Elektrinog, Medejinog kompleksa ima čitav niz drugih psihičkih kompleksa.

Neke od priča u Starom zavetu su takođe poslužile za definisanje nekih duševnih stanja, a među njima i priča o bratoubistvu kao drugom grehu. Kao što je većini poznato, dva brata, zemljoradnik Kajin (Kain) i stočar Avelj (Abel) rezultate svog rada prineli su Bogu kao darove. Bog je uzeo Aveljeve darove, dok je odbio Kajinove. Osećajući se nepravedno odbačenim, Kajin je u afektu ljubomore i mržnje ubio svog rođenog brata.ada ovu biblijsku priču prenesemo u svakodnevni život, u odnose roditelja i njegova dva deteta, dobijamo odnose ljubomore i mržnje između braće i sestara, dakle između onih koji bi po prirodi stvari trebalo da se međusobno vole, a koji su izazvani i potkrepljeni neravnomernim izražavanjem roditeljske ljubavi.

Kada roditelji imaju dvoje ili više dece tada se između dece pojavljuje problem međusobne ljubomore. Prvo je starije dete ljubomorno na mlađe koje doživljava kao nekoga ko mu je ukrao roditeljsku pažnju i ljubav. Kasnije je mlađe dete ljubomorno na starije zato što je starije, sposobnije i što su mu dozvoljene one stvari koje mlađem nisu. Kada je troje dece tada je u posebnom položaju srednje dete koje je istovremeno ljubomorno i na mlađe i na starije dete. Kada su deca istog pola, i što je između njih manja uzrasna razlika, problem je više izražen.

Roditelji žele da između dece postoji osećanje pripadnosti i ljubavi i na različite načine se, više ili manje uspešno, bore da deca prevaziđu osećanje ljubomore i da međusobno razviju prijateljske odnose. Kada u tome nisu potpuno uspešni, postoji opasnost da se između dece razviju ambivalentni odnosi, to jest odnosi u kojima postoji i ljubav i mržnja, naizmenično prijateljstvo i neprijateljstvo, ili, čak, da nastanu otvoreni i direktni neprijateljski odnosi. Tada postoji rizik da kod dece nastanu Kajinov i Aveljev kompleks.

Osoba sa Kajinovim kompleksom veruje da uvek mora biti bolja od drugih, da uvek mora dobijati pažnju i ljubav, a kada to nije slučaj, ima snažno osećanje ljubomore, zavisti ili mržnje. Zbog toga ona reaguje otvorenim ili prikrivenim neprijateljstvom prema svom rivalu.

Kada osoba pati od Aveljevog kompleksa, ona sve čini da ne bude odbačena i „ubijena” od strane brata ili sestre, ili od drugih svojih vršnjaka. Celokupno njeno ponašanje je posvećeno smanjenju tuđe agresivnosti i izgradnji prihvatanja od strane drugih. U detinjstvu ona uvek daje prednost bratu ili sestri, trudi se da ne bude uspešnija od njih, čini im razne usluge, poklanja svoje igračke, oduzima važnost svojim uspesima, a divi se tuđim, iako su tuđa dostignuća možda manja od njenih.

Ovaj odnos koji se često izgrađuje u porodici, dete prenosi i na vršnjake iz razreda. Zbog toga se ono ne ističe, ne želi da bude lepše obučeno od drugih, niti da bude uspešnije od drugih. Ono na sve načine teži sigurnosti u pripadanju „zlatnoj sredini” jer kao što je za njega opasno da se ističe na pozitivan način, tako je opasno isticanje na negativan način. Kada odraste, ono nastavlja da se ponaša na isti način izbegavajući moguće odbacivanje i neprijateljstvo drugih.

Roditelji često smatraju da je za detetov razvoj presudan njihov uticaj na dete, zaboravljajući da na dete isto tako moćno može da utiče i odnos sa bratom ili sestrom, kao i sa vršnjacima iz razreda. Zato kod one dece koja su tiha i „nevidljiva”, koja se plaše isticanja, uspešnosti i važnosti, treba pomisliti na Aveljev kompleks. Realnost dečjeg sveta jeste da sve dok je raznih „Kajina” biće i raznih „Avelja”, a rešenje je da dete prevlada strah od odbacivanja i da se bolje nosi sa neprijateljstvom vršnjaka koje izvire iz zavisti i ljubomore.

Kainov sindrom

 

Dolaskom novog člana obitelji dolazi do restrukturiranja obitelji, djeca moraju pronaći svoje mjesto u domu, kod kuće nastaju novi sukobi, ljubomora između braće i sestara, ponašanja koja je najstariji prevladao i vratio se u Pojaviti se ... Ovisno o tome gdje svako dijete zauzima, problemi su različiti, budući da nije isto biti najstariji, mali, srednji, biti jedini dječak ili djevojčica braće i sestara, itd ...

Ljubomora između braće i sestara je normalna, djeca se moraju prilagoditi novonastaloj situaciji i mogu pokazati neka ponašanja koja nam se ne sviđaju, ali moramo shvatiti da su normalna, a ako znamo upravljati njima nema većih problema, (na kraju će sve proći, ). Kad je dijete jedinac, a stigne mali brat, njegovo se privilegirano mjesto promijeni, otac i majka više nisu isključivo njegovi, on mora dijeliti vrijeme, naklonost i pažnju s novim članom obitelji. I ne samo da mama i tata mogu tome posvetiti manje vremena, već i drugi ljudi (stričevi, bake i djedovi, rođaci, susjedi, prijatelji ...). Više nije u središtu pozornosti, sada je i njegov mlađi brat.jubomora ili kompleks starijeg brata u vezi s malim je ono poznat je pod nazivom "Sindrom detroniziranog princa". Ali postoji i "Kainov sindrom", ovaj drugi ozbiljniji i s više implikacija od prvog. 

'Srušeni prinčev sindrom' pojava je ljubomore prema novopridošlom bratu. Ta je ljubomora normalna, dio je djetetovog procesa adaptacije i sazrijevanja. Kroz ljubomoru dijete izražava da uočava promjenu, da se boji osjećaja raseljenosti, gubitka istaknutosti i isključive pažnje u kojoj je uživalo do sada.

Ljubomora se može manifestirati kroz različita ponašanja: pritužbe, tjelesna nelagoda, enureza, lako plakanje, ekstremna osjetljivost, odbijanje da se učini ono što se traži, uporaba dječjeg jezika, odbijanje da se jede ili spava samo kad se do sada bez problema, strahova, neprestano traženje pažnje roditelja tijekom noći, nemir ili nemir, upotreba agresivnosti prema roditeljima itd.a ljubomora koju stariji brat osjeća prema malome može ići dalje i razviti ono što se naziva "Kainov kompleks" , koji se u Bibliji odnosi na braću Kajin i Abel.

U ovom slučaju ne postiže se točka okončanja života drugoga, već točka osjećaja pretjerana ljubomora pa čak i stariji brat povrijedio je svog malog brata kad roditelji nisu prisutni. Ovaj kompleks, ako se njime ne upravlja dobro, može trajati duže od uobičajenog zbog ljubomore među braćom i sestrama, a uzrokuje mnoge sukobe u obitelji, iako se to, kao opće pravilo, obično ne događa i ostaje u uobičajenoj ljubomori obitelji. "svrgnut s prijestolja".Prvo je neodoljiva ljubav prema bratu koja izaziva želju da krene stopama svog brata u svemu, drugo je ogromna ljubav i čežnja za nepremostivim bratom (na primjer zato što je njegov brat otišao ili umro) zbog čega osoba traži partnera s likom ili osobnošću sličnom njegovom bratu. Tri srodna kompleksa povezana su i s pojmom kainov kompleks što znači ogromnu ljubomoru prema braći i sestrama što dovodi do ljutnje koja obično nastaje zbog nejednakog postupanja roditelja.

O tome i govorim. Kainov i Aveljov kompleks (sindrom) jer to nisu klasicni psiholoski problemi nastaju zbog razlicitog ponasanja prema braci! Vodite racuna o tome! 

ZNATE ONO : JA SAM SAMO COVEK PA SAMIM TIM GRESAN SAM. TAKO JE I RODITELJ SAMO COVEK ,A DETE SAMO DETE. SRECOM SINDROM AVELJA I KAINA KOD BRACE PROLAZI SA ODRASTANJEM I LJUBAV POBEDJUJE SVE KOMPLEKSE I PROBLEME. BRATSKA LJUBAV JE NESTO NAJJACE POSLE MAJCINSKE LJUBAVI. A MAJKA KO MAJKA UME DA POGRESI U ODNOSU PREMA SINOVIMA. LJUDSKI JE GRESITI ALI IPAK AKO IKAKO MOZETE PAZITE SE DA RIVALSTVO IZ MLADJIH DANA NE PREDJE U MRZNJU ODRASLIH OSOBA. E TO JE ONDA ZAISTA BOZJI GREH!

Нема коментара :

Постави коментар