PISALA SAM VISE PUTA O OVIM TEMAMA, ALI MISLIM DA NIKAD NIJE DOSTA. MORAMO DA SHVATIMO DA ZNANJE I INTELIGENCIJA NISU ISTO ,A DAJ E INTUICIJA NJIHOVA POVEZNICA! PA HAJDEMO KAO I UVEK RDOM. POCECU OD DEFINICIJE ZNANJA, A ONDA I O NJEGOVIM VRSTAMA.
Znanje je rezultat kognitivnog procesa koji ima određenu strukturu i faze vezane za faze formiranja i razvoja društva. Ljudska znanja se razvijaju zajedno sa komplikacijom praktične aktivnosti. Postoje različite vrste ljudskog znanja. Neke drevne forme su religiozne i filozofske. Osnivač pozitivizma, O. Comte sredinom XIX veka predložio je koncept koji odražava vrstu znanja. U svom konceptu, razmatrao je tri oblika, uzastopno zamenjujući jedni druge.
Prvi obrazac smatrao je verskim znanjem. Zasnovana je na individualnoj veri i tradiciji.
Drugi oblik je filozofsko znanje. Zasnovana je na autorskoj intuiciji ili drugom konceptu i špekulativna i racionalna po svojoj suštini.
Naučno znanje je treći oblik. Zasniva se na utvrđivanju činjenica u pozadini svrsishodnog eksperimenta ili posmatranja. Danas je očigledno da se sve ove vrste znanja razvijaju paralelno i postoje na isti način kao što postoje biljke i životinje u prirodnim uslovima.
Postoji i druga klasifikacija. Prema konceptu M. Polana (engleskog filozofa), vrste znanja klasifikuju se prema ličnim karakteristikama. Engleski filozof polazi od činjenice da je znanje aktivno shvatanje stvari - akcija koja zahtijeva posebne alate i posebnu umjetnost. U "ličnom", po mišljenju Polanyi-a, ne samo da je utisnuta stvarnost, već i osoba sa njenim interesovanjem za spoznaje. U ovom slučaju postoji kompleks ne samo izjava, već i iskustava pojedinca. Tako je Polanyi razlikovao sledeće vrste znanja:
- Eksplicitno, artikulisano, izraženo u teorijama, presudama, konceptima.
- Implicitan, implicitan, koji ne podleže potpunoj refleksiji ljudskog iskustva.
Kao glavna komponenta strukture opšteg obrazovanja, znanje je rezultat poznavanja zakona prirode, razmišljanja, društva, realnosti. Ovaj rezultat odražava generalizovano ljudsko iskustvo koje se akumuliralo u društveno-istorijskoj praksi.
Obrazovni sadržaji uključuju takve vrste znanja kao:
- Glavni pojmovi i koncepti koji odražavaju stvarnost. Pored svakodnevne realnosti, takođe imaju i naučna znanja.
- Činjenice dnevne realnosti i nauke. Koriste se za potvrđivanje i dokazivanje svojih ideja.
- Osnovni naučni zakoni. Oni otkrivaju odnos između različitih fenomena i objekata.
- Teorije koje sadrže niz naučnih saznanja o određenom sistemu objekata, objekata, odnosa između njih, kao i metode predviđanja i objašnjavanja fenomena u određenoj oblasti predmeta.
- Evaluacijsko znanje. Odražavaju norme odnosa na različite životne pojave.
- Poznavanje načina sprovođenja naučnih aktivnosti, načina poznavanja, kao i istorije sticanja informacija.
Svi ovi tipovi imaju funkcije vezane za funkcije i tehnologije koje se koriste u obuci.
Znanje može biti i:
Emocionalno i racionalno
.Bitan (baziran na upotrebi kvantitativnih sredstava analize) i fenomenoloških (zasnovanih na korištenju "kvalitativnih" koncepata).Teorijski i empirijski (eksperimentalni).Privatno i filozofsko.Humanitarne i prirodne nauke.
Sa pedagoškog i psihološkog aspekta, najinteresantnije su razlike između racionalne (prirodne nauke) i senzornog (humanitarnog) znanja.
Da li je intuicija nešto što se može naučno objasniti, ili je u pitanju fenomen koji izmiče granicama racionalnog i zalazi u mistiku, sujeverje i nadripsihologiju?
Bez obzira na konačan odgovor na ova pitanja, jasno je da nam je intuicija od velike pomoći u svakodnevici: često nas upozorava na opasnost ili neprijatnost, vodi nas u procesu donošenja odluka i pravljenja izbora, pomaže nam da rešimo neki problem tako što nas direktno usmerava na rešenje i omogućava nam da preskočimo niz koraka o kojima bismo morali racionalno da razmišljamo.
Sam naziv ovog pojma potiče od latinske reči intuitio, što znači „gledanje, motrenje“. Ipak, reč je o vrlo specifičnom posmatranju, koje se definitivno ne odvija očima, a prema nekim shvatanjima, ni racionalnim delom čovekovog bića.
Ideja intuicije od davnina je bila interesantna filozofima, koji su je shvatali i tumačili na različite načine. Začetnikom intuicionizma kao filozofskog učenja smatra se Platon, koji koristi pojam „noezis“, odnosno intuicija, smatrajući je za savršen izvor znanja i prave istine, pomoću kojeg se stvarnost beleži bez posrednika.Aristotel govori o intelektualnoj intuiciji, podrazumevajući pod tim pojmom vrstu indukcije kojom se univerzalno pokazuje kao ono što je sadržano u jasno shvaćenom posebnom, a među prvima koji su intuiciju isticali kao osnovni oblik saznanja bio je i antički filozof Plotin.
Francuski filozof Anri Bergson u svojoj filozofiji vodio se upravo metodom intuicije, smatrajući je fenomenom koji povezuje instinkt i intelekt, svojevrsnim „integralnim iskustvom“. Prema njegovom shvatanju, intuitivno saznanje predstavlja neposredno saznanje unutrašnje suštine samog života, i kao takvo jeste osnova za intelektualno, odnosno naučno saznanje, koje bez njega ne može postojati.talijan Benedeto Kroče izdvajao je intuiciju kao jednu od dve temeljne forme ljudske spoznaje, do koje se dolazi putem fantazije i koja vodi do spoznaje individualnog, dok se druga, logička, ostvaruje putem intelekta i omogućava spoznaju opšteg. Takođe, kod njega je intuicija i specifičan način umetničkog sagledavanja stvarnosti iz koga nastaje umetničko delo, te je poistovećuje sa ekspresijom.
Nemački filozof Edmund Huserl uzima intuiciju kao osnovu svoje fenomenološke metode, smatrajući je načinom za neposredno sagledavanje suštine i ideje, a njegov sunarodnik Artur Šopenhauer veruje da je sama suština čoveka u intuiciji, koja se ispoljava kao volja. Bez obzira na različite definicije, filozofi različitih nacionalnosti i vremenskih pripadnosti uglavnom se slažu u jednom – da je intuicija bitan faktor u našem spoznavanju sveta.
Poznati švajcarski psiholog Karl Gustav Jung navodi intuiciju kao jednu od četiri psihičke funkcije, pored opažanja, mišljenja i osećanja. Prema njegovoj teoriji, inuticija je iracionala psihička funkcija koja predstavlja nesvesno opažanje i vrstu nesvesnog razumevanja određenih sadržaja.siholog Geri Klajn (Gary Klein) izlaže ideju da nam intuicija pomaže kada naiđemo na poteškoće prilikom donošenja važnih odluka, te nam omogućava da na osnovu svojih prethodnih iskustava donesemo rešenje koje je u najvećoj meri odgovarajuće.
Sličan stav ima i Nemac Gerd Gigerenzer, istraživač bihevioralne intuicije, koji takođe izdvaja ovaj fenomen kao izuzetno moćno sredstvo u donošenju odluka, nesvesni mentalni proces koji procenu o tome da li je za nas nešto dobro ili nije zasniva na ranijoj praksi.
Uopštena definicija intuicije koju daje psihologija mogla bi se parafrazirati na sledeći način:
intuicija je proces koji pruža čoveku sposobnost da poseduje znanje o nečemu i da to znanje stekne neposredno, bez analitičkog razmišljanja, pri čemu predstavlja sponu između svesnog i nesvesnog dela ljudskog uma, kao i između instinkta i razuma.
Dr Džil Ejmon-Veksler (Jill Ammon-Wexler) plastično objašnjava kako zapravo funkcioniše intuicija u praksi: dva dela naše “sive mase” i mreža nerava koja ih povezuje jesu deo mozga koji predstavlja tzv. “viši um”, koji je zadužen za mentalne funkcije kao što su logika i analiza, kao i prevođenje signala koje šalju naša čula (vida, mirisa, sluha, dodira i ukusa).
Kada se, na primer, nađemo na nekom nepoznatom mestu ili u neobičnoj situaciji, naš mozak u jednoj milisekundi povezuje signale koji dolaze iz višeg uma, signale koje nam šalju svih pet čula, i čitavo naše dosadašnje iskustvo; momentalno analizira situaciju u kojoj se nalazimo, upoređuje je sa ranijim životnim iskustvom i šalje nam specifičan osećaj o okruženju, koji može biti pozitivan, ali i negativan.
Za razliku od svega navedenog, intuicija se shvata i kao tzv. apsolutno znanje, ono koje potiče iz naših prethodnih života i usmerava nas u sadašnjosti i budućnosti, te kao neka vrsta proviđenja, dara koji do smrtnika dolazi kao svojevrsno “mešanje” viših sila. Tako, na primer, predgovor svoje knjige Intuicija Osho započinje rečenicom:
“Intuicija ne može biti naučno objašnjena jer sam taj fenomen nema nikakve veze sa naukom i iracionalan je.”
On posmatra intuiciju kao deo svojevrsne “više realnosti”, nešto što ne samo da nije vezano za intelekt, već “potiče sa mesta kog intelekt nije ni svestan”.od najvećeg broja ljudi ona se manifestuje kao osećaj, za koji se popularno kaže da dolazi iz stomaka: i zaista, najčešće ćemo od nekoga čuti da je “imao osećaj” da će se dogoditi nešto loše, ili možda, dobro. Druga mogućnost je da intuitivan čovek jednostavno zna da će se nešto desiti ili da se dešava, pri čemu nije sposoban da racionalno objasni odakle ta saznanja potiču.
Intuicija se može javiti i vizuelno i auditivno, odnosno kao jasna slika, vizija nekog događaja koja se predočava pojedincu, ili svojevrstan unutrašnji glas koji ga o nečemu obaveštava.
Veruje se da intuiciju poseduje svaka osoba – svakome se bar jednom u životu desilo da neki događaj ili situaciju na neki način „predoseti“. Ipak, kod nekih ljudi je ova osobina snažno razvijena, dok je kod drugih tek neznatna.
Na početku ovog teksta navedeni su neki opšti slučajevi – ali, gde konkretnije možemo “iskoristiti” njenu moć? Često se može naići na ideju o “upotrebljivosti” intuicije u poslovnom svetu. Ovde će nam, ako je poslušamo, intuicija pomoći da osetimo da li je neki poslovni potez dobar za budućnost našeg posla ili nije; da lakše pročitamo namere poslovnih partnera i unapred se zaštitimo od eventualnih prevara ili ishoda koji bi po nas bili negativni; da prepoznamo i naslutimo potrebe i želje tržišta i klijenata.
U jednom istraživanju koje je sproveo harvardski istraživač Jagdiš Parik (Jagdish Parikh) i koje je obuhvatilo 13.000 poslovnih rukovodilaca, pokazalo se da biznismeni i do 80% svog poslovnog uspeha duguju činjenici da su slušali svoju intuiciju.
Ipak, da bi se uspelo u svetu biznisa, intuiciju treba povezati sa poznavanjem posla i veštom poslovnom strategijom.
O važnosti intuicije u poslovanju
govori i Stiv Džobs, smatrajući je čak i moćnijom od intelekta, a ovo je jedan od njegovih saveta:
“Imajte hrabrost da sledite svoje srce i intuiciju. Na neki način, oni uvek znaju šta zaista želite da budete.”
Takođe, intuicija se povezuje i sa kreativnošću, a mnogi ljudi skloni umetnosti mogu da potvrde da se kreativnost ispoljava na najbolji mogući način upravo onda kada sledi intuiciju.
Intuicija je, dakle, od naročite koristi umetnicima, koji svoje (remek-)delo i put ka njemu jednostavno osećaju, a nije nemoguće ni ga vide ili čuju.
Artur Kostler (Arthur Koestler) u svojoj knjizi Zakon stvaranja između ostalog govori i o tome da tzv. “eureka” trenuci, u kojima umetnik iznenada dolazi do ideje, nastaju onda kada svesni um u stanju opuštenosti poveže racionalne misli sa intuitivnim.
U sklopu navedenih faktora rađa se istinski kreativno umetničko delo, a smatra se i da nam intuicija može pomoći da originalne i kreativne ideje “izvučemo” i iz svojih snova.
Na kraju, završimo ovaj tekst jednim citatom velikog naučnika Alberta Ajnštajna, koji kaže:
“Intuitivni um je sveti dar, a racionalni um – verni sluga. Stvorili smo društvo koje poštuje slugu, a zaboravlja dar.”
IZ SVEGA OVOG MOZE DA SE ZAKLJUCI DA ZNANJE MOZEMO STICATI NA RAZLICITE NACINE JEDAN OD NJIH JE I INTUICIJA. A INTELIGENCIJA JE NACIN PRIMENE ZNANJA I ONA SE RAZLIKUJE KOD SVAKOG COVEKA . NA PRIMER; VISE LJUDI IMA ISTO ZNANJE, ALI RETKI PRIMERCI KORISTE INTUICIJU I PLSIRARU SVOJE ZNANJE NA DRUGACIJI NACIN TE IM SE POVECAVA KOEFICIJENT INTELIGENCIJE.
Нема коментара :
Постави коментар